De hotelprofessional van de toekomst is hongerig naar onderzoek

27 juni 2016 | Jeroen Oskam

De betere hotelscholen, internationaal maar ook in Nederland, zijn de afgelopen decennia steeds meer gaan investeren in onderzoek. The Cornell Center for Hospitality Research, opgericht in 1992, is een bron van kennis voor de sector geworden. Ook bij scholen in (bijvoorbeeld) het Verenigd Koninkrijk, Australië, Azië, Zwitserland en Nederland zien we dergelijke initiatieven. Hoe is dit ontstaan en waar is het goed voor? Voor een deel heeft het te maken met ontwikkelingen in de onderwijswereld zelf. Maar de belangrijkste reden is een groeiende complexiteit en onvoorspelbaarheid van het beroep en van onze bedrijfsomgeving.

Steeds meer kennis nodig
Tot diep in de twintigste eeuw konden de jongere generaties het familiebedrijf overnemen met operationele vaardigheden die weinig aan verandering onderhevig waren. Innovaties veranderden weliswaar de werkwijzen, maar de sector evolueerde langzaam. Arbeidskrachten en managers in de groeiende sectoren van gastvrijheid en toerisme moesten het vak leren, maar hoefden niet wakker te liggen van search engine optimization, OTA commissions, Airbnb, carbon footprints of enorme markten waar het reizen net ontdekt werd. Tegenwoordig is in onze sector, net als in alle andere, steeds meer kennis nodig over nieuwe technologieën, globalisering en duurzaamheid. Wat zijn de ontwikkelingen, hoe hangen ze samen en wat is de impact op onze sector?

Onderzoek in Nederland

Ook de Nederlandse hotelscholen hebben de afgelopen jaren hun onderzoek versterkt. Maastricht heeft een lectoraat Gastronomie en doet onderzoek op het gebied van intercultureel management. Stenden heeft een sterke positie op het gebied van duurzaamheid. De NHTV kan bouwen op een sterke onderzoekstraditie in toerisme en leisure; de hotelschool kent nu lectoraten op het gebied van duurzaamheid en design thinking. Dit laatste is ook een belangrijk thema bij Saxion; deze school leverde de laatste winnares van de Thesis Award met een scriptie die, volgens de vakjury, uitblonk door praktische toepasbaarheid. In Den Haag en Amsterdam wordt onderzoek gedaan naar twee brede gebieden: de rol en betekenis van gastvrijheid en toekomstige ontwikkelingen in onze sector.

Valkuil
De grote valkuil bij deze ontwikkeling is uiteraard dat hotelscholen het contact verliezen met de professionele werkelijkheid. Dit verwijt is te horen bij de Britse hotelmanagementprogramma’s. De universitaire druk om in wetenschappelijke tijdschriften te publiceren beloont verkeerd gedrag: onderzoekers worden afgerekend op dataverzameling en op het zoveel mogelijk ‘uitmelken’ daarvan, in plaats van op de relevantie van hun onderzoek. Veel onderzoek is echter wel degelijk relevant en biedt direct aanknopingspunten voor toepassing in de praktijk. Om enkele zeer uiteenlopende internationale voorbeelden te noemen: Welke energiebesparende maatregelen hebben het grootste effect? Hoe komt het dat niet alleen de minst gemotiveerde, maar ook juist de meest enthousiaste hotelmedewerkers zo vaak van baan veranderen? Heeft de achtergrondmuziek in een restaurant gevolgen voor de omzet?

Het onderzoek dat in Nederland wordt gedaan is, misschien dankzij de positionering van de hotelscholen, over het algemeen sterk praktijkgericht. Welke faciliteiten zoeken gasten van de toekomst in hotels? Hoe trainen we onze studenten in het werken met andere culturen? In hoeverre kan en mag een hotel zijn gasten tot duurzame keuzes brengen? Wat is de precieze impact van Airbnb? Welk laatste contactmoment met een gast draagt het sterkst bij aan een herhaalbezoek? Dit zijn slechts enkele voorbeelden van projecten en publicaties van de afgelopen tijd.

Nieuwe inzichten
Toegegeven: wetenschappelijke publicaties zijn niet altijd prettig leesbaar, omdat ze aan bepaalde standaarden moeten voldoen. Maar de ontwikkeling van kennis aan de hotelscholen staat niet stil, en zij kunnen professionals en bedrijven helpen aan meer informatie ter onderbouwing van hun keuzes. Op symposia, in nieuwsbrieven en op blogs en in het persoonlijk contact met de school kunt u toegang krijgen tot dergelijke nieuwe inzichten. Het is voor beide partijen van belang dat onderzoekers en mensen uit de praktijk met elkaar praten: scholen moeten de Britse valkuil van ‘onderzoek om het onderzoek’ vermijden. Professionals die zich blijven oriënteren op wat er aan kennisinstellingen gebeurt, krijgen informatie die kan helpen de bedrijfsvoering te verbeteren en kan inspireren tot innovatieve strategieën.

Auteur: Jeroen Oskam – Hotelschool The Hague

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam
Kimpton De Witt verbindt hotelgasten met #StayHuman project

Hoewel de wereld vandaag door technologie meer verbonden is dan ooit tevoren, kunnen we ons als individu juist onverbonden voelen tot elkaar. Kimpton gelooft dat oprechte connecties het leven van mensen verbeteren en dat er gelijkenissen tussen iedereen bestaan - ongeacht een achtergrond of levensve...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Ammonite (Amstelveen) verkocht aan investeerder

De Zwitserse investeerder Echo heeft viersterrenhotel Ammonite in Amstelveen gekocht, zo lezen we op vastgoedmarkt.nl. Het hotel omvat 227 kamers en is de vierde aankoop van het Echo Fund, dat in 2019 werd gelanceerd. Er wordt verwacht dat de overeenkomst eind dit jaar wordt getekend. Echo Partn...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

Chefs Michelin
Bas van Kranen en Alain Passard slaan handen ineen

Internationaal gerenommeerd driesterrenchef Alain Passard (Arpège Restaurant) en chef Bas van Kranen (Restaurant Bord’Eau) slaan de handen ineen voor een exclusieve gastronomische samenwerking op zaterdag 16 november in Restaurant Bord’Eau waar zij een eerbetoon brengen aan gastro...

Internationaal
a&o Hostels introduceert self check-in service

Gasten van a&o Hostels, Europa’s grootste hostelketen, kunnen vanaf nu zelf kiezen hoe ze willen inchecken: op de klassieke manier bij de receptie, online via de smartphone óf ontspannen bij de self check-in terminal in de lobby. De eerste hostels bieden nu al alle drie de opties...

Personalia
WorldHotels presenteert nieuwe CEO

WorldHotels heeft vandaag aangekondigd dat Kristin Intress is benoemd tot de nieuwe Chief Executive Officer van het bedrijf. Met onmiddellijke ingang zal Intress Geoff Andrew, die terugtreedt om andere belangen na te streven, opvolgen. Intress was eerder CEO van het bedrijf en speelde een belangrijk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: