Column Ewout Hoogendoorn: De wortel is werkelijkheid

1 januari 2011 | Roy Spijker

Er is weer beweging in de markt. Het broeit; de consumenten hebben weer vertrouwen. Duitsland exporteert en importeert als nooit tevoren, maar de kantorenmarkt ligt nog volledig op z’n gat. Het bloed van projectontwikkelaars kruipt waar het niet gaan kan, dus als een kantoor niet kan... dan maken we er maar een hotel van. Dat komt goed uit, want veel gemeenten maken plannen voor hotels, als alternatief voor de onmogelijkheid om kantoren te bouwen.

Maar zijn we al zover? De hotelmarkt in Londen scoort al weer twee jaar een bezetting van rond de 85%, na een dip van 82% in 2008. Okay, ook de gemiddelde kamerprijs was toen ingezakt, met zo’n 30 euro naar 156 euro. Maar in 2010 was die alweer 176 euro. En dat terwijl er per jaar bijna net zoveel hotelkamers bijkomen als we in Amsterdam hebben. Parijs bleef redelijk stabiel: deze stad had in 2008 78% en 178 euro; in 2010 77% en 185 euro. 

In de meeste steden zal echter met weemoed worden teruggedacht aan 2007. In London was de gemiddelde kamerprijs toen 198 euro; in Parijs 215 euro. Amsterdam had in 2007 ook een jubeljaar met 81% en 140 euro, en de grootste dip in 2009 met 67% en 108 euro. Voor ons als onderzoekbureau is het met deze enorme wisselingen slecht kersen eten. Waar het iedereen duidelijk is dat voorspellen hoe dan ook kijken in een glazen bol is, blijkt nu ook de historie geen enkel houvast meer te bieden. In het verleden gaven de segmenten nog wat grip: er waren zakelijke toeristen en leisure toeristen, en ze reisden individueel of in groepen. Daar kon je een historie van bekijken en een prognose op los laten. Kom daar nu maar eens om!

Driekwart van de zakelijke gasten wordt halverwege een leisure gast, en andersom. En wanneer zijn ze vandaag de dag nog een groep? Iedere  groepsgast boekt tegenwoordig zijn eigen kamer. En wanneer in het verleden een groei van vijf procentpunten heel heftig werd gevonden, kun je nu constateren dat een grote groep hotels eenvoudigweg een tien procent hogere bezetting heeft gehad in 2010 dan in 2009.

Maar gelukkig voor ons onderzoekers: de kamerprijs blijft nog flink achter. Ook de cijfers van het recente Amerikaanse ALIS congres geven hetzelfde beeld: sterk stijgende bezettingsgraden, met veel langzamer herstellende kameropbrengsten. Dus uiteindelijk is er nog normaal te voorspellen in de Revpar, en kunnen we constateren dat onze voorspelling van vorig jaar uitkomt: niet de V, noch de W, maar het wortelteken rules!
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019

12.16  Powertalk André Wiringa André Wiringa spreekt de hoteliers bij over de nieuwe marketing: beleving. Hoe zorg je er als hotelier voor dat een gast van een tevreden naar een loyale gast transformeerd? Wiringa adviseert iedere hotelier om andersom te denken: welke reviews wil ik dat gas...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: