Minibar met make-up

Auteur: Redactie
F&B 22 april 2009
Minibar met make-up

‘Vending machines’. Japanners en Amerikanen zijn er gek op. Van kranten en pizza’s tot designerkleding en auto’s. Alles verdwijnt in de automaat, zodat het er op ieder moment van de dag, iedere dag van het jaar door een impulsieve gast weer kan worden uitgehaald.

Voor hotels is de verkoopautomaat een nieuw speeltje. Gevuld met batterijen, postzegels, condooms, een tandenborstel, snacks, dranken en misschien zelfs een paraplu is het een apparaat voor de missende items en snelle versnaperingen. Maar in het Mondrian South Beach hotel te Miami Beach – waar anders – is de machine een waar ‘rich and famous’-spelletje geworden. Daar verhult de semi-automatic zestig producten met een waarde oplopend van 10 dollar tot 1,2 miljoen dollar. De trotse manager noemt het een ‘in-your-face’-giftshop. Je kunt er inderdaad niet omheen. Dit glazen, muurvullende apparaat telt verschillende rijen met strak vormgegeven witte dozen. Na een keuze te hebben gemaakt via het touchscreendisplay, en de betaling te hebben bevestigd met de creditcard, grijpt een robotarm de juiste doos waar zomaar de 24 karaat gouden handboeien uit tevoorschijn komen. De aangekochte Bentley Arnage T valt niet in uitgiftelade, maar wordt netjes voorgereden na het scannen van de unieke aankoopbon uit de doos. Even snel iets uit de automaat trekken heeft een heel andere betekenis gekregen.

Terug naar de realiteit van de blikjes cola en snacks. Hoewel de innovatieve hotelconcepten buitengewoon zijn, werkt de automaat ook prima op een laagdrempelige manier. Er zijn een aantal variaties te noemen. Zo heb je de automaat die we kennen uit kantines. Simpel vormgegeven met een duidelijk zicht op de producten die zich in de buik bevinden. Deze apparaten worden vaak gebruikt voor snoepgoed, hartige snacks en (alcoholische) dranken en vervangen in sommige gevallen de minibar. Je gooit er wat kleingeld in en het product naar keuze valt in de lade. Welbekend probleem is dat het zakje chips blijft hangen en dat er wat welgeplaatst geschud, geklop en geduw nodig is om het zakje te bemachtigen.

De M-shop

Dit soort snelle trek automaten worden vaak teruggevonden in de hotellobby en wandelgangen. Er zijn al hotels die een minivariant op de hotelkamer aanbieden. Bad- en toiletartikelen als scheermesjes en tandpasta zijn hier te vinden, maar ook een koud biertje ontbreekt niet. Vaak werkt dit privéapparaat met behulp van de kamersleutel. Hierdoor worden de producten gewoon opgeteld bij de kamerprijs. En misschien nog belangrijker; je omzeilt de frustratie van verkeerde minibar items op de eindrekening. Mercure Den Haag Central heeft onlangs de M-shop geïntroduceerd. Uit deze automaat kunnen de gasten drankjes en snacks halen voor op de kamer. De M-shop heeft in Den Haag de minibar al vervangen. En de hotelautomaat is in nog veel meer opzichten een grote concurrent voor de minibar. Voor het uitchecken de koeling laten inspecteren is niet meer nodig, aangezien de gast zijn colaatje al contant of met de kamersleutel heeft betaald. En dat scheelt weer tijd en energie. Ook zijn gasten steeds minder geïnteresseerd in de ‘koelkast op de kamer’. Er is gebleken dat slechts een op de vier gasten daadwerkelijk iets uit de minibar haalt. Een flesje water is hierbij nog het meest gegrepen item.

To-go

Na de minibar en zelfs na de automaten komt de hotelwinkel. In de Verenigde Staten zie je al steeds vaker een minisupermarkt in de hotellobby. Dit soort ‘convenience stores’ hebben naast schappen ook een kleine keuken waar een vers broodje to-go kan worden gehaald. Ook zijn er gekoelde dranken verkrijgbaar, die de gasten of mee kunnen nemen naar hun kamer of mee in de rugzak naar buiten. In het vriesvak zijn zelfs diepvriesmaaltijden te halen. Even opwarmen en vervolgens lekker in alle rust op het hotelbed voor de tv opeten. Voor later op de avond nog wat voorverpakte borrelhapjes, een flesje wijn en je favoriete tijdschrift en je hoeft de hele avond niemand te zien of spreken.

Dit soort minisupermarkten in hotels doen een beetje denken aan de shops in tankstations. Snelle producten om direct te consumeren of voor onderweg. De gezonde keuze is iets wat hierbij niet wordt vergeten. (Zie kader). Juist bij dit soort volledige serviceconcepten is er veel aandacht voor de promotie van energierepen, fruit, salades, vers en light. De gezonde snacks worden beter gepresenteerd, maar de volvette snoeprepen worden niet uit het assortiment gehaald. De keuze ligt bij de gast, want mensen op reis kunnen nogal eens wispelturig zijn. Blijven ze hun gezonde dieet volgen of is dit juist een moment om eens lekker te zondigen?

En wat komt er na de hotelsupermarkt die alles al heeft? Kan het nog innovatiever en klantgerichter? Waarschijnlijk niet, maar in het productaanbod valt nog wel te variëren. Zo bood hotel The Dylan in Amsterdam de vrouwelijke zakenreiziger vorig jaar een speciaal vrouwenarrangement aan met onder andere een minibar vol cosmetische artikelen. Voor het geval ze haar favoriete lipstick was vergeten. Misschien verdwijnt deze lipstick over een tijdje wel in een hotelautomaat op de gang of zijn alle kleuren straks verkrijgbaar in de hotelsupermarkt.

Gezond verpakt

Van een kleffe driehoeksandwich in plastic gaat niet iedereen watertanden. Ook ziet men dit niet als het summum van gezond. Toch zou deze voorverpakte to-go-variant minstens net zo gezond en voedzaam kunnen zijn als de thuisgesmeerde boterham, maar de consument vertrouwd het niet. Steeds meer voedselfabrikanten halen daarom de toegevoegde conserveringsmiddelen, kleurstoffen en smaakversterker uit het product om het puur, vers en natuurlijk te houden. Ook in hotelautomaten en ‘convenience shops’ krijgt de gezonde keuze een steeds prominentere plek. En er wordt op dit gebied zeker geïnnoveerd. Fruit als lekkere snack is hapklaar voorverpakt en de hip vormgegeven vruchtensappen met onmisbare granen, calcium en goede bacteriën doen het beter dan ooit.

HM302009

Overig nieuws