Column Ewout Hoogendoorn: Ketenbinding in Europa

14 januari 2019 | redactie

De grote ketens hebben jarenlang tevreden gewerkt met enkele merken. IHG had Holiday Inn en Crowne Plaza, Accor had Novotel, Ibis en later Sofitel en Hilton had, nou ja, Hilton. De Amerikaanse merken waren er wel vroeg bij in Nederland. Het eerste Marriott in Europa was die in Amsterdam en de eerste Hiltons waren die in Nederland.

Een dikke veertig jaar lang hadden we Hilton Amsterdam, Hilton Rotterdam en Hilton Schiphol. Ketenbinding was snel opgekomen in Nederland in de jaren zestig, maar daarna lang op een bepaald - relatief laag - niveau gebleven. Ook wereldwijd was die groei in merken niet schokkend. De laatste tien jaar is daar dramatisch verandering in gekomen. Accor weet van gekkigheid niet welke beginnende lifestylemerken ze moet opkopen in de hoop dat er eentje aanslaat in de wereld, die dan een money maker wordt. Mijn stelling is, dat in de laatste jaren met name de ontwikkeling van Airbnb de hotellerie heeft gedwongen weer heel actief naar de wensen van de gasten te kijken en daarop in te spelen. Die willen tegenwoordig veel meer luxe, maar geen knipmessen die een gestreken krant aanreiken in de lounge. Nee, ze willen hoogwaardige wifi in een trendy lifestyle community room, waar ze kunnen chillen met andere gasten (dat betekent dat iedereen met oortjes in naar een Apple-scherm kijkt). 

Maar ook dat raakt er snel weer uit; zo is in het in Soho House juist verboden te internetten of te bellen in de community room. Al die stijlen werden door ondernemende hoteliers weer vertaald naar nieuwe merknamen die dan, als het meer dan twee hotels beslaat, weer worden opgekocht door de zich snel vernieuwende ‘oude’ ketens. Dat brengt een sterke groei in ketenbinding teweeg. Met alle vestigingen van Horwath HTL Europa hebben we de ketenbinding onderzocht, met name op kwantitatief niveau, en de verschillen tussen de  Europese landen weergegeven in een rapport, dat we op onze website gratis aanbieden. Daaruit blijkt dat er grote verschillen zijn tussen de landen, bijvoorbeeld in de aanwezigheid van lokale ketens versus internationale ketens. Zo is de penetratiegraad van ketens in Spanje 33 procent in hotels en 56 procent in kamers, en in Italië 5 procent in hotels en 15 procent in kamers. En dat terwijl er in Spanje 86 internationale merken zijn en – redelijk vergelijkbaar – 90 in Italië. In Zwitserland zijn er maar 8 nationale merken, in Spanje 204. De verandering in de wereld van hotelmerken is turbulent en dat zal nog wel even aanhouden! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Branded Content Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
"De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: