“Daar ben ik trots op en zal ik altijd aan vasthouden”

Auteur: robin bruggeman
“Daar ben ik trots op en zal ik altijd aan vasthouden”

Golden Tulip Hotel Central is sinds 1905 een begrip in Den Bosch en inmiddels is de vijfde generatie Rademaker ingestroomd als mededirecteur. Tom Rademaker (35) volgt in de komende jaren zijn tante Karin Rademaker op en is na een aantal omzwervingen niet meer van plan weg te gaan: “Ik ben voornemens dit tot mijn pensioen te blijven doen.”

“Toen ik opgroeide was ik de ‘gedoodverfde opvolger’. Mijn opa was de bekende hotelier Tonny Rademaker en ik ben zijn eerste kleinzoon. Voor zijn generatie ben je dan de troonopvolger, degene die de familietraditie voortzet. Als je jong bent is dat leuk en speels, maar gaandeweg ontwikkel je je. Dan moet je een studie kiezen en vraag je je af of er ook andere leuke dingen zijn. Ik heb eerst twee andere studierichtingen geprobeerd, facility management en commerciële economie, maar uiteindelijk bleek dat wat ik vanuit huis heb meegekregen, mij het meest aantrok.” Rademaker wijzigde zijn koers, ging studeren aan de middelbare en hogere hotelschool en pakte daarna het gesprek met de familie weer op: “Ik liet hen weten dat ik het familiebedrijf graag wilde overnemen. Uiteraard volgde de vraag: ‘Wat heb je nodig om succesvol te zijn in die situatie?’ Dat was naast een goede opleiding ook werkervaring. Waar je bij sommige families het vak thuis leert, is het bij de familie Rademaker belangrijk eerst een paar jaar elders te werken en nieuwe kennis mee naar huis te nemen. Anders blijf je in dezelfde cirkel vastzitten.”

“Dat heb ik zo’n negen jaar gedaan. Ter afsluiting van de hogere hotelschool heb ik een ‘manager in training’ programma gevolgd bij Hilton in Dubai. Daarna heb ik het gesprek met mijn familie weer opgepakt en met hen overlegd wat ik het beste kon doen: in het Midden-Oosten blijven of terug naar Europa komen? Mijn ambitie was aanvankelijk om in verschillende Europese hoofdsteden te werken, maar de leukste functie die ik kreeg aangeboden, was bij Amsterdam Marriott Hotel.” Rademaker kwam naar Nederland en koos ervoor om carrière te maken in Amsterdam, vanwege het grote aantal hotels dat daar aanwezig is: “Zo kreeg ik de kans om ervaring op te doen bij verschillende hotels en een internationaal publiek te bedienen. Naar mijn mening is een eigen carrière belangrijk voor je eigen ontwikkeling en goed voor je zelfvertrouwen.” Kort na zijn huwelijk in 2018 verloor Rademaker zijn vader en een jaar later zijn moeder. Als gevolg hiervan wilde hij herdefiniëren wat voor hem belangrijk was: “Eind 2019 hebben we daarom opnieuw om de tafel gezeten om de volgende stap te bespreken. Op dat moment werkte ik als front office manager bij DoubleTree by Hilton Amsterdam NDSM Wharf. Karin stelde voor een persoonlijk ontwikkelingsplan te maken en tegelijkertijd in gesprek te blijven over onze visie voor het bedrijf. Tegelijkertijd dacht ik na over wat ik nodig had voor mijn toekomstige rol, want de combinatie directeur én ondernemer is wel wat anders dan de functie hotelmanager.”

Naam: Tom Rademaker

Leeftijd: 35

Hotel: Golden Tulip Hotel Central

Plaats: Den Bosch

Aantal kamers: 125 plus een rooftop penthouse

Functie: directeur

Samenwerking

Tijdens de coronaperiode veranderde er veel in wereld en dus ook voor het hotel van de familie Rademaker: “De zaken waar wij de afgelopen tien jaar succesvol mee waren, waren misschien niet vanzelfsprekend succesvol na corona. We definieerden een nieuwe ‘why’: ‘Waarom zijn we hier en waarom doen we wat we doen?’ We hebben elkaar kunnen vinden in ‘samen zorgeloos genieten’. Vooraf moet je de samenwerking plannen, want zonder goede voorbereiding ‘eraan beginnen’ is een recept voor falen. Als je geen duidelijke afspraken maakt, zijn er veel valkuilen.” Ter voorbereiding op zijn nieuwe rol volgde Rademaker verschillende trainingen en nam een coach in de arm: “Vorig jaar augustus ben ik als inkomend directeur begonnen. Het eerste jaar kreeg ik, steeds één voor één, een afdeling erbij om uiteindelijk mijn vleugels over het hele bedrijf uit te spreiden.” Hij startte met F&B, gebouw en techniek en revenue management. “Dit zijn de onderdelen waar ik het meest over moest leren.”

Rademaker deelt de werklast momenteel, tot volle tevredenheid van beiden, met zijn tante. Hij heeft ook gesprekken gevoerd met andere familieleden over een mogelijke samenwerking: “Mijn zus en neven en nichten hebben aangegeven het bedrijf niet zelf als ondernemer voort te willen zetten. Tot 2015 was het vastgoed van mijn opa, hij is op 91-jarige leeftijd overleden. Na zijn overlijden is het vastgoed overgegaan op zijn kinderen. Voor die tijd is de exploitatie volledig door Karin Rademaker overgenomen. Alles is nu nog steeds binnen de familie, maar er zijn wel verschillende belangen. We moeten in gesprek over bedrijfsovername, nadenken over wie welke investeringen doet en wat we gaan doen met het huurcontract. Zaken die voorheen vastlagen, maar waar nu, doordat er andere mensen aan tafel zitten, opnieuw afspraken over gemaakt moeten worden. Uiteindelijk ben ik degene die het bedrijf daadwerkelijk voortzet, de anderen zitten in het vastgoed. Zij hebben allemaal hun eigen vorm van betrokkenheid, maar zijn ook gebaat bij een succesvolle onderneming. Het is leuk en ook uitdagend om dit als familie samen te herdefiniëren.”

Historisch bedrijf

“Dat ons hotel al zo lang bestaat maakt het extra spannend en je wilt graag dat het goed gaat. Je kan echter ook terugvallen op de kennis en ervaring binnen de familie. Als historisch bedrijf is de verbinding met de stad heel belangrijk. We vinden dat we een maatschappelijke rol moeten vervullen, in plaats van alleen maar te nemen uit de omgeving. Het is ook van belang om te investeren in het welzijn en de ontwikkeling van onze werknemers. Ik geloof dat wij ons op die manier onderscheiden als werkgever; werknemers voelen zich hier gezien en gewaardeerd. Dat is iets waar ik trots op ben en altijd aan zal vasthouden, want dat is belangrijker dan de cijfertjes.”

“Van vroeger uit hebben we als bedrijf een beetje een stijf imago, maar dat is nu absoluut niet meer zo. Het is voor mij een uitdaging dat verhaal aan de Bosschenaar te vertellen. Als ik als jonge ondernemer zeg waar ik directeur ben, zeggen mensen vaak: ‘Dat is een statig bedrijf.’ Vaak voelen Bosschenaren een drempel en die wil ik wegnemen.”

In de rubriek Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge en ambitieuze hotelondernemers.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws