Albus hotel toont lef

16 september 2010 |
Albus hotel toont lef<

Dalende kamerprijzen, wegblijvende gasten en verliezen. De crisis in de hotellerie weerhield Taco van der Meer er de afgelopen maanden niet van zijn Albus Hotel voor 1,4 miljoen euro te verbouwen. Van der Meer kocht het 74 kamers tellende hotel in de Vijzelstraat begin 2002, toen de toekomst er voor de Amsterdamse hotelsector nog zeer rooskleurig uitzag.

Reeds acht jaar in bezit
''Het was net twee jaar oud en, zacht gezegd, niet de entourage die bij me paste. Ik had wat geld verdiend toen de hotelgroep waar ik werkte werd verkocht, maar ik had ook weer niet zo veel geld dat ik na de overname de boel meteen kon aanpakken'', aldus Taco van der Meer.

Investeer juist nu
Acht jaar later is het Albus wel naar zijn smaak. Met de verbouwing krijgt het hotel er een ster bij en heeft het er vier. Een hotel verbouwen in crisistijd raadt hij iedere hotelier aan. ''Nu kon ik goed onderhandelen met aannemers en leveranciers. Voor hetzelfde geld heb ik nu een hogere kwaliteit bereikt.'' Van der Meer wijst op de lobby die wordt gedomineerd door een wijnwand. Daarachter de bar en het restaurant, dat volgens Van der Meer wel wat meer lokale aanloop kan gebruiken.

Bezettingsgraad onverminderd hoog
Een investering van 1,4 miljoen euro is altijd een risico voor een middelgroot hotel. ''Ik merk zeker de gevolgen van de crisis. Maar het Albus is een hotel waar de bezettingsgraad altijd hoog is gebleven. Alleen lag deze graad de afgelopen tijd onder de negentig procent.'' Voor de goede orde: de gemiddelde bezettingsgraad in Amsterdam was vorig jaar 67,5 procent.

Gedegen aanpak
Van der Meer pakte de verbouwing grondig aan. Hij liet drie designbureaus tegen elkaar pitchen en zocht zelf de bedlampen uit. Hij was betrokken bij de ontwikkeling van de interactieve multimedia-tv's op de kamers. En verbleef in dertig, veertig hotels om inspiratie op te doen. ''Wat me zo opviel was dat daarvan twintig volstrekt op elkaar leken. Ik wilde het graag anders.''

Onderscheid jezelf van andere hotels
Ook de meeste Amsterdamse drie- en viersterrenhotels onderscheiden zich veel te weinig van elkaar, vindt van der Meer. ''Amsterdam ontwikkelt zich als innovatieve, creatieve stad. Zeker als kleiner hotel moet je daarbij passen.'' Hij noemt onder meer buurman Banks Mansion, Hotel V, het College Hotel, The Dylan en Toren als voorbeelden van kleinere hotels die zich onderscheiden. ''De afgelopen tien jaar heeft het grijze palet langzaam kleur gekregen. Maar op 322 hotels is het te weinig.''

Opening werd uitgesteld
Kwaliteit luistert nauw. Van der Meer stelde de heropening van zijn hotel subiet uit van mei naar september, omdat de bestelde designstoelen voor de kamers niet op tijd werden geleverd. ''Ik open mijn hotel niet met plastic stoelen.''


Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: