Bedrijfsoverdracht: hoe gaan emotie en zakelijkheid samen?

30 juni 2009 |
Bedrijfsoverdracht: hoe gaan emotie en zakelijkheid samen?<

In het Van der Valk Hotel Houten vond maandag 29 juni een congresmiddag plaats voor hoteliers over bedrijfs-overdracht. Het door Koninklijke Horeca Nederland georganiseerde evenement werd goed bezocht, alle stoelen werden bij aanvang bezet. In totaal waren zo'n 65 hoteliers afgereisd naar het midden van het land. Belangrijkste onderwerp: verkopen of niet verkopen? En aan wie dan? En hoe ga je om met een proces dat zowel streng zakelijk als emotioneel is.



Sectorvoorzitter Frans Hazen opende de middag door ook een link te leggen naar de 'buitenwereld'. Of je in deze tijd van economische onzekerheid wilt verkopen of niet is volgens Hazen een belangrijke afweging. Moet je de rit eerst uitzitten en dan overdragen of verkopen, of nu actie ondernemen?

Bastiaan Driessen van Invast Hotels ging met de aansprekende titel 'Weg met dat hotel' in op de diverse mogelijkheden van overdracht. Bij navraag van Driessen aan de zaal bleek dat er deze middag zowel eerste, tweede, derde als vierde generatie familiehoteliers aanwezig waren. Het onderwerp bedrijfsoverdracht speelt bij alle generaties, hoewel er volgens Invast Hotels slechts 11 procent van alle overdrachten van hotelbedrijven naar familie gaat. 43 procent gaat naar derden en maar liefst 46 procent van de hotels krijgt een andere bestemming. Het gaat bij deze percentages om de kleinere hotels in Nederland met maximaal 30 kamers. In zijn voordracht nam Driessen een duidelijk standpunt in over gedeeltelijke verkoop. "Dit is een halfbakken oplossing, want je stelt belangrijke beslissingen voor je uit, en de vraag 'wie is de baas nu eigenlijk' doemt op."



Een adviseur bij de besluitvorming betrekken kan zijn voordelen hebben. Deze functioneert als 'spiegel', is emotioneel niet betrokken en kan het dus zakelijk houden, en is soms de kop van jut. Uit eigen onderzoek kon Invast Hotels concluderen dat alle ondervraagde hoteliers een adviseur in de arm namen bij hun bedrijfsoverdracht.

Masha Bril van ABN Amro ging in zijn voordracht in op de financiële aspecten van bedrijfsoverdrachten en de daarbij horende toekomstvoorzieningen. Belangrijk daarbij is om vooraf te handelen, en niet achteraf. "Als u het bedrijf nog heeft kunt u nog sturen," aldus Bril. En wat te doen met de stenen? Het onroerend goed kan mee in de overdracht, kan in de B.V. worden gehouden of het hotelpand kan worden overgeheveld naar privé. Bij overdracht blijkt het vaak wel makkelijker om liquiditeiten te verdelen onder de opvolgers dan het hotelpand fysiek over de kinderen te verspreiden. Het onroerend goed in de B.V. houden levert bovendien een hogere belastingdruk op, maar tevens blijven kosten aftrekbaar.



Of men nu het pand moet aanhouden in de B.V. of overhevelen naar privé is een belangrijke vraag? Er zal in iedere situatie (hoewel iedere individuele situatie weer anders is) na ongeveer vier, vijf,of zes jaar een omslagpunt worden bereikt waarop het gunstiger is om over te hevelen. Kijk ook eens goed of u een pensioenuitkering vanuit de B.V. wilt laten voortbestaan, of dat deze omgezet kan worden naar een dividenduitkering.

Na een aantal rekenvoorbeelden was Bril's belangrijkste boodschap: kijk goed hoe u zo goed mogelijk fiscaal rendement kunt halen en voel u hier goed bij. Liever wellicht zelfs andersom. Doe waar u zich goed bij voelt en haal daarbij fiscaal rendement.



Bij dit laatste sloot de presentatie van Maurits Bruël van Mesa goed aan. Hij ging in op de emotionele kant van bedrijfsopvolging. Opvolging betekent familiedynamiek en ook dramatiek. Als voorbeelden voor 'bedrijfsopvolging' legde Bruël een link naar onder meer het Britse koningshuis, waar de opvolger al een tijdje aan het wachten is, en zelfs wellicht gepasseerd wordt. Als daar geen dramatiek bij komt kijken.

Mensen hebben verschillende 'petten' op bij, tijdens, en na bedrijfsoverdracht. De ondernemer kan zowel de pet ophebben vanuit familie-oogpunt, als aandeelhouder en als manager. Daarop wordt invloed uitgeoefend door de medewerkers en de gemeenschap. Bruël: "Je ziet mensen veranderen tijdens de overdrachtperiode. Niet zozeer het karakter van mensen verandert, als wel hun rol." Wanneer mensen in een andere/nieuwe positie terechtkomen, dan worden andere argumenten en punten dan voorheen belangrijker.

Bij opvolging zijn volgens Bruël belangrijk: respecteer je roots, leef je waarden en gedraag je naar je woorden, deel je droom en maak nieuwe dromen na de overdracht. Voorkom de val in het zwart gat door zinvol te wezen. Bruëls slotmededeling voordat de congresbezoekers doorgingen naar de afsluitende borrel met hapjes: "Offer nooit je familie op aan het bedrijf."



Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Mensen
Radisson Blu Palace Hotel vraagt hotelgasten te gaan strandjutten

In de strandhoogseizoen maanden in Noordwijk aan Zee heeft het Radisson Blu Palace Hotel een actie bedacht om hotelgasten te vragen om te helpen bij het schoonhouden van het strand. Het hotel vraagt gasten, wanneer ze een strandwandeling gaan maken, om een papierentasje mee te nemen en onderweg a...

Opening
Hotel Beijer: het eerste boutique antique hotel

In het geweld van de openingen van nieuwe hotels van grote ketens die hun weg naar Utrecht hebben gevonden, is de opening van Hotel Beijers bijzonder te noemen. Door de combinatie van boutique met antique is Hotel Beijers uniek voor Utrecht en misschien zelfs wel voor heel Nederland. Bij Hotel Beije...

Personalia
Jolijn Zeeuwen nieuwe General Manager Hilton Rotterdam

Hilton Rotterdam heeft Jolijn Zeeuwen aangesteld als de nieuwe General Manager. Ze neemt de functie over van Karin van den Berg, die naar Duitsland verhuisde om de rol van Area General Manager West & Zuid Duitsland te vervullen. Jolijn studeerde aan de Hotelschool in Den Haag en begon haar Hilto...

Opening Hotelketens
Accor herpositioneert zich in Noord-Europa, 2000 kamers erbij

Accor’s groei in Noord-Europa wordt bevestigd met de aankondiging van 15 nieuwe contracten in de eerste helft van 2019; waarvan zeven in het Verenigd Koninkrijk, vijf in België, twee in Denemarken en één in Nederland. De nieuwe overeenkomsten voegen zo meer dan 2000 kamers a...

Wet- en regelgeving Longread
Outsourcing (deel 2): Juridische aandachtspunten bij uitbesteding

Uitbesteding (of outsourcing) heeft geen eenduidige definitie in de markt, maar je zou het in algemene termen kunnen omschrijven als een transactie waarbij een leverancier functies gaat vervullen die een bedrijf eerder intern vervulde. Met andere woorden, bij een uitbesteding belegt de uitbestedende...

Opening Hotelketens
Carlton Hotel Collection opent zijn twaalfde hotel in de Schotse hoofdstad

Carlton Hotel Collection heeft er een mooie aanwinst bij; Market Street hotel opende onlangs in het centrum van Edinburgh. Op deze Unesco World Heritage locatie, ‘the Old Town’ van Edinburgh, gaat het hotel op in de historische skyline van de stad en is de inspiratie van de omgeving voel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: