Interview: Adlon Kempinski Hotel Berlijn (video)

15 december 2015
Interview: Adlon Kempinski Hotel Berlijn (video)

De Nederlander Emile Bootsma is general manager van het Adlon Kempinski hotel in Berlijn. Het luxueuze vijfsterrenhotel is gevestigd bij de Brandenburger Tor en heeft al veel beroemdheden mogen verwelkomen; van Charlie Chaplin en Michael Jackson tot Queen Elizabeth II van het Verenigd Koninkrijk. Wij spraken met Bootsma over wat het Adlon hotel zo uniek maakt.

*Wat is de verhouding zakelijke gasten en leisure gasten? Hoe speelt u op interieurgebied hier op in?*
“De verhouding is ongeveer fifty-fifty, het verschuift door de seizoenen heen. Vooral in de zomermaanden hebben we meer leisuregasten. Wij proberen wat interieur betreft altijd meer te bieden en alle faciliteiten zijn zo ingesteld dat iedereen in zijn of haar behoeften wordt voorzien. Zo hebben we verschillende F&B-mogelijkheden. Er is een Franse brasserie, een modern Aziatisch restaurant en een traditioneel restaurant, de Lorenz Adlon Esszimmer, dat bekroond is met twee Michelinsterren.”

*Het hotel is geopend in 1907. Hoe is deze geschiedenis terug te vinden in het design van het hotel?*
“Het Adlon hotel is in 1907 gebouwd als gastenhuis van keizer Wilhelm II, het hotel stond onder zijn beschermheerschap. De keizer betaalde een vast bedrag per jaar zodat er altijd een aantal kamers voor hem beschikbaar waren. Hij stond erop dat hij bij de opening van het hotel de eerste was die het gebouw officieel zou betreden. Het hotel was het eerste van zijn klasse toentertijd. Er waren kranen met zowel koud als warm water, er was elektriciteit en alleen de duurste materialen zoals marmer en goud werden in het interieur verwerkt. Beroemde gasten in de tijd waren onder andere Charlie Chaplin, Thomas Mann en Albert Einstein. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, na de slag van Berlijn, namen soldaten van het Russische leger intrek in de wijnkelder van het hotel. Ze vierden er feest en rookten volop sigaretten, wat uiteindelijk leidde tot een allesverwoestende brand waarbij vrijwel het hele hotel verloren ging; alleen de zijvleugel bleef overeind. Het werd tijdelijk een driesterrenhotel, tot het hotel in 1997 heropende als vijfsterrenhotel. Men wilde het oude Adlon heropbouwen. Het mocht geen kopie zijn, maar wel een monument worden net zoals de Brandenburger Tor en de Pariser Platz. Van buiten ziet het hotel er traditioneel uit en binnen vinden gasten een replica van de fontein die symbool stond voor het oude Adlon. Deze elegante, zwartmarmeren fontein is versierd met olifanten. Het originele exemplaar was aan de keizer cadeau gedaan door de Maharadscha van Patalia, een vaste gast van het hotel. De fontein is zo populair, dat veel mensen speciaal binnenkomen om er foto’s van te maken.”

*Hoe zou u het design van het hotel omschrijven?*
“In heel het hotel is er gewerkt met de beste materialen, zoals marmer. De basis van het hotel is nog steeds dat het een grand hotel is, een traditioneel hotel. Wel hebben we moderne accenten toegevoegd. Dit zien gasten vooral terug in het Aziatische restaurant, het creatieve design van ons F&B-aanbod en in onze ‘wet en dry spa’, die een kosmopolitische uitstraling heeft.”

*Ten slotte: Waar staat het Adlon hotel volgens u voor?*
“Het hotel staat voor kwaliteit, ruimte en veelvuldigheid. Het Adlon is niet één ding, maar biedt meerdere lagen van luxe. Dit maakt het hotel aansprekend voor verschillende generaties. Op elk niveau willen we de beste zijn.”

*Video*


~Tekst: Christel Tuin, Foto: Bob van Deurzen, Video: Hjalmar Ilmer~

HM302015

Overig nieuws