Interview met Joachim de Looij, algemeen directeur BUNK hotels

Auteur: The Hospitality Studio
27 februari 2020
Interview met Joachim de Looij, algemeen directeur BUNK hotels

Na een snelle oversteek met de pont over het IJ en wandeling door de Van der Pekbuurt, zijn we in Amsterdam-Noord. Joachim de Looij algemeen directeur van BUNK hotels, neemt ons direct mee naar het magische hart van de kerk. ‘Verwonderen en verbinden' dat is waar het over gaat bij BUNK. En dat voelen wij direct. Het nieuwe volkshuis van BUNK straalt in de middagzon. Robuust en uitnodigend. We zijn te gast in de voormalige Sint-Rita kerk met het Sint-Rosaklooster als haar canvas.

Tussen de bedrijvigheid van de schilders, aannemer en werknemers stappen wij over de drempel en verwonderen we ons over de unieke kracht van het monument. Hoe bijzonder dat gasten straks slapen in het schip van een voormalig godshuis. Stoere materialen als hout, staal en marmer zijn verweven met kleurrijke kunst, warme tapijten, aaibaar linnen op het bed en luxe doucheproducten. Het zijn deze contrasten die zich mengen met de nog zichtbare monumentale houten dakconstructie en de modern ‘zwevende’ bedstedes in het atrium, waarmee BUNK een brug slaat tussen hotel en hostel. “Comfort en luxe voor iedereen beschikbaar maken, dat is ons uitgangspunt,” zegt Joachim.

Joachim vertelt over het rijke monumentale karakter van het gebouw. “De kerk is gebouwd in 1921 en betekent veel voor de buurt. Na een lang kerkelijk bestaan, bibliotheek en hoofdkantoor van Universal, heeft het sinds eind februari nieuwe kostgangers. Sint-Rita is ingewijd als BUNK hotel Amsterdam.

Wie bedenkt het om leegstaande kerken naar hotels te transformeren?

Niet de meest voor de hand liggende operatie wellicht, maar daar dacht Robin Hagedoorn anders over. Joachim: “Hij is het creatieve brein achter BUNK. Inspiratie deed hij op tijdens het ‘Burning Man’ festival in de Black Rock Desert in Nevada. Hier ontsproot zijn gedachte om gastvrijheid opnieuw uit te vinden.”

“Een aantal principes zijn tot in het extreme voelbaar tijdens dit jaarlijkse festival. Het is een wereld zonder tijd en ‘radical self expression’ betekent dat ongeacht afkomst of leeftijd de mensen niet oordelen. De impact van kunst, muziek is er alom aanwezig en ‘The art of gifting’ gaat over delen zonder verwachtingen naar de ander. Dit betekent op de werkvloer bij BUNK dat o.a. alle medewerkers herkenbaar zijn aan hun gedrag en niet aan hun uniform. De ‘donation-bag’ op de kamer is geen waszak, maar een tas waarin gasten kleding kunnen achterlaten, die door BUNK (gewassen en gestreken) gedoneerd wordt aan bijvoorbeeld het Leger des Heils (gevestigd in het voormalige Sint-Rosaklooster).”

Culturele programmering is een andere waarde waarmee BUNK zich onderscheidt. Er wordt momenteel een laatste hand gelegd aan een opnamestudio in de kerk van waaruit straks radio gemaakt gaat worden. En wij kregen een sneak peak in de ‘artist in residence’ kamer waar een tijdelijk verblijf voor kunstenaars en artiesten beschikbaar is. Ook weer zo’n mooi voorbeeld van The art of gifting.

“Kerken zijn altijd plaatsen van bezinning en ontmoeting geweest, brengen gemeenschappen bij elkaar. Dat is wat we met BUNK willen bereiken”, vertelt Joachim. “Zo zijn er veel flexplekken waar zzp’ers gratis gebruik van kunnen maken. Ons restaurant is voor iedereen toegankelijk en biedt altijd een betaalbare dagschotel aan. Onze koffie is de goedkoopste van de stad. Daarnaast gaat een deel van onze winst in een fonds waaruit we gratis activiteiten organiseren of bijzondere ideeën vormgeven. In Amsterdam plaatsen we naast de kerk een gedenkteken dat herinnert aan de bombardementen op Amsterdam-Noord in juli 1943 met een onfortuinlijk verlies van mensen uit deze buurt en schade aan het gebouw. Het gedenkteken is een eerbetoon aan die mensen.” 

Buurt en gasten van BUNK komen straks samen kerk…. Maar, wat waren de uitdagingen in het ontwerpproces om van een kerk een hospitality omgeving te maken?

Joachim: “De complexiteit om binnen de monumentale kaders ruimtelijk maar vooral installatie-technisch tot oplossingen te komen, is een uitdaging geweest. Daarnaast hadden wij in Utrecht te maken met het historische orgel en is het hele ontwerp afgestemd met de afdeling erfgoed/welstand van de Gemeente Utrecht. Dit ging op sommige vlakken best ver. Zo mocht het kleurgebruik van de houten vloer en plafonds niet detoneren met het kastanjebruin van het orgel. Ook tijdens de bouw is het orgel volledig ingepakt geweest, geconditioneerd en onder druk om het stof buiten te houden.”

Jullie staan straks op het podium van Independent Hotel Show om andere ‘independent hoteliers’ te inspireren met het verhaal over BUNK. Wat kunnen zij leren van het transformatieproces dat jullie met de monumentale kerken in Amsterdam en in Utrecht hebben doorgemaakt?

“Veel, maar moeilijk uit te leggen in een paar zinnen”, zegt Joachim. “Bovenal is kennis van zaken, doorzettingsvermogen, visie en passie de sleutel om te komen tot een dergelijke transformatie. En focus houden op je doel. Waarom doe ik ook alweer wat ik doe, en voor wie?” 

Groeiplannen? Nu Utrecht en Amsterdam open zijn… zijn wij nieuwsgierig naar de groeiambities van Joachim en Robin. Wat zijn de plannen voor de toekomst, vragen wij aan Joachim.

“Wij hebben de ambitie om BUNK te laten groeien in binnen- en buitenland. De komende jaren komen er veel kerken beschikbaar, dus potentie genoeg. We geven graag een nieuwe toekomst aan een kerk, maar een klooster, gevangenis of bijvoorbeeld een fabriekshal past ook bij het gedachtegoed van BUNK. Voorop staat dat het een monumentaal gebouw is waaraan wij het moderne karakter van BUNK kunnen toevoegen.”

Na Utrecht (Westerkerk) is dit de tweede vestiging, waarmee de ‘tweeling’ compleet is; twee monumentale kerken zijn getransformeerd naar een volkshuis voor mensen van ver en dichtbij.

Independent Hotel Show

Joachim de Looij spreekt op het podium van de Innovation Stage tijdens Independent Hotel Show op 17 maart 2020 in RAI Amsterdam. In een panelgesprek deelt hij zijn ervaringen over het inspirerende proces dat het hergebruik van monumentale locaties naar inspirerende hospitality omgevingen met zich meebrengt.

 

Auteurs: SEVERS+JANSEN, The Hospitality Studio

Mark Severs + Kim Jansen

seversjansen.com

Overig nieuws