Is wellness wel nodig in een hotel?

Auteur: Thijs Jacobs
18 oktober 2014
Is wellness wel nodig in een hotel?

Wellness in het hotel. Moet dat nog? Er zijn al zoveel wellnessparadijzen in ons land die zich daar volledig op toeleggen. Bovendien daalden de bestedingen aan wellness met twintig procent in twee jaar. Dan is ‘volume draaien’ essentieel. Zou u dan toch niet liever een fitnessruimte inrichten of fitness op de kamer mogelijk maken?

Natuurlijk, wellness kan een extra stimulans zijn om leisuregasten aan te trekken. De combinatie van wellness, restaurant en hotel is ideaal voor iedereen die heerlijk wil ontspannen. Toch kan wellness voor andere hotels juist een last zijn. Waarom zou je deze faciliteiten aanbieden in een hotel dat voornamelijk zakelijke gasten aantrekt, bijvoorbeeld?

Wie varen er wel bij?

Er zijn hotels die zich specifiek richten op de wellnessgast. Fort Resort Beemster bijvoorbeeld. Of Sanadome in Nijmegen. Op het gebied van marketing moet men dan wel speciale acties aanbieden en complete arrangementen verzorgen. Bovendien vergt de aanleg en het onderhoud van concurrerende wellnessfaciliteiten een flinke investering, dus het is niet voor ieder hotel weggelegd. Voordeel van het aanbieden van wellness is bovendien het aantrekken van niet-hotelgasten. Thermen Bussloo is eveneens een bekende naam op wellnessgebied in Nederland. De locatie is dan ook uitstekend voor leisuregasten: in de omgeving kan men uitstekend fietsen, wandelen en winkelen. Hotel Fitland Mill scheidt het wellnessgedeelte van het hotel. Zij hebben een speciale Wellnessboot gerealiseerd, dat op zijn beurt weer een uniek sauna- en beautyresort is. Kortom: een uitgebreid scala aan wellnessfaciliteiten past eigenlijk alleen bij een daarin gespecialiseerd hotel. Al was het – in de eerste plaats – alleen maar om de hoge kosten voor het opzetten van een dergelijk centrum.

Fitness op de kamer

Wat is er dan praktischer, goedkoper en beter te realiseren dan een wellnessruimte in het hotel? Kostendrukkend, eigentijds en flexibel is het aanbieden van fitness op de kamer, bijvoorbeeld. Twee jaar geleden werd het startsein gegeven voor het Vitality-programma van Swissôtel. Zoals de naam al doet vermoeden, draait het in het activiteitenprogramma van Swissôtel Hotels & Resorts om vitaliteit. Vitality omvat een scala aan activiteiten die gasten kunnen ondernemen in hun kamer, in de fitnessruimte, of buiten, wanneer het hen uitkomt. De gast kan fitnessattributen op de kamer laten brengen, waarvan ze gratis gebruik kunnen maken. Nog iets leuks: de gasten kunnen eveneens speciale ‘joggingplattegronden’ van het hotel krijgen, zodat ze ook outdoor aan lichaamsbeweging kunnen doen.

Samenwerken met wellnesscentrum

Een andere mogelijkheid is om samen te werken met een wellnesscentrum in de regio. Een goed voorbeeld is Sandton Hotel Pillows in Zwolle, dat een wellnessweekend aanbiedt in samenwerking met de Veluwse Bron. Een goede mogelijkheid om wellnessminnende gasten aan te trekken.

Wellnesresorts gaan de hotellerie in

Het kan ook andersom. Wellnessresorts bemerken dat er speciale wellnesshotels gebouwd worden. Zij zien dat gasten na een ontspannende dag graag willen verblijven op locatie. De wens om hotelfaciliteiten te bouwen bij het wellnessresort is een trend, zo blijkt uit Hotelbouwplannen. De Veluwse Bron werkt niet alleen samen met Sandton Hotel Pillows (en andere hotels), maar gaat nu naar verluidt zelf een ontbijthotel bouwen. Het zou een 40 kamers tellend hotel gaan worden. De Veluwse Bron wilde het nieuws (nog) niet bevestigen. Ook in Arcen werd onlangs een hotel geopend ten behoeve van een wellnessresort. Parkhotel Bad Arcen  telt 90 kamers en staat in directe verbinding met het bekende Thermaalbad Arcen in het Noord-Limburgs plaatsje. De Roompot Groep is eigenaar en exploitant van het hotel.

Leisure belangrijker

Dat de leisure gast voor veel hotels belangrijker wordt, blijkt uit de toename van wellness in het totaal aan (ver)bouwplannen in de hotellerie. De stijgende lijn is ingezet – dit blijkt uit cijfers van Hotelbouwplannen – en waar wellness aan populariteit wint, blijven vergader- en congresfaciliteiten achter. Ook zakenhotels gaan samenwerkingen aan en bedenken initiatieven om leisuregasten aan zich te binden. Zo ook in Hotel De Ruwenberg in Sint-Michielsgestel; daar wordt vanaf mei dit jaar het ‘Wellness 7’ programma gedraaid. Het hotel breidt haar dienstverlening hiermee uit naar niet-gasten. Zij kunnen professionele massages krijgen en een dagarrangement boeken (al dan niet in combinatie met een overnachting).

Perspectief voor de wellnessbranche

De Rabobank verwacht voor 2015 een volumestijging tussen de 0,5 en 1% voor wellnesscentra en sauna’s, vergeleken met 2014. Wellness kent nog steeds een groeiende populariteit. De consument is momenteel echter kritisch ten aanzien van uitgaven aan luxe producten. 2014 was daarbij een bijzonder moeilijk jaar door het te warme weer, waardoor consumenten gebruik maakten van wellnesscentra. Vanwege het sterk toegenomen aanbod van afgelopen jaren is er sprake van een verzadigde markt, wel zijn er regionale verschillen. Er is een ruime keuze en wordt er op prijs gevochten om de gunst van de consument. De gerealiseerde entreeprijs ligt fors lager dan de officiële entreeprijs door de vele kortingsacties. Dit leidt tot prijserosie. In twee jaar tijd is het bedrag dat men gemiddeld besteedt bij wellness met bijna 20% gedaald. Rendement versus investering staat dan ook onder druk. Om het onderscheid te maken in deze markt is blijvend vernieuwen en innoveren een must. Overall leidt een lichte volumestijging in combinatie met prijserosie door toenemend aanbod tot een neutraal sentiment voor 2015. [bron: Rabobank]

Nieuwe doelgroepen aanboren

De prognose voor de langere termijn is eveneens neutraal, aangezien wellness nog steeds een groeiende populariteit kent, zo meldt de Rabobank. Op dit moment bezoekt maar 15% van de bevolking de sauna, het aanboren van nieuwe doelgroepen biedt kansen. Badkledingdagen zijn bijvoorbeeld populair. De drempel om naar een sauna te gaan wordt steeds lager, waardoor de doelgroep steeds groter wordt. Door in te spelen op specifieke concepten kan een onderneming zich verder onderscheiden. Denk dan aan bijvoorbeeld preventieve wellness, gezien de toenemende vergrijzing, maar ook aan het verlengen van de tijdsduur.

 

Kansen en bedreigingen

Kansen

Imago wellness verbeteren (bij niet saunagangers);

Jongeren enthousiasmeren; tot 25 jaar gaat men niet naar de sauna;

Toenemende behoefte aan een gezonde levensstijl;

Ook mannen maken in toenemende mate gebruik van wellnessfaciliteiten;

Door professionalisering meer sturen op kosten, productiviteit en rendement.

Bedreigingen

Er is sprake van verzadiging van de markt door de vele uitbreidings- en nieuwbouwprojecten van de afgelopen jaren. Verder komen er steeds meer wellnessfaciliteiten bij hotels, fitnesscentra en vakantieparken (branchevervaging);

Toenemende prijsconcurrentie en kortingsacties, wat leidt tot prijserosie: de gemiddelde besteding per bezoeker is de afgelopen twee jaar fors gedaald;

Noodzaak tot continue vernieuwing; verouderd aanbod heeft het steeds lastiger;

Consument blijft kritisch op uitgaven; bezoekersaantallen onder druk.

Bron: Rabobank

HM302014

Overig nieuws