Brexit: wat reizigers moeten weten

11 februari 2020 | Thijs Jacobs

Sinds het Verenigd Koninkrijk op 31 januari officieel de EU heeft verlaten, krijgt BCD Travel heel wat vragen over wat Brexit nu precies betekent voor zakenreizigers. Tot eind 2020 zal er niet veel veranderen en blijven de huidige regels voor handel, reizen en zakendoen gelden.

Tijdens een overgangsperiode van 11 maanden gaan het VK en de EU onderhandelen over hun toekomstige relatie. Sommige kwesties, zoals dataroaming, kunnen misschien snel worden opgelost. Maar het is ook mogelijk dat dit soort kwesties afhangen van een handelsovereenkomst. Zonder handelsovereenkomst bestaat nog steeds de kans op een harde Brexit, waarbij het VK de interne markt en de EU-douane-unie zonder deal verlaat.

Wat betekent dit voor (zaken)reizen? Wat betekent dit voor bijvoorbeeld grenscontrole, reisdocumenten, ziektekostenverzekering, mobiele roaming en hoteltarieven? BCD Travel legt het hieronder uit:

Grenscontrole

Vluchten tussen de EU en het VK zullen tot eind 2020 worden voortgezet en niet worden beïnvloed. Maar de kans op vertragingen en verstoringen is groot, vooral aan de grens tussen het VK en de EU. Een harde Brexit zal de grenscontrole op luchthavens en Eurostar-treinstations waarschijnlijk onmiddellijk beïnvloeden. Reizigers uit alle landen moeten ruimschoots de tijd nemen om door de douane en securitycontrole heen te komen. Advies voor travelmanagers: gebruik messaging via het TripSource®-platform van BCD Travel om reizigers met real-time updates op de hoogte te houden.

Reisdocumenten

Op dit moment hebben EU-burgers een paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) nodig om naar het VK te reizen. Tijdens de overgangsperiode blijft de ID-kaart een geldig document om het Verenigd Koninkrijk in of uit te reizen. Volgend jaar zal dit waarschijnlijk veranderen en hebben reizigers een geldig paspoort nodig. Reizigers die alleen een ID-kaart hebben, kunnen overwegen om nu alvast een paspoort aan te vragen om straks het risico op reisverstoring te beperken… Stel je de drukte en lange wachttijden bij de gemeente eens voor aan het einde van het jaar. Advies voor travelmanagers: informeer reizigers over de veranderingen en adviseer hen om voldoende tijd te nemen om reisdocumenten te vernieuwen of aan te vragen. Gerichte strategieën voor Traveler Engagement kunnen helpen bij de communicatie.

Ziektekostenverzekering

De Europese ziektekostenverzekeringskaart (EHIC) biedt geen toegang tot medische zorg; het stelt alleen een NHS-ziekenhuis in het VK in staat om medische behandelkosten van een EU-burger door te berekenen aan een EU-lidstaat, en vice versa. Daardoor hoeft u soms geen aanspraak te maken op uw reisverzekering. Bij een harde Brexit zal de EHIC-kaart niet meer geldig zijn in het VK. Advies voor travelmanagers: Werk samen met HR om de impact op bedrijfsverzekeringen voor ziektekosten - inclusief de reisverzekering - te meten. Adviseer reizigers met een persoonlijke ziektekostenverzekering om te controleren hoe hun dekking verandert als de EHIC niet meer geldig is in het VK.

Roaming

Mobiele roaming in het VK blijft tot eind 2020 in principe gratis. Telecombedrijven kunnen zelf bepalen hoe ze na Brexit met roamingtarieven omgaan. Het is mogelijk dat ze tot een aparte deal komen, waarbij ze het commerciële belang van roaming voor Britse en EU-klanten aan beide zijden erkennen. Dit is dus niet persé afhankelijk van een handelsovereenkomst tussen het VK en de EU. Advies voor travelmanagers: controleer de telecomcontracten op gebruiksbeleid en adviseer reizigers om hun eigen contracten te controleren om onverwachte kosten tijdens zakenreizen te vermijden.

Hoteltarieven

Londen is een populaire zakelijke en toeristische bestemming en kan een tijdelijke afname in de reisvraag meestal wel aan. Maar in het geval van een no-deal Brexit, kan zelfs Londen komen te lijden onder een vraagafname. Normaliter zorgt een dalende vraag ervoor dat hotels hun tarieven verlagen. Maar hotels in het VK hebben een tweede Brexit-gerelateerd probleem. Zij zijn sterk afhankelijk van personeel uit de EU. Afhankelijk van een deal of no-deal Brexit, kan er een tekort aan personeel ontstaan, en dat kan de kosten voor hotels opdrijven. Dan moeten hotels beslissen of ze hun tarieven verhogen om de hogere kosten te dekken of juist verlagen voor een betere kamerbezetting. Advies voor travelmanagers: Zorg dat u beschikt over de meest gedetailleerde boekingsdata om beter te bepalen of u de onderhandelde tarieven voor een bepaalde bestemming of juist dynamische markttarieven moet toepassen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

Toerisme Coronacrisis
NBTC: Boek- en zoekgedrag met 85 procent gedaald

NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers. ...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: