Interview: "Altijd wordt de kerel maar weer de baas in het hotel"

4 juli 2018 | Thijs Jacobs

Vreneli Stadelmaier organiseerde het congres 'vrouwelijk leiderschap in hospitality', dat afgelopen maandag plaatsvond. Op de naam was direct een en ander op te merken volgens Vreneli: "Eén van de spreeksters, Claartje Vinkenburg, wees de toehoorders terecht op het feit dat het woord 'vrouwelijk' impliceert dat leiderschap iets mannelijks is. Want 'mannelijk leiderschap' bestaat toch ook niet? Net als de bekende krantenkoppen: 'Shell benoemt vrouw als CEO'. Als dat een man was geweest, dan had op de plek van het woord 'vrouw' heus niet 'man' gestaan."

Nu is Nederland helaas nog niet het meest vooruitstrevende land wat betreft gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Dat heeft niet alleen met randvoorwaarden zoals kinderopvang te maken, maar ook met cultuur, opvoeding en voorbeeldfuncties.
"In Nederland kun je bij sommige kinderopvangcentra je kind niet vijf dagen per week brengen. Het zou niet goed zijn voor het kind. Een opvatting die niet voortkomt uit feitelijk onderzoek. Daarnaast is het nog niet algemeen geaccepteerd dat iemand in een managementfunctie parttime werkt. Wanneer je een cyclus wilt doorbreken, dan moeten partners met kinderen de zorg kunnen verdelen." Waar de politiek in de meeste landen nog een voortrekkersrol vervult, is Nederland inderdaad een land dat nog nooit een vrouwelijke premier heeft gehad en waar het kraamverlof voor de partner na de geboorte van een kind welhaast het laagste is van heel Europa. 

De emotionele verschillen tussen mannen en vrouwen zijn er in de kindertijd al. "Als je een jongen een pop geeft, dan gaat hij ermee schieten. Als je een meisje een pistool geeft, dan legt ze die in de poppenwieg. Vrouwen kunnen beter leren om met tegenslagen om te gaan en de reden waarom ze er op de werkvloer niet goed mee kunnen 'dealen' ligt deels ook opgesloten in de kindertijd. Jongens zijn gewend om van een paard te vallen en dan weer op te staan. Ze voetballen, spelen legertje... Daarbij val je letterlijk en sta je daarna weer op. Meiden spelen met poppen en praten meer. Wanneer ze dan later een tegenslag te verwerken krijgen, hebben ze niet geleerd om weer op het paard te klimmen."

Allemaal kerels op topfuncties

Binnen de hotellerie is het zeer opvallend dat mannen steeds te vinden zijn op topfuncties, aldus Vreneli. "Er zijn zo ontzettend veel vrouwen die de hotelscholen doorlopen... En dan komt er uiteindelijk altijd een kerel op het pluche te zitten! Hoe kan dat toch? Caro van Eekelen sprak maandag ook en zij leerde ons dat zij werken met shortlists voor bepaalde functies. Op de shortlist moet minstens de helft vrouw zijn, waarbij de vrouwen op de shortlist wel de juiste competenties moeten hebben. Dat wordt gecheckt, terwijl dat bij de mannen op de lijst niet wordt gecheckt. Op die manier maakt een vrouw bij Accor dus altijd meer kans, juist ook op basis van de kwaliteitscheck. Een mooi voorbeeld van hoe hotelbedrijven een verandering kunnen bewerkstelligen."

Volgens Vreneli maken veel vrouwen het zichzelf ook onnodig moeilijk. "Wij zijn zo enorm perfectionistisch. Wanneer de man zorg- en huishoudelijke taken overneemt, is het nooit goed. De vaatwasser wordt door de vrouw opnieuw ingeruimd, de kleding wordt opnieuw opgevouwen... Ja, dan denkt de man ook 'doe het maar lekker zelf de volgende keer'. En terecht. Vrouwen willen echt te veel zelf doen, helemaal niet nodig. Je moet leren loslaten. Je hoeft heus niet de ideale luizenmoeder, voorleesmoeder en schoolreisbegeleider te zijn. Dat zie je al die zakenmannen toch ook niet doen? Alhoewel de balans tegenwoordig gelukkig steeds beter is, dat wel."

Topmannen-overschot

Vreneli vervolgt: "Er wordt vaak gesproken over 'een tekort aan topvrouwen', terwijl je beter kunt spreken van een 'overschot aan topmannen'. Dat is een veel eerlijkere benadering. Echt, als vrouw loop je altijd over een smalle lijn. Als je bij salarisonderhandelingen eens voet bij stuk houdt, ben je een bitch. Mannen worden in zo'n geval als zelfbewust gezien. En als je recht voor zijn raap bent als vrouw, dan heb je ineens haar op de tanden en ben je een überbitch. Vrouwen moeten bijvoorbeeld ook leren om bij onderhandelingen het eerste aanbod nooit te accepteren. Nooit. De (waarschijnlijk mannelijke) onderhandelaar aan de andere kant van de tafel verwacht dat ook van je, ook als je bij jezelf denkt dat het aanbod best okee is. Het is goed om van beide kanten, dus zowel mannen als vrouwen, de realiteit eens onder ogen te zien. Vrouwen moeten leren weer op het paard te klimmen en mannen moeten hun paradigma's eens bijstellen."

Op de vraag of er ook mannen in het publiek zaten tijdens het congres, antwoordt Vreneli ontkennend. "Nu je het zegt, er waren enkel vrouwen. Ik moet wel toegeven dat we ons op het vlak van marketing op vrouwen gericht hebben, maar als er nog een editie komt, dan zijn mannen uiteraard ook van harte welkom."

Meer info over het congres en de sprekers vind je hier: http://shenews.nl/congres/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: