Column Ewout Hoogendoorn: Ketenbinding in Europa

14 januari 2019 | redactie

De grote ketens hebben jarenlang tevreden gewerkt met enkele merken. IHG had Holiday Inn en Crowne Plaza, Accor had Novotel, Ibis en later Sofitel en Hilton had, nou ja, Hilton. De Amerikaanse merken waren er wel vroeg bij in Nederland. Het eerste Marriott in Europa was die in Amsterdam en de eerste Hiltons waren die in Nederland.

Een dikke veertig jaar lang hadden we Hilton Amsterdam, Hilton Rotterdam en Hilton Schiphol. Ketenbinding was snel opgekomen in Nederland in de jaren zestig, maar daarna lang op een bepaald - relatief laag - niveau gebleven. Ook wereldwijd was die groei in merken niet schokkend. De laatste tien jaar is daar dramatisch verandering in gekomen. Accor weet van gekkigheid niet welke beginnende lifestylemerken ze moet opkopen in de hoop dat er eentje aanslaat in de wereld, die dan een money maker wordt. Mijn stelling is, dat in de laatste jaren met name de ontwikkeling van Airbnb de hotellerie heeft gedwongen weer heel actief naar de wensen van de gasten te kijken en daarop in te spelen. Die willen tegenwoordig veel meer luxe, maar geen knipmessen die een gestreken krant aanreiken in de lounge. Nee, ze willen hoogwaardige wifi in een trendy lifestyle community room, waar ze kunnen chillen met andere gasten (dat betekent dat iedereen met oortjes in naar een Apple-scherm kijkt). 

Maar ook dat raakt er snel weer uit; zo is in het in Soho House juist verboden te internetten of te bellen in de community room. Al die stijlen werden door ondernemende hoteliers weer vertaald naar nieuwe merknamen die dan, als het meer dan twee hotels beslaat, weer worden opgekocht door de zich snel vernieuwende ‘oude’ ketens. Dat brengt een sterke groei in ketenbinding teweeg. Met alle vestigingen van Horwath HTL Europa hebben we de ketenbinding onderzocht, met name op kwantitatief niveau, en de verschillen tussen de  Europese landen weergegeven in een rapport, dat we op onze website gratis aanbieden. Daaruit blijkt dat er grote verschillen zijn tussen de landen, bijvoorbeeld in de aanwezigheid van lokale ketens versus internationale ketens. Zo is de penetratiegraad van ketens in Spanje 33 procent in hotels en 56 procent in kamers, en in Italië 5 procent in hotels en 15 procent in kamers. En dat terwijl er in Spanje 86 internationale merken zijn en – redelijk vergelijkbaar – 90 in Italië. In Zwitserland zijn er maar 8 nationale merken, in Spanje 204. De verandering in de wereld van hotelmerken is turbulent en dat zal nog wel even aanhouden! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: