De hotelprofessional van de toekomst is hongerig naar onderzoek

27 juni 2016 | Jeroen Oskam

De betere hotelscholen, internationaal maar ook in Nederland, zijn de afgelopen decennia steeds meer gaan investeren in onderzoek. The Cornell Center for Hospitality Research, opgericht in 1992, is een bron van kennis voor de sector geworden. Ook bij scholen in (bijvoorbeeld) het Verenigd Koninkrijk, Australië, Azië, Zwitserland en Nederland zien we dergelijke initiatieven. Hoe is dit ontstaan en waar is het goed voor? Voor een deel heeft het te maken met ontwikkelingen in de onderwijswereld zelf. Maar de belangrijkste reden is een groeiende complexiteit en onvoorspelbaarheid van het beroep en van onze bedrijfsomgeving.

Steeds meer kennis nodig
Tot diep in de twintigste eeuw konden de jongere generaties het familiebedrijf overnemen met operationele vaardigheden die weinig aan verandering onderhevig waren. Innovaties veranderden weliswaar de werkwijzen, maar de sector evolueerde langzaam. Arbeidskrachten en managers in de groeiende sectoren van gastvrijheid en toerisme moesten het vak leren, maar hoefden niet wakker te liggen van search engine optimization, OTA commissions, Airbnb, carbon footprints of enorme markten waar het reizen net ontdekt werd. Tegenwoordig is in onze sector, net als in alle andere, steeds meer kennis nodig over nieuwe technologieën, globalisering en duurzaamheid. Wat zijn de ontwikkelingen, hoe hangen ze samen en wat is de impact op onze sector?

Onderzoek in Nederland

Ook de Nederlandse hotelscholen hebben de afgelopen jaren hun onderzoek versterkt. Maastricht heeft een lectoraat Gastronomie en doet onderzoek op het gebied van intercultureel management. Stenden heeft een sterke positie op het gebied van duurzaamheid. De NHTV kan bouwen op een sterke onderzoekstraditie in toerisme en leisure; de hotelschool kent nu lectoraten op het gebied van duurzaamheid en design thinking. Dit laatste is ook een belangrijk thema bij Saxion; deze school leverde de laatste winnares van de Thesis Award met een scriptie die, volgens de vakjury, uitblonk door praktische toepasbaarheid. In Den Haag en Amsterdam wordt onderzoek gedaan naar twee brede gebieden: de rol en betekenis van gastvrijheid en toekomstige ontwikkelingen in onze sector.

Valkuil
De grote valkuil bij deze ontwikkeling is uiteraard dat hotelscholen het contact verliezen met de professionele werkelijkheid. Dit verwijt is te horen bij de Britse hotelmanagementprogramma’s. De universitaire druk om in wetenschappelijke tijdschriften te publiceren beloont verkeerd gedrag: onderzoekers worden afgerekend op dataverzameling en op het zoveel mogelijk ‘uitmelken’ daarvan, in plaats van op de relevantie van hun onderzoek. Veel onderzoek is echter wel degelijk relevant en biedt direct aanknopingspunten voor toepassing in de praktijk. Om enkele zeer uiteenlopende internationale voorbeelden te noemen: Welke energiebesparende maatregelen hebben het grootste effect? Hoe komt het dat niet alleen de minst gemotiveerde, maar ook juist de meest enthousiaste hotelmedewerkers zo vaak van baan veranderen? Heeft de achtergrondmuziek in een restaurant gevolgen voor de omzet?

Het onderzoek dat in Nederland wordt gedaan is, misschien dankzij de positionering van de hotelscholen, over het algemeen sterk praktijkgericht. Welke faciliteiten zoeken gasten van de toekomst in hotels? Hoe trainen we onze studenten in het werken met andere culturen? In hoeverre kan en mag een hotel zijn gasten tot duurzame keuzes brengen? Wat is de precieze impact van Airbnb? Welk laatste contactmoment met een gast draagt het sterkst bij aan een herhaalbezoek? Dit zijn slechts enkele voorbeelden van projecten en publicaties van de afgelopen tijd.

Nieuwe inzichten
Toegegeven: wetenschappelijke publicaties zijn niet altijd prettig leesbaar, omdat ze aan bepaalde standaarden moeten voldoen. Maar de ontwikkeling van kennis aan de hotelscholen staat niet stil, en zij kunnen professionals en bedrijven helpen aan meer informatie ter onderbouwing van hun keuzes. Op symposia, in nieuwsbrieven en op blogs en in het persoonlijk contact met de school kunt u toegang krijgen tot dergelijke nieuwe inzichten. Het is voor beide partijen van belang dat onderzoekers en mensen uit de praktijk met elkaar praten: scholen moeten de Britse valkuil van ‘onderzoek om het onderzoek’ vermijden. Professionals die zich blijven oriënteren op wat er aan kennisinstellingen gebeurt, krijgen informatie die kan helpen de bedrijfsvoering te verbeteren en kan inspireren tot innovatieve strategieën.

Auteur: Jeroen Oskam – Hotelschool The Hague

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: