Grote behoefte aan overleg vergader- eb cinferentiebedrijven

4 april 1998 | Redactie
Grote behoefte aan overleg vergader- eb cinferentiebedrijven<

Van onze leden kregen wij de laatste maanden steeds vaker de wens te horen, dat een overlegorgaan dat zich specifiek bezighoudt met het reilen en zeilen van vergader? en conferentielocaties erg op prijs zou worden gesteld. Er zijn in Nederland veel bedrijven die zich op deze markt begeven en de behoefte om gegevens, zoals kengetallen en marktinformatie, uit te wisselen, leek bij veel bedrijven duidelijk te bestaan.

Om een beter inzicht te krijgen in de daadwerkelijke behoefte van onze leden heeft het Bestuur van de Sector Hotels het initiatief genomen een enquête te houden onder zo’n honderd leden uit dit marktsegment, aangevuld met een twintigtal niet?leden. Middels een enquêteformulier kon men zich uitspreken over de wenselijkheid van de Werkgroep Vergader? en Conferentiebedrijven, en zaken als bestaansgrond, vergaderfrequentie en de te behandelen thema’s.

Behoefte

Op het moment van de uiterlijke inzenddatum, 14 april 1998,  is de respons op de enquête opmerkelijk hoog. Bij leden van Koninklijk Horeca Nederland was het aantal teruggezonden formulieren 47 (een respons van bijna 50%!) en bij de niet leden lag dit lager, zo’n 25%.

Uit de resultaten bleek duidelijk dat de behoefte aan de werkgroep bijzonder groot was. Liefst 80% van de geënquêteerde bedrijven gaf aan, behoefte te hebben aan een regelmatig overleg met vakgenoten uit de branche. Thema’s varieerden van flexwerken en een vacaturebank tot aan het uitwisselen van kengetallen en regionale samenwerking.

Verreweg de meeste bedrijven vinden een vergaderfrequentie van 2 maal per jaar de meest ideale, met als voorkeursdag de maandagmiddag. De resultaten van de totale enquête kunt u nalezen in het mei?nummer van het tijdschrift van Koninklijk Horeca Nederland.

Interactief

Naast de conferentiebedrijven bleek er ook duidelijk behoefte te zijn aan een aparte werkgroep voor de traditionele zaalbedrijven. Er zijn derhalve ook plannen gemaakt voor een werkgroep onder de sector Discotheek? en Zaalbedrijven van Koninklijk Horeca Nederland. De eerste gesprekken zijn reeds gevoerd en hopelijk kunnen we daar over niet al te lange termijn iets meer over te vertellen.

De behaalde resultaten hebben ons doen besluiten op korte termijn een bijeenkomst te organiseren voor de gehele sector Hotels evenals de Werkgroep vergader? en conferentiebedrijven. Het betreft hier een bijeenkomst die maandag 29 juni 1998 op twee verschillende locaties gehouden zal worden. De beide zalen zullen worden verbonden via het medium ‘Teleconferencing’,  zodat men de diverse sprekers op beide locaties kan horen en zien. Ook wordt hierdoor een interactieve discussie tussen beide groepen mogelijk.

 De thema’s zijn:

- Teleconferencing, kans of bedreiging

- Gevolgen van de introductie van de euro voor hotels en conferentiebedrijven

- Millennium problemen voor onze sector en de gevolgen.

Euro

De beide locaties, Golden Tulip Hotel Figi te Zeist en Koningshof te Veldhoven, zullen vanaf een derde locatie, het hoofdkantoor van de Rabobank, worden toegesproken door een expert van de bank over de problemen rond de prijsstelling. De heer Jos Ruijs, de eerste hotelier die al commercieel met de euro werkt, zal zijn visie geven op de nieuwe mogelijkheden. De bijeenkomst zal gratis toegankelijk zijn voor leden van Koninklijk Horeca Nederland. Niet leden kunnen tegen een nader te bepalen vergoeding ook deelnemen. De uitnodigingen zullen ongeveer eind mei verstuurd worden.

Auteur: Hans van der Kooij

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Las Hotellas: "Kwaliteit zal nu boven komen drijven"

Githa van Vilsteren Githa van Vilsteren is sinds 2011 directeur van Landgoed De Wilmersberg in het Twentse De Lutte. Ze werkte voor haar carrière als hotelier onder andere als Manager Relatiebeheer voor War Child.  ...

Columns Longread
Etiquette-expert Anne-Marie van Leggelo over gastvrijheid in coronatijd

Als horecaondernemer verkoop je gastvrijheid, maar juist het bieden van gastvrijheid stelt de branche voor grote uitdagingen vanwege de regels met betrekking tot het coronavirus. Anne-Marie van Leggelo, etiquette- en imago-expert, ziet dat ook: “Er heerst verdeeldheid in het land over hoe erme...

Interview Branded Content
''We kunnen linnen gegarandeerd virusvrij maken''

Ook in wasserijen wordt er volledig volgens de richtlijnen gewerkt. Niets wordt aan het toeval overgelaten om zodoende het linnen volledig coronavrij in uw hotel te krijgen. Kimman is Director Corporate Accounts bij Blycolin, en als geen ander op de hoogte van de hoge eisen die hotels stellen aan li...

Amsterdam Opening
Pulitzer en Restaurant Jansz. weer open

Pulitzer Amsterdam heropent haar deuren. Vanaf 15 juli opent het Amsterdamse hotel aan de grachten weer voor hotelgasten en kan iedereen genieten van de verborgen binnentuin tijdens een staycation. Nu is de kans om het nog rustige Amsterdam te herontdekken. Pulitzer Amsterdam biedt een speciale p...

Longread
Wat te doen als jouw locatie kampt met ruimtegebrek

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ gaat ongetwijfeld de Van Dale halen. Sterker nog, het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. Gevoed door experts en de overheid realiseren we ons inmiddels dat onze maatschappij (voorlopig althans) ingericht moet worden als een anderhalve...

Accor Internationaal
Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: