Column Ewout Hoogendoorn: De wortel is werkelijkheid

1 januari 2011 | Roy Spijker

Er is weer beweging in de markt. Het broeit; de consumenten hebben weer vertrouwen. Duitsland exporteert en importeert als nooit tevoren, maar de kantorenmarkt ligt nog volledig op z’n gat. Het bloed van projectontwikkelaars kruipt waar het niet gaan kan, dus als een kantoor niet kan... dan maken we er maar een hotel van. Dat komt goed uit, want veel gemeenten maken plannen voor hotels, als alternatief voor de onmogelijkheid om kantoren te bouwen.

Maar zijn we al zover? De hotelmarkt in Londen scoort al weer twee jaar een bezetting van rond de 85%, na een dip van 82% in 2008. Okay, ook de gemiddelde kamerprijs was toen ingezakt, met zo’n 30 euro naar 156 euro. Maar in 2010 was die alweer 176 euro. En dat terwijl er per jaar bijna net zoveel hotelkamers bijkomen als we in Amsterdam hebben. Parijs bleef redelijk stabiel: deze stad had in 2008 78% en 178 euro; in 2010 77% en 185 euro. 

In de meeste steden zal echter met weemoed worden teruggedacht aan 2007. In London was de gemiddelde kamerprijs toen 198 euro; in Parijs 215 euro. Amsterdam had in 2007 ook een jubeljaar met 81% en 140 euro, en de grootste dip in 2009 met 67% en 108 euro. Voor ons als onderzoekbureau is het met deze enorme wisselingen slecht kersen eten. Waar het iedereen duidelijk is dat voorspellen hoe dan ook kijken in een glazen bol is, blijkt nu ook de historie geen enkel houvast meer te bieden. In het verleden gaven de segmenten nog wat grip: er waren zakelijke toeristen en leisure toeristen, en ze reisden individueel of in groepen. Daar kon je een historie van bekijken en een prognose op los laten. Kom daar nu maar eens om!

Driekwart van de zakelijke gasten wordt halverwege een leisure gast, en andersom. En wanneer zijn ze vandaag de dag nog een groep? Iedere  groepsgast boekt tegenwoordig zijn eigen kamer. En wanneer in het verleden een groei van vijf procentpunten heel heftig werd gevonden, kun je nu constateren dat een grote groep hotels eenvoudigweg een tien procent hogere bezetting heeft gehad in 2010 dan in 2009.

Maar gelukkig voor ons onderzoekers: de kamerprijs blijft nog flink achter. Ook de cijfers van het recente Amerikaanse ALIS congres geven hetzelfde beeld: sterk stijgende bezettingsgraden, met veel langzamer herstellende kameropbrengsten. Dus uiteindelijk is er nog normaal te voorspellen in de Revpar, en kunnen we constateren dat onze voorspelling van vorig jaar uitkomt: niet de V, noch de W, maar het wortelteken rules!
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Internationaal
Chinees bedrijf HNA verkoopt Radisson

Het Chinese HNA Group heeft niet langer de ambities om de grootste hotelspeler ter wereld te worden. Dat werd duidelijk na de verkoop van Radisson hotelgroup afgelopen week, zo lezen we op de website van het FD. Eerder dit jaar verkocht het Chinese bedrijf ook al zijn belang in Hilton Internation...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: