Column Ewout Hoogendoorn: Ketenbinding in Europa

14 januari 2019 | redactie

De grote ketens hebben jarenlang tevreden gewerkt met enkele merken. IHG had Holiday Inn en Crowne Plaza, Accor had Novotel, Ibis en later Sofitel en Hilton had, nou ja, Hilton. De Amerikaanse merken waren er wel vroeg bij in Nederland. Het eerste Marriott in Europa was die in Amsterdam en de eerste Hiltons waren die in Nederland.

Een dikke veertig jaar lang hadden we Hilton Amsterdam, Hilton Rotterdam en Hilton Schiphol. Ketenbinding was snel opgekomen in Nederland in de jaren zestig, maar daarna lang op een bepaald - relatief laag - niveau gebleven. Ook wereldwijd was die groei in merken niet schokkend. De laatste tien jaar is daar dramatisch verandering in gekomen. Accor weet van gekkigheid niet welke beginnende lifestylemerken ze moet opkopen in de hoop dat er eentje aanslaat in de wereld, die dan een money maker wordt. Mijn stelling is, dat in de laatste jaren met name de ontwikkeling van Airbnb de hotellerie heeft gedwongen weer heel actief naar de wensen van de gasten te kijken en daarop in te spelen. Die willen tegenwoordig veel meer luxe, maar geen knipmessen die een gestreken krant aanreiken in de lounge. Nee, ze willen hoogwaardige wifi in een trendy lifestyle community room, waar ze kunnen chillen met andere gasten (dat betekent dat iedereen met oortjes in naar een Apple-scherm kijkt). 

Maar ook dat raakt er snel weer uit; zo is in het in Soho House juist verboden te internetten of te bellen in de community room. Al die stijlen werden door ondernemende hoteliers weer vertaald naar nieuwe merknamen die dan, als het meer dan twee hotels beslaat, weer worden opgekocht door de zich snel vernieuwende ‘oude’ ketens. Dat brengt een sterke groei in ketenbinding teweeg. Met alle vestigingen van Horwath HTL Europa hebben we de ketenbinding onderzocht, met name op kwantitatief niveau, en de verschillen tussen de  Europese landen weergegeven in een rapport, dat we op onze website gratis aanbieden. Daaruit blijkt dat er grote verschillen zijn tussen de landen, bijvoorbeeld in de aanwezigheid van lokale ketens versus internationale ketens. Zo is de penetratiegraad van ketens in Spanje 33 procent in hotels en 56 procent in kamers, en in Italië 5 procent in hotels en 15 procent in kamers. En dat terwijl er in Spanje 86 internationale merken zijn en – redelijk vergelijkbaar – 90 in Italië. In Zwitserland zijn er maar 8 nationale merken, in Spanje 204. De verandering in de wereld van hotelmerken is turbulent en dat zal nog wel even aanhouden! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards F&B
Genomineerden F&B Professional of the Year 2020 bekend

Ieder jaar gaat de AF&BM, hét netwerk voor F&B professionals, op zoek naar de F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer of -vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij of zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Achtergronden Culinair
Ruim 1 op de 10 Nederlanders gaat met Kerst uit eten

Ruim een op de tien (12 procent) Nederlanders grijpt Kerst aan om uit eten te gaan. Dit blijkt uit een analyse van Taxi2Airport, dat - in aanloop naar de kerstdagen - in kaart bracht op welke manier Nederlanders Kerst vieren. Eten belangrijk tijdens Kerst Kerst is erg populair in Nederland. L...

Hotelbouwplannen
Vernieuwd meeting center in Nijmegen; ruimtelijk en stijlvol vergaderen in Sanadome

Nijmegen is een kwalitatief hoogstaand meeting center rijker. Het 4-sterren Superior hotel Sanadome Hotel & Spa Nijmegen heeft flink geïnvesteerd in haar vergaderfaciliteiten. Voorheen bevonden zich in de linker hotelvleugel van Sanadome diverse afdelingen van het Canisius Wilhelmina Zieken...

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: