Bas Tolmeijer: “Wij zijn geen OTA, maar een Netflix voor hotelkamers”

29 november 2018 | Thijs Jacobs

Hotelier Bas Tolmeijer heeft na de verkoop van ‘zijn’ Apollo Hotels aan Fattal Hotels in Bidroom een nieuw levensdoel gevonden. Natuurlijk kruipt het bloed waar het niet gaan kan, en is de uitrol van een nieuwe hotelketen inmiddels in actie gezet. De overname van Hotel Haarhuis is daar een voorbeeld van. Voor Tolmeijer blijkt dat geen enkel probleem, voor alle lopende projecten vindt hij tijd en energie. Opgetogen staat hij ons te woord om meer inzicht te verschaffen in het Bidroom-project. Dit is een OTC (Online Travel Community) die aan consumenten en hoteliers een betere propositie biedt dan de welbekende OTA’s.

OTA's zijn doorgeschoten

“Voor de grote OTA’s, zoals Booking.com en Expedia, heb ik veel respect”, vertelt Tolmeijer. “Het is ongelofelijk knap wat zij voor elkaar hebben gekregen, maar zowel aan de kant van de consument als aan de kant van de hotelier zijn ze een beetje doorgeschoten. De marges zijn zo hoog, dat wij er zonder problemen onder kunnen zitten. Ik zal het kort uitleggen: het systeem is bij ons zo ingesteld, dat wij de prijzen van Expedia en andere aanbieders realtime binnenhalen en vergelijken. De hotels die via Bidroom kamers op de markt zetten, geven bovenop de laagst gevonden prijs zo’n vijf tot tien procent korting. En dan nog houdt het hotel netto meer over. Hoe dat kan? Onze werkwijze is totaal anders dan andere online aanbieders. Wij zijn commissievrij en geloven dat minder marge voor ons een beter partnership met de hotels oplevert.”

Sneltreinvaart

Onlangs haalde Bidroom vijftien miljoen op. Het bedrag wordt aangewend om het bedrijf in sneltreinvaart te lanceren. Bas: “We maken gebruik van slimme techniek en hebben knappe koppen in dienst. We werken vanuit Krakau, waar onze IT-afdeling zit. Ter plekke zijn we woest aan het werven om genoeg mankracht te hebben om door te stomen. Dat moet ook, want door onze exclusieve samenwerking met VISA verwachten we vanaf januari een toestroom van miljoenen klanten die ons platform gebruiken om een hotelreservering te maken. Zij zetten hun kanalen in om de consument naar Bidroom te leiden, alhoewel lokkertjes mijns inziens niet nodig zijn om de toegevoegde waarde binnen de huidige markt inzichtelijk te maken. Voor zowel hotels als voor consumenten zijn er voordelen ten opzichte van de OTA’s.”

Bas noemt Bidroom een OTC, en geen OTA. Dat is bewust zo. “Als OTC kom je niet in de knoei op het vlak van rate parity”, erkent de hotelier en ondernemer. “Dat houdt wel in dat we een community zijn, en een community heeft leden die een lidmaatschap betalen.” Geld betalen om korting te krijgen? In de ogen van de consument is boeken via Booking.com of Expedia gewoon gratis…  Hoe kun je daar tegenop? “Gratis bestaat niet. De hoge commissie die de OTA’s aan de hotels vragen, wordt gewoon doorberekend in de kamerprijs. Feitelijk betaalt de consument dus alsnog. Door een 'membership fee' te vragen, krijgt de boeker toegang tot aanzienlijk lagere tarieven. Het lidmaatschap wordt dus heel snel terugverdiend”, aldus Tolmeijer. Hij voegt hieraan toe: “Het tarief voor membership zal vanaf januari aanzienlijk scherper zijn. En vanaf maart, als we de nieuwe website lanceren, komen er ook aantrekkelijke varianten met extra benefits. De grootste digitale succesbedrijven van de laatste paar jaar zijn juist bedrijven met een community, met leden. Kijk maar naar Netflix, Amazon en Spotify, dat zijn mooie voorbeelden.”

Veel transparanter

Goed, de zorgen van de redacteur in kwestie over de toegankelijkheid van het platform aan de consumentenkant zijn nog niet geheel weggenomen, maar Tolmeijer komt met een interessant voorbeeld. “Stel je voor dat je een vakantie voor drie weken in Italië boekt en bij ons tien procent minder betaalt. Dan heb je dat lidmaatschap er dik uit. Wanneer mensen dat inzien, dan kan het hard gaan. Houders van een VISA-kaart krijgen straks in januari vijftig procent korting (de miljoenen Premium kaarthouders genieten zelfs een gratis lidmaatschap!), dus dan is er alweer een halve drempel weggezaagd. En dan de voordelen voor hotels, die zijn nóg groter!” Het is duidelijk, het hart van deze ‘hotelier pur sang’ gaat nu hoorbaar luider kloppen. “Hotels betalen pas als wij ze eerst veel business hebben gebracht. Iedereen hikt aan tegen die torenhoge commissies. Er is al berekend dat wanneer je acht procent meer aan een kamer overhoudt, je winst verdubbelt. Daarnaast geven wij, in tegenstelling tot de OTA’s, de klantgegevens wél door aan het hotel. Als je alles bij elkaar optelt, zijn we honderd keer flexibeler en transparanter dan onze concurrenten.”

Je kunt niet winnen van Booking.com

Klopt dat? Dat je niet kunt winnen van Booking.com? Enorme marketingbudgetten heeft Bidroom niet. "Dat klopt, Booking is natuurlijk de wereldleider, precies om die reden hebben wij een vriendelijker model en betalen hotels pas als ze vijftien keer de membershipkosten aan omzet binnen hebben gekregen via Bidroom."
De kapitaalinjectie van vijftien miljoen mag dan niet genoeg zijn om de grote namen van de troon te stoten (bij lange na niet, want Booking.com is de allergrootste klant van Google wereldwijd!), maar biedt wel een leuk alternatief. “Het klopt dat ons marketingbudget lager is”, geeft Bas grif toe. “Maar we kunnen wel een klein marktaandeel pakken en op technologisch vlak grote stappen zetten. Op die manier kunnen we aan de consument het bewijs leveren dat we beter zijn en vervolgens via mond-tot-mondreclame groter groeien. Of dat tegenwoordig nog wel werkt? Ik denk van wel, alle partijen die opereren met memberships zijn enorm gegroeid. Daarnaast staan er al hotels op ons platform die hun samenwerking met de OTA’s hebben beëindigd. De volgende stap? Meer nieuwe technieken en meer samenwerkingen. De app is bijna af en ik verwacht dat een partij zoals KHN ons ook nog wel openlijk gaat steunen binnenkort.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: