Tevredenheid Nederlanders over vakantieplatformen hoger dan over hotelketens

Auteur: redactie
Economie Toerisme 12 maart 2024
Tevredenheid Nederlanders over vakantieplatformen hoger dan over hotelketens

Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders.

De Europese Net Promoter Score (NPS) meet de klanttevredenheid van de online boekers. Natuurhuisje (+86) heeft de hoogste NPS van alle vakantieplatformen. Daarna volgen Tripadvisor (+82), Treinreiswinkel (+82), BungalowSpecials (+71), Airbnb (+69) en Micazu (+69). Voornamelijk relatief kleine spelers op de Nederlandse markt behalen een hoge Net Promoter Score. Het blijkt over het algemeen dat hoe meer klanten, hoe lastiger het is om iedereen tevreden te stellen. Airbnb vormt hierop een uitzondering, met zowel een hoog klantaandeel in de markt als een hoge klanttevredenheid.

Trivago scoort laagste NPS (+44)

Alle vakantieplatformen krijgen een positieve NPS. Trivago heeft een NPS van +44, daarmee de laagste in de markt. De Net Promoter Score van Hotels.com (+46) is de op een na laagste in de markt. De gemiddelde NPS van een vakantieplatform is +63.

Tevredenheid vakantieplatformen hoger dan hotelketens

Recent deed Multiscope vergelijkbaar onderzoek naar hotelketens en touroperators. Vakantieplatformen presteren beter dan hotelketens, met een gemiddelde NPS van +63 tegenover +49 voor hotelketens. De gemiddelde NPS van touroperators (+63) is gelijk aan die van vakantieplatformen. Klanten in de reisbranche zijn dus erg tevreden en daarmee ligt de lat hoog voor toekomstig klantbehoud.

De resultaten in dit bericht komen uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor vakantieplatformen. In het onderzoek zijn 6.012 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws