De hotelprofessional van de toekomst is hongerig naar onderzoek

27 juni 2016 | Jeroen Oskam

De betere hotelscholen, internationaal maar ook in Nederland, zijn de afgelopen decennia steeds meer gaan investeren in onderzoek. The Cornell Center for Hospitality Research, opgericht in 1992, is een bron van kennis voor de sector geworden. Ook bij scholen in (bijvoorbeeld) het Verenigd Koninkrijk, Australië, Azië, Zwitserland en Nederland zien we dergelijke initiatieven. Hoe is dit ontstaan en waar is het goed voor? Voor een deel heeft het te maken met ontwikkelingen in de onderwijswereld zelf. Maar de belangrijkste reden is een groeiende complexiteit en onvoorspelbaarheid van het beroep en van onze bedrijfsomgeving.

Steeds meer kennis nodig
Tot diep in de twintigste eeuw konden de jongere generaties het familiebedrijf overnemen met operationele vaardigheden die weinig aan verandering onderhevig waren. Innovaties veranderden weliswaar de werkwijzen, maar de sector evolueerde langzaam. Arbeidskrachten en managers in de groeiende sectoren van gastvrijheid en toerisme moesten het vak leren, maar hoefden niet wakker te liggen van search engine optimization, OTA commissions, Airbnb, carbon footprints of enorme markten waar het reizen net ontdekt werd. Tegenwoordig is in onze sector, net als in alle andere, steeds meer kennis nodig over nieuwe technologieën, globalisering en duurzaamheid. Wat zijn de ontwikkelingen, hoe hangen ze samen en wat is de impact op onze sector?

Onderzoek in Nederland

Ook de Nederlandse hotelscholen hebben de afgelopen jaren hun onderzoek versterkt. Maastricht heeft een lectoraat Gastronomie en doet onderzoek op het gebied van intercultureel management. Stenden heeft een sterke positie op het gebied van duurzaamheid. De NHTV kan bouwen op een sterke onderzoekstraditie in toerisme en leisure; de hotelschool kent nu lectoraten op het gebied van duurzaamheid en design thinking. Dit laatste is ook een belangrijk thema bij Saxion; deze school leverde de laatste winnares van de Thesis Award met een scriptie die, volgens de vakjury, uitblonk door praktische toepasbaarheid. In Den Haag en Amsterdam wordt onderzoek gedaan naar twee brede gebieden: de rol en betekenis van gastvrijheid en toekomstige ontwikkelingen in onze sector.

Valkuil
De grote valkuil bij deze ontwikkeling is uiteraard dat hotelscholen het contact verliezen met de professionele werkelijkheid. Dit verwijt is te horen bij de Britse hotelmanagementprogramma’s. De universitaire druk om in wetenschappelijke tijdschriften te publiceren beloont verkeerd gedrag: onderzoekers worden afgerekend op dataverzameling en op het zoveel mogelijk ‘uitmelken’ daarvan, in plaats van op de relevantie van hun onderzoek. Veel onderzoek is echter wel degelijk relevant en biedt direct aanknopingspunten voor toepassing in de praktijk. Om enkele zeer uiteenlopende internationale voorbeelden te noemen: Welke energiebesparende maatregelen hebben het grootste effect? Hoe komt het dat niet alleen de minst gemotiveerde, maar ook juist de meest enthousiaste hotelmedewerkers zo vaak van baan veranderen? Heeft de achtergrondmuziek in een restaurant gevolgen voor de omzet?

Het onderzoek dat in Nederland wordt gedaan is, misschien dankzij de positionering van de hotelscholen, over het algemeen sterk praktijkgericht. Welke faciliteiten zoeken gasten van de toekomst in hotels? Hoe trainen we onze studenten in het werken met andere culturen? In hoeverre kan en mag een hotel zijn gasten tot duurzame keuzes brengen? Wat is de precieze impact van Airbnb? Welk laatste contactmoment met een gast draagt het sterkst bij aan een herhaalbezoek? Dit zijn slechts enkele voorbeelden van projecten en publicaties van de afgelopen tijd.

Nieuwe inzichten
Toegegeven: wetenschappelijke publicaties zijn niet altijd prettig leesbaar, omdat ze aan bepaalde standaarden moeten voldoen. Maar de ontwikkeling van kennis aan de hotelscholen staat niet stil, en zij kunnen professionals en bedrijven helpen aan meer informatie ter onderbouwing van hun keuzes. Op symposia, in nieuwsbrieven en op blogs en in het persoonlijk contact met de school kunt u toegang krijgen tot dergelijke nieuwe inzichten. Het is voor beide partijen van belang dat onderzoekers en mensen uit de praktijk met elkaar praten: scholen moeten de Britse valkuil van ‘onderzoek om het onderzoek’ vermijden. Professionals die zich blijven oriënteren op wat er aan kennisinstellingen gebeurt, krijgen informatie die kan helpen de bedrijfsvoering te verbeteren en kan inspireren tot innovatieve strategieën.

Auteur: Jeroen Oskam – Hotelschool The Hague

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: