Column Ewout Hoogendoorn: Rate (un)parity

1 april 2012 | Roy Spijker

Wat is dat, ‘rate parity’? Het doet mij denken aan het gelijkheidsbeginsel; aan de idiote gedachte dat man en vrouw ‘gelijk’ zijn. Wat een saaie bende zou dat zijn. Begrijp me goed, ik ben een groot voorstander van eerlijke behandeling van mannen en vrouwen, vanuit het principe dat er gelijkwaardige afspraken moeten kunnen worden gemaakt. Maar mannen en vrouwen zijn nu eenmaal niet ‘gelijk’. Toch moet je ze als werkgever ‘hetzelfde’ behandelen, bijvoorbeeld met betrekking tot de pensioensvoorziening. Hoe doe je dat? Vrouwen worden gemiddeld genomen ouder; als je ze daarom een hogere premie laat betalen, breekt de hel los. Als een man protesteert tegen deze rechtsongelijkheid bij het Europese Hof, wordt hoon zijn deel. Voor dit soort lastige problemen is het Europees Instituut voor Gendergelijkheid in het leven geroepen.

Het lijkt mij tijd worden voor een Europees Instituut voor Rate Parity in Hotelkamerprijzen. Dat instituut zou moeten kunnen 'rechtspreken' vanuit het 'strategische principe' dat klanten altijd en overal een consistente prijs moeten kunnen vinden voor een bepaald hotel. Dan kunnen de distributiekanalen niet een verschillend aanbod doen. Aan de andere kant kun je dan ook niet je eigen website bevoordelen. Op zich een prima principe, maar daar kun je natuurlijk vrolijk omheen door een andere pakketje aan te bieden met een andere prijsstructuur. Je moet niet alleen rate parity hebben omdat iedereen het heeft! De tweede reden voor rate parity zijn de contracten met Online Travel Agents (OTA’s), waarbij de afspraak geldt dat je niet onder de prijs gaat zitten die zij aan hun klanten doorbelasten. 

Maar ook deze prijzen gelden alleen in het algemeen en niet voor ‘niet-publieke’ aanbiedingen, zoals een 'inhouse' speciale aanbieding, of een aanbieding aan een gelimiteerde groep. OTA’s moeten het aanbod van alle concurrenten vermelden; zij kunnen daardoor geen recht doen aan de volle breedte van het productenaanbod, zoals een hotel dat wel kan doen op de eigen website.

Het zal duidelijk zijn dat daarvoor de ‘rate parity’ niet kan gelden. Uit een studie is gebleken dat de meeste hotelshoppers eerst OTA-sites bezoeken, en pas daarna - met een shortlist - gaan kijken op de hotelwebsites. Als daar dan dezelfde standaard 'rate' wordt  geboden, van bijvoorbeeld 100 euro, maar ook een 'package' van dezelfde kamer met gratis internet, het ontbijt inclusief en een drankje aan de bar, voor een tientje meer, kan dat nog steeds zijn gebaseerd op rate parity. 

Rate parity is belangrijk voor de meeste hotels op de meeste momenten. Dat betekent geen misverstanden over de prijsstelling in de markt, en het is een voorwaarde in het zaken doen met de grote spelers. In een slechte markt kunnen de meeste hotels niet eens 'break even' draaien zonder de vaste stroom van Expedia, Booking, et cetera. Dan moet je vooral rate parity prediken. Maar aan de andere kant: met een beetje creativiteit kun je het ene doen en het andere niet laten! Tijd voor een Europees Instituut voor Rate Parity.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Achtergronden Coronacrisis
Maatregelen uitgelekt: horeca om 22.00 dicht in de grote steden, gezichtsmaskers verplicht

Vanaf zondagavond 18.00 uur zijn in nog eens acht regio's strengere maatregelen van kracht gegaan in de horeca. Een bekende maatregel is de inloop van gasten die om middernacht stopt, waarna de horcazaak om 01.00 uur gesloten dient te zijn. De vrees voor een nieuwe lockdown is groot bij de horec...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: