Besparen met aangepast sanitair

14 april 2000 | redactie

De roep van milieu(zorg)organisaties om het milieu te beschermen was luid. Die roep wordt nu ook gehoord door de hôtelier. Zeker nu de stijgende waterprijzen (water kost gemiddeld fl 2,30 per 1000 liter) hem rechtstreeks in de portemonnee treffen. De ‘Samenwerkende Milieuzorgprojecten’ geven aan met welke maatregelen hôteliers veel water èn veel geld kunnen besparen. En dan komt er ook nog extra beloning, in de vorm van een erkend vignet.

De levering van betrouwbaar drinkwater wordt steeds moeilijker. Ons grondwater wordt van buitenaf in toenemende mate bedreigd met vervuiling. De boosdoeners - waaronder overbemesting en zure regen - zijn een ieder wel bekend. Het gebruik van oppervlaktewater is een kostbare aangelegenheid. Door ingewikkelde zuiveringsprocessen wordt ons water dus duurder. Dat merkt zeker de hôtelier; hij heeft immers te maken met de cultuurgebonden relatie tussen gewenst comfort en watergebruik van zijn gasten. De ‘zuinige’ Nederlander - in vergelijking met andere westerlingen - gebruikt gemiddeld 135 liter per dag per persoon. Daarvan wordt zo’n 100 liter verbruikt in sanitaire ruimtes.

Toilet als spaarpot

Het toilet is daarbij met 43 liter de grootste waterverbruiker. Moet daarvoor schoon drinkwater gebruikt worden? Het realiseren van een tweede leidingnet, of het doorspoelen met douchewater zijn als alternatieven voor de meeste hôteliers nog geen reële optie. Maar wat dan wel? Van belang voor een zuinig toilet zijn de inhoud van de stortbak en de aanwezigheid van een spoelonderbreker. Toiletten kunnen een stortbak hebben met een vaste spoelinhoud van 9 of 12 liter, een instelbare inhoud van 6 tot 9 liter, of een vaste inhoud van zes liter. De meeste zijn - in tegenstelling tot de oude typen van vóór 1990 - voorzien van een spaarknop of spoelonderbreker. Aangezien niet iedereen weet hoe een spoelonderbreker gebruikt moet worden, verdient een sticker-met-uitleg op de stortbak aanbeveling. Voor oude stortbakken bestaan passende en eenvoudig monteerbare ombouwsetjes van fl 10,- tot fl 25,-.

Een waterbesparende stortbak met spoelonderbreker bespaart tot 60% op het watergebruik voor toiletspoeling. Wanneer de spoelonderbreker vier maal per dag gebruikt wordt, bedraagt de besparing ruim 7000 liter per jaar.

De gewone kraan van fonteintjes in toiletgroepen verbruikt in de geheel geopende stand circa 15 liter water per minuut. Ook de gedeeltelijk geopende kraan levert meer dan nodig is. Voor het bruisen van water zijn de meeste kranen voorzien van de niet-waterbesparende ‘klasse A perlators’. De waterbesparende ‘klasse Z perlators’ daarentegen, beperken de hoeveelheid doorgelaten water met circa 50%, ook als de kraan slechts gedeeltelijk wordt opengedraaid. Een doorstroombegrenzer zit meestal ingebouwd in een perlator. Door een rubber ringetje in het mondstuk wordt de maximaal doorgelaten hoeveelheid water beperkt tot 6, 8, 10 of 12 liter, afhankelijk van het type.

Vaker douchen

Douchen is met 39 liter per persoon per dag nog een goede tweede. ‘Nog’, want uit een recent gehouden onderzoek blijkt dat douchen naast een hygiënische ook (steeds meer) een ontspanningsfunctie heeft gekregen. Vooral jongeren douchen vaker en langer. De huidige generatie spaardouches blijkt krachtig genoeg te zijn voor de hotelgast. Men kan tijdens het douchen ook water besparen door het gebruik van de thermostatische mengkraan (circa fl 300,-). De waterbesparing kan oplopen tot 2000 liter per kraan per jaar.

Het waterverbruik aan de wastafel is met 4 liter relatief laag. Toch kan de ééngreepsmengkraan hier een waterbesparing tot 2000 liter per kraan per jaar opleveren. In één handeling kan zowel de temperatuur als de waterstroom worden geregeld.

Wegwijzers

Technisch is dus veel mogelijk, en de ingrepen hoeven niet kostbaar te zijn. Sanitairspecialisten en watertechnisch installateurs kunnen adviseren bij het maken van de juiste keuzes. Hôteliers kunnen met hun investeringen mogelijk aanspraak maken op fondsen en subsidiegelden. Milieu(zorg)organisaties geven hierover advies.

In Utrecht wordt de hôtelier voor het resultaat van zijn inspanningen beloond met een erkend vignet. Bij de ontwikkeling van het vignet - dat spoedig nationaal en mogelijk zelfs internationaal erkend gaat worden - is ook Koninklijk Horeca Nederland betrokken geweest. Voor het verkrijgen van het vignet licht een milieuadviseur het hotel door op een aantal hoofdzaken. Aan de hand van de uitslag hiervan, krijgt het hotel een aantal punten toegekend. Dit aantal wordt op het vignet vermeld. Gasten kunnen aan de sticker zien of, en in welke mate, de hôtelier de zorg voor het milieu serieus neemt.

HM302000

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Onderwijs
Amrâth en MBO College Hilversum slaan handen ineed

Afgelopen februari hebben Amrâth Hotel Lapershoek – Arenapark en MBO College Hilversum de handen ineen geslagen om horecastudenten in de huidige omstandigheden toch een stageplaats te kunnen bieden in een representatieve werkomgeving. Hiervoor tekenden zij een samenwerkingsovereenkomst d ...

Achtergronden
25 jaar geleden in Hospitality Management: Camille Oostwegel

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 1996. Camille Oostwegel is dat jaar 46 en staat in de kracht van zijn ...

Hotelketens Internationaal
Nederlands getint Rosewood Hotel opent in Japan

Rosewood Hotels & Resorts opent in 2024 een luxe hotelresort op het Mikayo eiland in Japan. Het 55-villa, ultra-luxe resort is het eerste Rosewood hotel in het land van de rijzende zon. Miyako eiland en nabijgelegen eilanden bieden kilometers zacht, wit zand met eindeloze vergezichten van tur ...

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Achtergronden
De Timmerfabriek heeft haar torentje teruggekregen

Op woensdag 21 april is een van de meest iconische industriële Rijksmonumenten van Nederland, De Timmerfabriek in Vlissingen, opnieuw gekroond. De Timmerfabriek, een uniek gebouw uit 1914, heeft haar torentje teruggekregen. Deze was tijdens een bombardement in 1943 gesneuveld en wordt nu in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: