Advertorial: Hotelgasten geven drinkwater

6 januari 2016
Advertorial: Hotelgasten geven drinkwater

De hotellerie maakte onlangs kennis met Made Blue, een startup die zich inzet voor het mondiaal beschikbaar maken van drinkwater. Nu
is drinkwater een Nederland nog volop beschikbaar, maar elders op aarde worden levens ontwricht door het gebrek aan
schoon drinkwater. Dat de hotellerie een steentje kan bijdragen, bewijst Blycolin.

~Foto: Marie Wanders~

*Made Blue*
“Via Mövenpick heb ik Blycolin leren kennen”, vertelt
Machiel van Dooren. Machiel is mede-oprichter
van Made Blue. “Voor iedere liter water die hier door de deelnemende bedrijven wordt gebruikt, maken wij een liter drinkwater beschikbaar elders op aarde. We investeren
namens de deelnemende bedrijven in drinkwaterprojecten, waarvan we kunnen bijhouden hoeveel water die opleveren.
Waterhuishouding is een van de grootste problemen waarmee de wereldbevolking kampt. Toch hoor je overal meer over CO2 dan over water. Overigens ben ik best wel trots dat we richting de anderhalf miljard liter drinkwater gaan die we dit jaar beschikbaar hebben gemaakt. Dat is dus ook dankzij Blycolin en Mövenpick. We werken nu in vijf landen, waarin we zes projecten mede mogelijk maken. In Azië zijn dat Bangladesh en Indonesië, en in Afrika zijn dat Kenia, Senegal en Ethiopië.”

*Geen krampachtig verhaaltje*
Volgens Machiel is bewustwording omtrent watergebruik bij hotelgasten meer dan alleen het welbekende verhaal over
het al dan niet op de grond leggen van de handdoek. “We willen spelers in hospitality met elkaar verbinden en samen de hotelgasten een verhaal vertellen dat ze meenemen naar huis. Op die manier bereik je meer, want uiteindelijk kan de hotelier heel veel willen besparen op water, de gast komt ook naar het hotel voor een extra stuk comfort. Gemiddeld gebruikt een hotelgast 170 liter water per dag. Dat
is overigens niet eens zo heel veel meer dan de 125 liter die we gemiddeld per dag thuis gebruiken. Ter vergelijking: met 20 liter water is een mens in een van de eerder
genoemde landen voor een dag voorzien. Wanneer je het gebruikte water van een hotelgast teruggeeft op een andere plek in de wereld, dan kun je daar ruim acht mensen
een dag mee helpen. Kun je nagaan hoeveel water Blycolin teruggeeft! Wassen is immers behoorlijk waterintensief.”

*We geven iets terug*
Jacqueline Mommer is marketing- en communicatiemanager
bij Blycolin. Zij omarmt de samenwerking met Made Blue. “Mede omdat wij bij het wassen simpelweg veel
energie en water gebruiken, vinden we het belangrijk om iets terug te geven en om bewustwording te creëren. Het is ook mooi om watergebruik te spiegelen; water voelt veel tastbaarder dan bijvoorbeeld CO2 en het gebrek aan drinkwater blijkt zo’n probleem te zijn op wereldwijde schaal. Echt, ik besefte nooit dat water zo’n issue was. Ik ben heel blij dat we een steentje kunnen bijdragen; op deze manier leveren we een nieuwe service voor hotelgasten.”



*Een betere wereld*
Blycolin gebruikt veel water bij de reiniging van het linnen, maar geeft ook water terug. In de (inmiddels) vier eigen wasserijen is continu aandacht voor energie- en
waterbesparing door middel van investeringen en efficiënter werken. Daar wordt echter ook de samenwerking met Made
Blue doorgevoerd. “Op die manier werken we samen aan een betere wereld, want je kunt er immers niets aan doen waar ter We hebben in Nederland gewoon geluk: ons watersysteem is van nature goed ingericht”, aldus Machiel. Blycolin doet meer, zo blijkt. Blycolin innoveert in nieuwe duurzame producten, maar doet dit niet alleen. Samenwerking in de keten en met stakeholders is een must. Zowel met klanten, textielleveranciers, zeepleveranciers, concurrenten en NGO’s. Zo heeft Blycolin bijvoorbeeld gerecyclede
handdoeken in de collectie die zij hebben ontwikkeld met Wevotex, een textielleverancier in badstof. Made Blue is
ook een voorbeeld van samenwerken met in dit geval Mövenpick en NGO’s.

*Een bestaan opbouwen*
Ook Marc van Boekholt, CEO van Blycolin is blij met de samenwerking: "Met het concept ‘een liter voor een liter’ hopen wij samen met Made Blue veel mensen blijvend
toegang te geven tot schoon drinkwater en daarmee een bestaan te laten opbouwen. Door de directe verbinding met ons waterverbruik creëren wij bovendien een
heldere boodschap.” De projecten worden geïmplementeerd door goede doelen zoals Simavi, Cordaid en AMREF Flying Doctors. De projectselectie en monitoring wordt uitgevoerd door Aqua for All. De projectvoortgang kan realtime worden
gevolgd via AKVO. Een mooi voorbeeld is het waterproject van Simavi in Khulna, Bangladesh. Mede dankzij de investeringen van Made Blue krijgen hier 3600 schoolkinderen toegang tot schoon water en voorlichting over hygiëne. Daarnaast krijgen 14.860 mensen die leven in grote armoede toegang tot water. Tot slot worden 12 regenwateropvangsystemen
ontwikkeld bij scholen.

Overig nieuws