Column Ewout Hoogendoorn: De wortel is werkelijkheid

1 januari 2011 | Roy Spijker

Er is weer beweging in de markt. Het broeit; de consumenten hebben weer vertrouwen. Duitsland exporteert en importeert als nooit tevoren, maar de kantorenmarkt ligt nog volledig op z’n gat. Het bloed van projectontwikkelaars kruipt waar het niet gaan kan, dus als een kantoor niet kan... dan maken we er maar een hotel van. Dat komt goed uit, want veel gemeenten maken plannen voor hotels, als alternatief voor de onmogelijkheid om kantoren te bouwen.

Maar zijn we al zover? De hotelmarkt in Londen scoort al weer twee jaar een bezetting van rond de 85%, na een dip van 82% in 2008. Okay, ook de gemiddelde kamerprijs was toen ingezakt, met zo’n 30 euro naar 156 euro. Maar in 2010 was die alweer 176 euro. En dat terwijl er per jaar bijna net zoveel hotelkamers bijkomen als we in Amsterdam hebben. Parijs bleef redelijk stabiel: deze stad had in 2008 78% en 178 euro; in 2010 77% en 185 euro. 

In de meeste steden zal echter met weemoed worden teruggedacht aan 2007. In London was de gemiddelde kamerprijs toen 198 euro; in Parijs 215 euro. Amsterdam had in 2007 ook een jubeljaar met 81% en 140 euro, en de grootste dip in 2009 met 67% en 108 euro. Voor ons als onderzoekbureau is het met deze enorme wisselingen slecht kersen eten. Waar het iedereen duidelijk is dat voorspellen hoe dan ook kijken in een glazen bol is, blijkt nu ook de historie geen enkel houvast meer te bieden. In het verleden gaven de segmenten nog wat grip: er waren zakelijke toeristen en leisure toeristen, en ze reisden individueel of in groepen. Daar kon je een historie van bekijken en een prognose op los laten. Kom daar nu maar eens om!

Driekwart van de zakelijke gasten wordt halverwege een leisure gast, en andersom. En wanneer zijn ze vandaag de dag nog een groep? Iedere  groepsgast boekt tegenwoordig zijn eigen kamer. En wanneer in het verleden een groei van vijf procentpunten heel heftig werd gevonden, kun je nu constateren dat een grote groep hotels eenvoudigweg een tien procent hogere bezetting heeft gehad in 2010 dan in 2009.

Maar gelukkig voor ons onderzoekers: de kamerprijs blijft nog flink achter. Ook de cijfers van het recente Amerikaanse ALIS congres geven hetzelfde beeld: sterk stijgende bezettingsgraden, met veel langzamer herstellende kameropbrengsten. Dus uiteindelijk is er nog normaal te voorspellen in de Revpar, en kunnen we constateren dat onze voorspelling van vorig jaar uitkomt: niet de V, noch de W, maar het wortelteken rules!
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
Vondel Hotels opent Hotel van de Vijsel op de Overtoom in Amsterdam

Vondel Hotels opent vandaag officieel de deuren van Hotel van de Vijsel en Café Woodz op de Overtoom 13-17 in Amsterdam. Het hotel, gevestigd in voormalig houthandel Van de Vijsel, telt 82 kamers in het viersterrensegment. Na een intensieve verbouwing van meer dan 2 jaar, waarbij de originele...

Accor Personalia
Remco Groenhuijzen zet carrière binnen AccorHotels voort

Vanaf 1 januari 2019 is Remco Groenhuijzen de nieuwe Regional Vice President Mövenpick Nederland. De huidige General Manager van Sofitel Legend The Grand Amsterdam zet daarmee de volgende stap in zijn carrière binnen moederbedrijf AccorHotels. Mövenpick Hotels Nederland is een van d...

Personalia Marriott
Marriott International benoemt Liam Brown tot President en Managing Director Europa

Marriott International, Inc. (NASDAQ: MAR) heeft vandaag aangekondigd dat Liam Brown, President, Select Brands en Owner en Franchise Services, Noord-Amerika, de rol van President en Managing Director van Europa op zich zal nemen, een divisie binnen Marriott International die het Verenigd Koninkrijk,...

Achtergronden
Dirk Kuijt ontsteekt verlichting kerstboom Grand Hotel Huis ter Duin

Dirk Kuijt heeft dit jaar de kerstperiode ingeluid met de ontsteking van de verlichting van een van de meest iconische kerstbomen van Nederland voor Grand Hotel Huis ter Duin. De boom heeft een hoogte van ruim 17 meter en kan zich daarmee de hoogste boom binnen de hotellerie in de Benelux noemen. Vi...

Opening Internationaal
Radisson Blu Hotel Brugge officieel geopend

Op 15 november 2018 werd op feestelijke wijze de Grand Opening van het Radisson Blu Hotel, Brugge gevierd. Dit gloednieuwe hotel, dat deel uitmaakt van de site in volle ontwikkeling ‘Nieuw Brugge’, is voorzien van 109 kamers evenals 6 vergaderzalen. Het hotel ligt op wandelafstand van h...

Interview Longread
Rondetafelgesprek: Maakt een merk een hotel meer waard?

To brand or not to brand? Dat is de vraag voor veel hoteliers. Investeerders zien graag een herkenbaar merk op de gevel, maar de gast kent soms meer waarde toe aan een foto op Instagram. Wat betekent een alom gerespecteerde merknaam nog voor de waarde van een hotel? Vier hoteliers delen hun uiteenlo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: