Duidelijkheid voor hotelier en gast

11 februari 1996 | Redactie

Op 1 januari was het precies tien jaar geleden dat de Benelux Hotelclassificatie in zijn huidige vorm van start ging. Alle hotels hebben er mee te maken. Bij de hoofdingangen van meer dan tweeduizend Nederlandse hotels hangt het karakteristieke blauw-witte schild. Variërerend van één ster, voor de basisvoorzieningen en -diensten, tot vijf sterren, voor de maximale luxe. De hotelclassificatie staat volop in de belangstelling. De Benelux-Hotelclassificatie, één van de weinige multinationale classificatiesystemen ter wereld, is inmiddels een begrip geworden. Sterker nog: een bedrijf mag zich alleen hotel noemen als het ten minste voldoet aan de eisen die gelden voor de één-stercategorie van de Benelux-Hotelclassificatie. Een overzicht van historie, ontwikkelingen en de actuele stand van zaken.

In Nederland bestonden sinds 1969 twee (vrijwillige) classificatiesystemen. Eén waarin het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT) en de ANWB/KNAC samenwerkten, de "Nationale Hotelclassificatie" en een van het Bedrijfschap Horeca, de Hotelclassificatie, vanaf 1977 de Benelux-Hotelclassificatie genoemd. Het ministerie van Economische Zaken drong midden jaren tachtig aan op eenheid in de classificatie. Mede dankzij de inzet van toenmalig staatssecretaris Van Zeil (de huidige voorzitter van de commissie Benelux-Hotelclassificatie) werd op 1 januari 1986 de enige echte Benelux-Hotelclassificatie een feit. Bij de uitvoering werken Bedrijfschap Horeca en ANWB samen.

Duidelijk

Wat is nu precies die Benelux-Hotelclassificatie? Het belangrijkste doel van het systeem is de gast duidelijk te maken wat hij in een hotel kan en mag verwachten. Kort gezegd: de Benelux-Hotelclassificatie geeft de minimum voorzieningen aan waarover een hotel met een bepaald aantal sterren beschikt. In de regel zal het hotel over meer voorzieningen beschikken dan voor een bepaalde categorie noodzakelijk is, maar als een hotel in een hogere categorie ingedeeld wil worden, zal het aan alle eisen voor die hogere categorie moeten voldoen. Dat geeft gasten de zekerheid dat hotels in dezelfde sterrencategorie ook altijd dezelfde minimum-voorzieningen hebben. Met andere woorden: sterren maken de hotelkeus voor gasten eenvoudiger.

Uitvoering

Het Bedrijfschap Horeca is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Benelux-Hotelclassificatie. Bij het bedrijfschap ligt ook het openbaar register, waarin alle hotels volgens hun meest actuele classificatiegegevens zijn opgenomen. Het Bedrijfschap Horeca laat zich over het beleid rond de classificatie adviseren door een commissie. De ANWB vertegenwoordigt daarin de consumentenbelangen. In de commissie hebben ook vertegenwoordigers zitting van de hotelbranche en een waarnemer van het ministerie van Economische Zaken. Inspecteurs van het Bedrijfschap Horeca en de ANWB controleren één keer in de twee jaar of een sterrenhotel nog voldoet aan de gestelde eisen.

Voordelen

Wat zijn nu de voordelen van de hotelclassificatie? De indeling is in de eerste plaats belangrijk voor de gasten. Zij krijgen snel en duidelijk een indruk van de voorzieningen die het hotel heeft, zowel via hotelgidsen als door het schild met het aantal toegewezen sterren bij de hoofdingang. Voor de (met name kleinere) hotels is de classificatie een uitstekend promotie-instrument. Bovendien maakt de indeling in categorieën het mogelijk om hotels met elkaar te vergelijken. Een hotel kan op deze manier zijn positie bepalen in vergelijking met de gevraagde prijzen en de faciliteiten van hotels in dezelfde categorie. Daar komt bij dat er op termijn behoefte aan een Europese classificatie zal bestaan. Met de Benelux-Hotelclassificatie, die vermoedelijk als voorbeeld wordt genomen, zijn de Nederlandse hotels daar dan uitstekend op voorbereid.

Naamsbekendheid

De Benelux-Hotelclassificatie geniet een grote naamsbekendheid. Uit onderzoek is in 1990 gebleken dat 81% van de hotelgasten weet dat de hotels worden verdeeld in sterrencategorieën. Bij Nederlandse gasten is dat percentage zelfs 91%. Meer dan 50% van de gasten weet het juiste aantal sterren te noemen van het hotel waar zij verblijven.

Geen starre regels

De Benelux-Hotelclassificatie is geen systeem van starre regels. De huidige normen worden tegen het licht gehouden. Met diverse betrokkenen wordt uitgebreid overlegd, de normen zullen hier en daar worden aangescherpt en op een aantal punten vereenvoudigd en verduidelijkt worden. Bovendien zullen er enkele kwaliteitsnormen worden toegevoegd. Dat houdt in dat hotels qua onderhoud, hygiëne en dergelijke ook aan de normen voor een categorie moeten gaan voldoen. Verwacht wordt dat in 1997 kan worden overgegaan tot de invoering van deze nieuwe normen.

Verdubbeling

Vanaf 1986 is het aantal één-sterhotels gestaag gedaald: in 1995 nam het aantal af met 8%. In vergelijking met 1991 zijn er 26% minder één-sterhotels en in vergelijking met 1986 45%. Het aantal hotels met twee sterren is de laatste jaren redelijk gelijk gebleven. In vergelijking met vijf jaar geleden zijn er 8% meer hotels met twee sterren gekomen en in vergelijking met 1986 23%. Vooral het aantal drie-sterrenhotels is de laatste jaren fors toegenomen. In 1994 en 1995 werden 6% meer hotels in deze categorie ingedeeld dan in het jaar daarvoor. In vergelijking met 1986 is het aantal hotels met drie sterren zelfs ruim verdubbeld!

Lichte toename

In 1995 is het aantal hotels met vier sterren ook licht toegenomen: met 3%. In vergelijking met 1991 is er echter een lichte daling van 2%. In 1995 heeft één hotel een vijfde ster gekregen. Het aantal vijf-sterrenho­tels is tamelijk stabiel. In 1991 waren er 27, in 1996 zijn het er dertig. Het aantal geclassificeerde hotels nam in 1995 met 0,3% toe, ten opzichte van 1991 met 4% en in vergelijking met 1986 met 17%.

De hotelbranche blijft volop in beweging. Het Bedrijfschap Horeca brengt ieder kwartaal een overzicht uit van de plannen die hotels hebben voor nieuwbouw of uitbreiding. In het vierde kwartaal van 1995 daalde het aantal hotelplannen en het aantal geplande kamers met respectievelijk 4% en 3% ten opzichte van dezelfde periode in 1994. In de één-ster en in de twee-sterrencategorie daalde het aantal plannen met 7% en het aantal geplande kamers met 39%, in de drie-sterrencategorie daalde het aantal plannen met 14%, maar steeg het aantal geplande kamers met 7% en in de vier- en vijf-sterrencategorie steeg het aantal plannen met 20% en het aantal geplande kamers met 9%.

Eén-sterhotel

Het één-sterhotel is meestal een eenvoudig hotel dat in ieder geval een aantal basisvoorzieningen biedt. Elke kamer heeft een raam, een bed met beddegoed, een tafel en een stoel. Verder is er op iedere kamer een kast, een wastafel met warm en koud water en verwarming. Een één-sterhotel biedt tevens de mogelijkheid van een ontbijt.

Vijf-sterrenhotel

Het vijf-sterrenhotel moet aan een reeks van eisen voldoen. Zoals: een 24-uursdienst voor receptie en inlichtingen, éénpersoonskamers van minimaal 18 vierkante meter en tweepersoonskamers van minimaal 24 vierkante meter. Alle kamers beschikken over radio en tv en hebben privé-badgelegenheid. De kamers zijn, evenals de gemeenschappelijke ruimten, bijzonder luxueus ingericht. Het restaurant is à la carte en in het hotel bevinden zich verscheidene suites en een giftshop. Gasten kunnen gebruik maken van bagage-, parkeer- en taxiservice. Ook is er 24-uur roomservice en is het mogelijk om in het vijf-sterrenhotel een reis, excursie of theatervoorstelling te reserveren.

Hotels naar aantal sterren

 

1986

1991

1994

1995

1996

één ster

835

625

524

502

461

twee sterren

556

631

660

682

684

drie sterren

344

533

644

682

720

vier sterren

191

245

235

234

241

vijf sterren

18

27

29

29

30

totaal

1820

2061

2092

2129

2136

peildatum: 1 januari 1996

Gemiddeld aantal kamers en bedden per categorie

 

Kamers

Bed­den

één ster

11

22

twee sterren

16

35

drie sterren

35

68

vier sterren

83

163

vijf sterren

211

407

totaal

32

63

Bedbezetting

 

3e kwar­taal 1995

jaarmu­tatie in % pnt.

één ster

39,1

-24,3

twee sterren

43,9

3,4

drie sterren

48,0

3,7

vier sterren

47,1

2,6

vijf sterren

44,9

10,0

totaal

46,2

2,7

HM30JAAR HM301996

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: