Measuring delight op HotelTech 2015

11 november 2015 |
Measuring delight op HotelTech 2015<

Jeroen Bosman doet promotieonderzoek aan de TU Delft. Jeroen is hotelier geweest en als lecturer verbonden aan Hotelschool The
Hague. "Tegenwoordig meten we veel op tevredenheid", vertelt Jeroen. "Tevredenheid zegt echter niets over loyaliteit. Als hotelier kreeg ik dikwijls van gasten te horen dat ze tevreden waren, maar vervolgens zag ik ze nooit terug. Het is goed voor hoteliers om dit in kaart te brengen, en ik heb inmiddels 950 mensen gemeten met mijn mobiele EEG-scanapparaat."

Inschrijven
Wil jij ook meer focus op 'delight' in je hotel? Schrijf je dan gratis in voor HotelTech 2015 via deze link.
Valideren van de metingen
"Deze mobiele EEG is ontwikkeld voor mensen die verlamd zijn en ik begon bij citizenM met het meten van medewerkers. Gasten bleken echter zeer geïnteresseerd te zijn in het onderzoek en wilden ook graag meewerken. Voor mij is dat ideaal; het is de volgende stap waar ik op hoopte. Ik meet veertig emoties realtime. Zelf ben ik echter geen psycholoog, dus daarom ben ik verbonden aan de TU Delft, waar ik de know-how en begeleiding ter beschikking heb die nodig is om het onderzoek valide te maken. Ik ben bezig met het ontwikkelen van een beter algoritme, waardoor ik mijn focus op vijf verschillende positieve emoties beter in kaart kan brengen."

Touch points
De mobiele EEG kan veel meten, en aan emoties worden waarden verbonden. "Ja, er is een ranking van 0 tot 10. Bij 6 of 7 is er een verhoogde activiteit. Je kunt betrokkenheid meten, en 'surprise' ook. De gang van de lobby naar de lift is niet zo interessant; het is wel interessant om te meten wat er met iemands gemoedstoestand gebeurt wanneer hij lang op de lift moet wachten. We gebruiken verschillende 'touch points' waar wij meten."

Self check-in is veel interessanter
"De receptiebalie in een hotel is een obstakel. Het persoonlijke contact wordt in de weg gestaan door de balie en betrokkenheid wordt erdoor weggehaald. Een self check-in is veel interessanter; zeker wanneer er ambassadors zijn die de gasten bijstaan bij de check-in. Nog een voorbeeld: bij citizenM Schiphol is er een 'personal hugger' werkzaam; een klein Indiaas vrouwtje die de gasten met een knuffel welkom heet. Ze doet dat niet bij iedereen, maar 'leest' de mensen heel goed. In de traditionele hotellerie is dat 'not done': van je gasten blijf je af... Uiteindelijk zal mijn onderzoek hopelijk leiden tot een beter inzicht in de waarde van interactie met de gast, maar ook op de inrichting van het hotel. Mijn focus ligt op wat de gast bepalend vindt in het hotel. Hoteliers denken toch nog te vaak vanuit een businessgedachte, waarbij er teveel focus is op rendement en dergelijke. Verplaats je eens in wat de gast wil. Dan is er meer focus op delight, en daarmee ook meer kans op herhalingsbezoek."

Luisteren naar Jeroen Bosman
Jeroen gaat zijn lopende onderzoek toelichten op HotelTech 2015. Op 23 november aanstaande illustreert hij zijn bevindingen met filmpjes en praktijkvoorbeelden. Je zult zien dat 'delight' ook in jouw hotel een toegevoegde waarde is. Inschrijven voor HotelTech is gratis voor hoteliers en kan via deze link.
Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: