Interview: Adlon Kempinski Hotel Berlijn (video)

15 december 2015 |
Interview: Adlon Kempinski Hotel Berlijn (video)<

De Nederlander Emile Bootsma is general manager van het Adlon Kempinski hotel in Berlijn. Het luxueuze vijfsterrenhotel
is gevestigd bij de Brandenburger Tor en heeft al veel beroemdheden mogen verwelkomen; van Charlie Chaplin en Michael Jackson tot Queen Elizabeth II van het Verenigd Koninkrijk. Wij spraken met Bootsma over wat het Adlon hotel zo uniek maakt.

Wat is de verhouding zakelijke gasten en leisure gasten? Hoe speelt u op interieurgebied hier op in?
“De verhouding is ongeveer fifty-fifty, het verschuift door de seizoenen heen. Vooral in de zomermaanden hebben we meer leisuregasten. Wij proberen wat interieur betreft altijd meer te bieden en alle faciliteiten zijn zo ingesteld dat iedereen in zijn of haar behoeften wordt voorzien. Zo hebben we verschillende F&B-mogelijkheden. Er is een Franse brasserie, een modern Aziatisch restaurant en een traditioneel restaurant, de Lorenz Adlon Esszimmer, dat bekroond is met twee Michelinsterren.”

Het hotel is geopend in 1907. Hoe is deze geschiedenis terug te vinden in het design van het hotel?
“Het Adlon hotel is in 1907 gebouwd als gastenhuis van keizer Wilhelm II, het hotel stond onder zijn beschermheerschap. De keizer betaalde een vast bedrag per jaar zodat er altijd een aantal kamers voor hem beschikbaar waren. Hij stond erop dat hij bij de opening van het hotel de eerste was die het gebouw officieel zou betreden. Het hotel was het eerste van zijn klasse toentertijd. Er waren kranen met zowel koud als warm water, er was elektriciteit en alleen de duurste materialen zoals marmer en goud werden in het interieur verwerkt. Beroemde gasten in de tijd waren onder andere Charlie Chaplin, Thomas Mann en Albert Einstein. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, na de slag van Berlijn, namen soldaten van het Russische leger intrek in de wijnkelder van het hotel. Ze vierden er feest en rookten volop sigaretten, wat uiteindelijk leidde tot een allesverwoestende brand waarbij vrijwel het hele hotel verloren ging; alleen de zijvleugel bleef overeind. Het werd tijdelijk een driesterrenhotel, tot het hotel in 1997 heropende als vijfsterrenhotel. Men wilde het oude Adlon heropbouwen. Het mocht geen kopie zijn, maar wel een monument worden net zoals de Brandenburger Tor en de Pariser Platz. Van buiten ziet het hotel er traditioneel uit en binnen vinden gasten een replica van de fontein die symbool stond voor het oude Adlon. Deze elegante, zwartmarmeren fontein is versierd met olifanten. Het originele exemplaar was aan de keizer cadeau gedaan door de Maharadscha van Patalia, een vaste gast van het hotel. De fontein is zo populair, dat veel mensen speciaal binnenkomen om er foto’s van te maken.”

Hoe zou u het design van het hotel omschrijven?
“In heel het hotel is er gewerkt met de beste materialen, zoals marmer. De basis van het hotel is nog steeds dat het een grand hotel is, een traditioneel hotel. Wel hebben we moderne accenten toegevoegd. Dit zien gasten vooral terug in het Aziatische restaurant, het creatieve design van ons F&B-aanbod en in onze ‘wet en dry spa’, die een kosmopolitische uitstraling heeft.”

Ten slotte: Waar staat het Adlon hotel volgens u voor?
“Het hotel staat voor kwaliteit, ruimte en veelvuldigheid. Het Adlon is niet één ding, maar biedt meerdere lagen van luxe. Dit maakt het hotel aansprekend voor verschillende generaties. Op elk niveau willen we de beste zijn.”

Video


Tekst: Christel Tuin, Foto: Bob van Deurzen, Video: Hjalmar Ilmer

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

Het coronavirus komt steeds dichterbij, maar wat is de impact op de logiesverstrekkers in ons land? Het RIVM en KHN hebben de meest gestelde vragen en antwoorden over het coronavirus op een rij gezet, waarbij ook wordt gekeken naar de impact van de verspreiding van het virus op jouw onderneming. ...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus laat diepe wonden achter bij hotels in Hongkong

Hoteliers in Hongkong voelen zich in de steek gelaten door hun overheid. De recente uitbraak van het coronavirus heeft de hotellerie in de stad diep getroffen: terwijl er vorig jaar in februari 90.000 nachtelijke bezoekers werden geregistreerd, is dat aantal nu gedaald naar 3.000. De overheid heeft ...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Interview
"Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten"

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen. Het k...

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: