De hotelprofessional van de toekomst is hongerig naar onderzoek

27 juni 2016 | Jeroen Oskam

De betere hotelscholen, internationaal maar ook in Nederland, zijn de afgelopen decennia steeds meer gaan investeren in onderzoek. The Cornell Center for Hospitality Research, opgericht in 1992, is een bron van kennis voor de sector geworden. Ook bij scholen in (bijvoorbeeld) het Verenigd Koninkrijk, Australië, Azië, Zwitserland en Nederland zien we dergelijke initiatieven. Hoe is dit ontstaan en waar is het goed voor? Voor een deel heeft het te maken met ontwikkelingen in de onderwijswereld zelf. Maar de belangrijkste reden is een groeiende complexiteit en onvoorspelbaarheid van het beroep en van onze bedrijfsomgeving.

Steeds meer kennis nodig
Tot diep in de twintigste eeuw konden de jongere generaties het familiebedrijf overnemen met operationele vaardigheden die weinig aan verandering onderhevig waren. Innovaties veranderden weliswaar de werkwijzen, maar de sector evolueerde langzaam. Arbeidskrachten en managers in de groeiende sectoren van gastvrijheid en toerisme moesten het vak leren, maar hoefden niet wakker te liggen van search engine optimization, OTA commissions, Airbnb, carbon footprints of enorme markten waar het reizen net ontdekt werd. Tegenwoordig is in onze sector, net als in alle andere, steeds meer kennis nodig over nieuwe technologieën, globalisering en duurzaamheid. Wat zijn de ontwikkelingen, hoe hangen ze samen en wat is de impact op onze sector?

Onderzoek in Nederland

Ook de Nederlandse hotelscholen hebben de afgelopen jaren hun onderzoek versterkt. Maastricht heeft een lectoraat Gastronomie en doet onderzoek op het gebied van intercultureel management. Stenden heeft een sterke positie op het gebied van duurzaamheid. De NHTV kan bouwen op een sterke onderzoekstraditie in toerisme en leisure; de hotelschool kent nu lectoraten op het gebied van duurzaamheid en design thinking. Dit laatste is ook een belangrijk thema bij Saxion; deze school leverde de laatste winnares van de Thesis Award met een scriptie die, volgens de vakjury, uitblonk door praktische toepasbaarheid. In Den Haag en Amsterdam wordt onderzoek gedaan naar twee brede gebieden: de rol en betekenis van gastvrijheid en toekomstige ontwikkelingen in onze sector.

Valkuil
De grote valkuil bij deze ontwikkeling is uiteraard dat hotelscholen het contact verliezen met de professionele werkelijkheid. Dit verwijt is te horen bij de Britse hotelmanagementprogramma’s. De universitaire druk om in wetenschappelijke tijdschriften te publiceren beloont verkeerd gedrag: onderzoekers worden afgerekend op dataverzameling en op het zoveel mogelijk ‘uitmelken’ daarvan, in plaats van op de relevantie van hun onderzoek. Veel onderzoek is echter wel degelijk relevant en biedt direct aanknopingspunten voor toepassing in de praktijk. Om enkele zeer uiteenlopende internationale voorbeelden te noemen: Welke energiebesparende maatregelen hebben het grootste effect? Hoe komt het dat niet alleen de minst gemotiveerde, maar ook juist de meest enthousiaste hotelmedewerkers zo vaak van baan veranderen? Heeft de achtergrondmuziek in een restaurant gevolgen voor de omzet?

Het onderzoek dat in Nederland wordt gedaan is, misschien dankzij de positionering van de hotelscholen, over het algemeen sterk praktijkgericht. Welke faciliteiten zoeken gasten van de toekomst in hotels? Hoe trainen we onze studenten in het werken met andere culturen? In hoeverre kan en mag een hotel zijn gasten tot duurzame keuzes brengen? Wat is de precieze impact van Airbnb? Welk laatste contactmoment met een gast draagt het sterkst bij aan een herhaalbezoek? Dit zijn slechts enkele voorbeelden van projecten en publicaties van de afgelopen tijd.

Nieuwe inzichten
Toegegeven: wetenschappelijke publicaties zijn niet altijd prettig leesbaar, omdat ze aan bepaalde standaarden moeten voldoen. Maar de ontwikkeling van kennis aan de hotelscholen staat niet stil, en zij kunnen professionals en bedrijven helpen aan meer informatie ter onderbouwing van hun keuzes. Op symposia, in nieuwsbrieven en op blogs en in het persoonlijk contact met de school kunt u toegang krijgen tot dergelijke nieuwe inzichten. Het is voor beide partijen van belang dat onderzoekers en mensen uit de praktijk met elkaar praten: scholen moeten de Britse valkuil van ‘onderzoek om het onderzoek’ vermijden. Professionals die zich blijven oriënteren op wat er aan kennisinstellingen gebeurt, krijgen informatie die kan helpen de bedrijfsvoering te verbeteren en kan inspireren tot innovatieve strategieën.

Auteur: Jeroen Oskam – Hotelschool The Hague

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar ‘Hotel Website of the Year 2021’

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Hotelketens Internationaal
Rosewood Hotels & Resorts opent in 2023 hotel in Rome

Rosewood Hotels & Resorts, een wereldleider op het gebied van luxe reis- en lifestyle-ervaringen, is door vastgoedbedrijf Antirion SGR aangesteld om Rosewood Rome, dat in 2023 in het hart van de hoofdstad zal worden geopend, te beheren. Het nieuwe hotel is gevestigd in het voormalige hoofdkantoo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: