Geen toekomst voor de middelmaat

Auteur: Thijs Jacobs
Toerisme 7 mei 2015
Geen toekomst voor de middelmaat

Er wordt flink verbouwd binnen de hotellerie. Het succes van Airbnb heeft immers de zwakke plek van de hotellerie blootgelegd: een stoffig en veel te zakelijk imago en dito interieur voor de gemiddelde leisuregast.

Een bruisende lobby, waar je kunt chillen, drinken, pingpongen en gamen. Gratis internet natuurlijk, en geen woekerprijzen voor ontbijt, want de verleidingen van de stad zijn dichtbij. In Amsterdam spelen verschillende hotels goed in op deze behoefte voor de ‘gast anno 2015’. Andere hotels blijven achter, maar hebben geluk dat Amsterdam (nu nog) een tekort aan hotelkamers heeft. De gemeente Amsterdam zet overigens wel in op de komst van bijzondere hotels, en met zoveel nieuwe kamers per jaar (in Amsterdam komen er dit jaar weer zo’n 3000 hotelkamers bij) moet ook de terughoudende Amsterdamse hotelier voorzichtig gaan denken aan renovatie en herpositionering.

Stuk rustiger buiten Amsterdam

Hoe anders is het buiten de Randstad… Daar hebben hoteliers door geldgebrek vaak geen middelen om het vastgoed te upgraden, laat staan te onderhouden. De zorgwekkende situatie op de Veluwe is hier een toonbeeld van. Met 60 procent van alle hoteltransacties was Amsterdam ook in 2014 de grootste speler (in 2013 overigens nog 75 procent, maar toen vonden er enkele opvallende, grote transacties plaats). Buiten Amsterdam is het water dus een stuk vlakker, en als je steden als Maastricht, Rotterdam, Groningen, Eindhoven en Utrecht buiten beschouwing laat, dan zien we in Hotelbouwplannen vooral beweging in het segment van hotels met tien tot dertig kamers, en dan betreft het overwegend opknapbeurten. Wanneer het grotere projecten buiten de Randstad betreft, dan zien we opvallend vaak dat het zorghotels zijn.

Met de opkomst van Airbnb is ook een andere zenuw blootgelegd. Er is immers vraag naar appartementen in hotels, zowel voor leisuregasten als voor expats; als long-stay verblijf. Bij nieuwbouw zien we dat er duidelijk aan het bouwen van appartementen wordt gedacht, zoals in Sint Maartenszee, waar Harry Ludwig een hotel gaat bouwen. “Inmiddels is de verkoop van de appartementen gestart. Dat zijn appartementen van ruim 100 vierkante meter en met een startprijs van 222.000 euro. De eigenaren kunnen deze gedeeltelijk verhuren of vol in de verhuur zetten; wij verwachten een bezetting van 65 tot 70 procent. De verkoop van deze appartementen is voor ons belangrijk, in verband met de financiering van het geheel”, aldus Ludwig.

Zelf koken

Het interieur van veel hotels is aan een update toe. De hotelkamer an sich wordt misschien wel het minst belangrijke onderdeel van het hotel. De beleving in de gemeenschappelijke, openbare ruimtes is daarentegen cruciaal. De jonge gast wil een open en ongedwongen atmosfeer, waarbij iedereen zijn gang kan gaan. Een hotel waar de gast zijn eigen kostje kan koken in de keuken die hem vrij ter beschikking staat, een hotel waar de cocktailbar altijd gezellig is (24 uur per dag) en waar in het weekend ook goed gefeest kan worden. Investeren in vergaderruimtes lijkt al helemaal verleden tijd. Die markt is ingestort. In Amsterdam gaat het al de goede kant op: daar ligt de focus op de bouw van unieke hotels. Ook worden verouderde concepten opgefrist en van een andere branding en een ander uiterlijk voorzien, zoals Hotel INK, dat in het oude pand zit van dagblad De Tijd. Eerder bevond zich hier al het Convent Hotel, dat duidelijk toe was aan een opknapbeurt. Dat heeft Accor goed aangepakt, als we de reviews na de eerste week mogen geloven. We presenteren u een aantal beelden van goed geslaagde hotels die er weer een tijdje tegenaan kunnen.

HM302015

Overig nieuws