Klacht tegen Booking.com

25 maart 2014 |
Klacht tegen Booking.com<

Max Kohnstamm (marketing specialist bij SRM) heeft bij de Reclame Code Commissie (RCC) heeft een klacht ingediend tegen Booking.com. Kohnstamm stelt dat dagelijks miljoenen consumenten in de wereld door
Booking.com worden misleid. De klacht zal op donderdag 10 april door de RCC worden behandeld. Wij houden u uiteraard op de hoogte wanneer de uitspraak bekend is. De vraag is natuurlijk: waarop baseert Kohnstamm deze klacht?

Hieronder treft u zijn verhaal
''Op de website van Booking.com wordt voortdurend de illusie gecreëerd dat het aanbod van hotelkamers in bepaalde hotels (zeer) schaars is of althans het aanbod van een kamer tegen een specifieke prijs (zeer) schaars is'', aldus Kohnstamm. Teksten als ‘nog slechts twee kamers beschikbaar voor deze speciale prijs' verschijnen zeer regelmatig op het scherm van de zoekende consument.

Bewering onjuist
Booking.com kan dat volgens Kohnstamm helemaal niet beweren, aangezien niet zij, maar de aangesloten hotels bepalen hoeveel kamers er – op een specifiek moment – via de website van Booking.com worden aangeboden. De hotels betalen een forse marge aan Booking.com en zullen dus liever hun kamers (ook) direct via hun eigen verkoopkanalen verkopen. Mochten de verkopen via de eigen kanalen tegenvallen, dan kunnen zij alsnog besluiten om – in een specifieke periode - meer kamers via de website van Booking.com aan te bieden, stelt Kohnstamm. ''Dit doen zij via een automatiseringssysteem van Booking.com, zonder dat Booking.com hiervoor zelf handelingen verricht'', zo legt Kohnstamm uit.

In strijd met de wet
Het lijkt Kohnstamm een logische zaak, want met 425.000 aangesloten hotels kan Booking.com haast onmogelijk het ‘voorraadbeheer’ van al deze hotels in de wereld bijhouden. Booking.com claimt echter dat zij exact weet hoeveel kamers er nog beschikbaar zijn en misleidt daarbij mogelijk de consument omtrent de beschikbaarheid. ''Dit is in strijd met artikel 8.2 b van de Nederlandse reclame code en in strijd met Artikel 6.196 b van de Wet misleidende en vergelijkende reclame'', vertelt Kohnstamm. ''Er is overigens nog veel meer misleidende informatie op de website'', zo stelt Kohnstamm.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: