Column Ewout Hoogendoorn: Rate (un)parity

1 april 2012 | Roy Spijker

Wat is dat, ‘rate parity’? Het doet mij denken aan het gelijkheidsbeginsel; aan de idiote gedachte dat man en vrouw ‘gelijk’ zijn. Wat een saaie bende zou dat zijn. Begrijp me goed, ik ben een groot voorstander van eerlijke behandeling van mannen en vrouwen, vanuit het principe dat er gelijkwaardige afspraken moeten kunnen worden gemaakt. Maar mannen en vrouwen zijn nu eenmaal niet ‘gelijk’. Toch moet je ze als werkgever ‘hetzelfde’ behandelen, bijvoorbeeld met betrekking tot de pensioensvoorziening. Hoe doe je dat? Vrouwen worden gemiddeld genomen ouder; als je ze daarom een hogere premie laat betalen, breekt de hel los. Als een man protesteert tegen deze rechtsongelijkheid bij het Europese Hof, wordt hoon zijn deel. Voor dit soort lastige problemen is het Europees Instituut voor Gendergelijkheid in het leven geroepen.

Het lijkt mij tijd worden voor een Europees Instituut voor Rate Parity in Hotelkamerprijzen. Dat instituut zou moeten kunnen 'rechtspreken' vanuit het 'strategische principe' dat klanten altijd en overal een consistente prijs moeten kunnen vinden voor een bepaald hotel. Dan kunnen de distributiekanalen niet een verschillend aanbod doen. Aan de andere kant kun je dan ook niet je eigen website bevoordelen. Op zich een prima principe, maar daar kun je natuurlijk vrolijk omheen door een andere pakketje aan te bieden met een andere prijsstructuur. Je moet niet alleen rate parity hebben omdat iedereen het heeft! De tweede reden voor rate parity zijn de contracten met Online Travel Agents (OTA’s), waarbij de afspraak geldt dat je niet onder de prijs gaat zitten die zij aan hun klanten doorbelasten. 

Maar ook deze prijzen gelden alleen in het algemeen en niet voor ‘niet-publieke’ aanbiedingen, zoals een 'inhouse' speciale aanbieding, of een aanbieding aan een gelimiteerde groep. OTA’s moeten het aanbod van alle concurrenten vermelden; zij kunnen daardoor geen recht doen aan de volle breedte van het productenaanbod, zoals een hotel dat wel kan doen op de eigen website.

Het zal duidelijk zijn dat daarvoor de ‘rate parity’ niet kan gelden. Uit een studie is gebleken dat de meeste hotelshoppers eerst OTA-sites bezoeken, en pas daarna - met een shortlist - gaan kijken op de hotelwebsites. Als daar dan dezelfde standaard 'rate' wordt  geboden, van bijvoorbeeld 100 euro, maar ook een 'package' van dezelfde kamer met gratis internet, het ontbijt inclusief en een drankje aan de bar, voor een tientje meer, kan dat nog steeds zijn gebaseerd op rate parity. 

Rate parity is belangrijk voor de meeste hotels op de meeste momenten. Dat betekent geen misverstanden over de prijsstelling in de markt, en het is een voorwaarde in het zaken doen met de grote spelers. In een slechte markt kunnen de meeste hotels niet eens 'break even' draaien zonder de vaste stroom van Expedia, Booking, et cetera. Dan moet je vooral rate parity prediken. Maar aan de andere kant: met een beetje creativiteit kun je het ene doen en het andere niet laten! Tijd voor een Europees Instituut voor Rate Parity.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: