Klacht tegen Booking.com

25 maart 2014 |
Klacht tegen Booking.com<

Max Kohnstamm (marketing specialist bij SRM) heeft bij de Reclame Code Commissie (RCC) heeft een klacht ingediend tegen Booking.com. Kohnstamm stelt dat dagelijks miljoenen consumenten in de wereld door
Booking.com worden misleid. De klacht zal op donderdag 10 april door de RCC worden behandeld. Wij houden u uiteraard op de hoogte wanneer de uitspraak bekend is. De vraag is natuurlijk: waarop baseert Kohnstamm deze klacht?

Hieronder treft u zijn verhaal
''Op de website van Booking.com wordt voortdurend de illusie gecreëerd dat het aanbod van hotelkamers in bepaalde hotels (zeer) schaars is of althans het aanbod van een kamer tegen een specifieke prijs (zeer) schaars is'', aldus Kohnstamm. Teksten als ‘nog slechts twee kamers beschikbaar voor deze speciale prijs' verschijnen zeer regelmatig op het scherm van de zoekende consument.

Bewering onjuist
Booking.com kan dat volgens Kohnstamm helemaal niet beweren, aangezien niet zij, maar de aangesloten hotels bepalen hoeveel kamers er – op een specifiek moment – via de website van Booking.com worden aangeboden. De hotels betalen een forse marge aan Booking.com en zullen dus liever hun kamers (ook) direct via hun eigen verkoopkanalen verkopen. Mochten de verkopen via de eigen kanalen tegenvallen, dan kunnen zij alsnog besluiten om – in een specifieke periode - meer kamers via de website van Booking.com aan te bieden, stelt Kohnstamm. ''Dit doen zij via een automatiseringssysteem van Booking.com, zonder dat Booking.com hiervoor zelf handelingen verricht'', zo legt Kohnstamm uit.

In strijd met de wet
Het lijkt Kohnstamm een logische zaak, want met 425.000 aangesloten hotels kan Booking.com haast onmogelijk het ‘voorraadbeheer’ van al deze hotels in de wereld bijhouden. Booking.com claimt echter dat zij exact weet hoeveel kamers er nog beschikbaar zijn en misleidt daarbij mogelijk de consument omtrent de beschikbaarheid. ''Dit is in strijd met artikel 8.2 b van de Nederlandse reclame code en in strijd met Artikel 6.196 b van de Wet misleidende en vergelijkende reclame'', vertelt Kohnstamm. ''Er is overigens nog veel meer misleidende informatie op de website'', zo stelt Kohnstamm.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: