Column Ewout Hoogendoorn: De wortel is werkelijkheid2

24 februari 2011 | Redactie

Er is weer beweging in de markt. Het broeit; de consumenten hebben weer vertrouwen. Duitsland exporteert en importeert als nooit tevoren, maar de kantorenmarkt ligt nog volledig op z’n gat. Het bloed van projectontwikkelaars kruipt waar het niet gaan kan, dus als een kantoor niet kan... dan maken we er maar een hotel van. Dat komt goed uit, want veel gemeenten maken plannen voor hotels, als alternatief voor de onmogelijkheid om kantoren te bouwen.

Maar zijn we al zover? De hotelmarkt in Londen scoort al weer twee jaar een bezetting van rond de 85%, na een dip van 82% in 2008. Okay, ook de gemiddelde kamerprijs was toen ingezakt, met zo’n 30 euro naar 156 euro. Maar in 2010 was die alweer 176 euro. En dat terwijl er per jaar bijna net zoveel hotelkamers bijkomen als we in Amsterdam hebben. Parijs bleef redelijk stabiel: deze stad had in 2008 78% en 178 euro; in 2010 77% en 185 euro.

In de meeste steden zal echter met weemoed worden teruggedacht aan 2007. In London was de gemiddelde kamerprijs toen 198 euro; in Parijs 215 euro. Amsterdam had in 2007 ook een jubeljaar met 81% en 140 euro, en de grootste dip in 2009 met 67% en 108 euro. Voor ons als onderzoekbureau is het met deze enorme wisselingen slecht kersen eten. Waar het iedereen duidelijk is dat voorspellen hoe dan ook kijken in een glazen bol is, blijkt nu ook de historie geen enkel houvast meer te bieden. In het verleden gaven de segmenten nog wat grip: er waren zakelijke toeristen en leisure toeristen, en ze reisden individueel of in groepen. Daar kon je een historie van bekijken en een prognose op los laten. Kom daar nu maar eens om!

Driekwart van de zakelijke gasten wordt halverwege een leisure gast, en andersom. En wanneer zijn ze vandaag de dag nog een groep? Iedere  groepsgast boekt tegenwoordig zijn eigen kamer. En wanneer in het verleden een groei van vijf procentpunten heel heftig werd gevonden, kun je nu constateren dat een grote groep hotels eenvoudigweg een tien procent hogere bezetting heeft gehad in 2010 dan in 2009.

Maar gelukkig voor ons onderzoekers: de kamerprijs blijft nog flink achter. Ook de cijfers van het recente Amerikaanse ALIS congres geven hetzelfde beeld: sterk stijgende bezettingsgraden, met veel langzamer herstellende kameropbrengsten. Dus uiteindelijk is er nog normaal te voorspellen in de Revpar, en kunnen we constateren dat onze voorspelling van vorig jaar uitkomt: niet de V, noch de W, maar het wortelteken rules!

HM302011

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: