Column Hans van Spronsen: DIY

Auteur: Redactie
Hans van Spronsen 22 oktober 2009
Column Hans van Spronsen: DIY

DIY (do it yourself), made local,  Generation G (Generosity), crowdsourcing, couchsurfing, eco-friendly, sharing, brand butlers, thruthiness... Zo kan ik met nog een heleboel andere fraaie termen de huidige trends aangeven. Wilt u weten wat dit allemaal inhoudt? Bel dan even met mijn medewerksters van marketing & communicatie; zij weten er alles van.

Ik weet van de hoofdlijnen ondertussen ook de ins en outs, want trendwebsites zijn momenteel hot! Ook wij zoeken elke dag wereldwijd naar uitingen binnen 'trends' die voor u inspirerend kunnen zijn; foto’s, met verwijzingen naar de websites waar wij ze hebben gevonden, en een korte uitleg in het Nederlands. Daar komt dan gelijk één term om de hoek kijken die wel degelijk uitgegroeid is tot een echte trend: sharing.

Het effect van sharing (vertaald delen) is, dat er heel veel mensen zijn die informatie en kennis vrij op het web zetten. Al die mensen inspireren elkaar en anderen, waarbij we vaak heel creatieve oplossingen en ideeën zien ontstaan. Het is een trend waar ik zelf graag aan mee doe. Laat maar zien wat je als basiskennis in huis hebt; je verdient je geld met hetgeen jij weet te bereiken met die basiskennis!

Er zijn ook veel 'trends' die deze benaming amper verdienen; het zijn uitingen van de grote trends. In de horeca hebben we nu Amsterdam’s Minibar, een voorbeeld van Do It Yourself. Hier huur je de sleutel van een minibar en pak je zelf een drankje. Maar buiten de originele doe-het-zelvers, zijn de grote buffetten natuurlijk ook een voorloper van de zogenaamde trend DIY.

Een andere trend die in de loop van de afgelopen drie jaar naam gemaakt heeft, is transparency. Transparantie tot in detail! Het gaat zover dat men nu alle websites waar men opgedane ervaringen met bedrijven kan plaatsen en lezen, als de nieuwe advertentiekanalen begint te zien.  Daarnaast wordt het steeds meer hoor en wederhoor. De website Tripadvisor heeft nu een 'management response feature' waarmee een bedrijf kan reageren op beoordelingen. Als je deze trend goed doorgrondt, gaan we gewoon terug naar af: gewoon eerlijk zaken doen! Dit bied ik aan als hotelkamer of menu, en dit is de standaard in gastvrijheid die ik mijn gasten wil laten ervaren.

Om te voorkomen dat u als hotelier ook op slechte recensies moet gaan reageren (op Diningcity, Iens en Dinnersite), raad ik u aan om gewoon een goede prestatie te leveren. Als er toch iets mis gaat, reageer dan direct ter plekke en niet via een website. Stel je voor dat je leest dat er een fout is gemaakt binnen je bedrijf, en je reageert met het aanbieden van een gratis etentje... In Nederland mag je er dan op rekenen dat binnen de kortste keren die website bol staat van de klachten!

HM302009

Overig nieuws