Column Ewout Hoogendoorn: Ketenbinding in Europa

14 januari 2019 | redactie

De grote ketens hebben jarenlang tevreden gewerkt met enkele merken. IHG had Holiday Inn en Crowne Plaza, Accor had Novotel, Ibis en later Sofitel en Hilton had, nou ja, Hilton. De Amerikaanse merken waren er wel vroeg bij in Nederland. Het eerste Marriott in Europa was die in Amsterdam en de eerste Hiltons waren die in Nederland.

Een dikke veertig jaar lang hadden we Hilton Amsterdam, Hilton Rotterdam en Hilton Schiphol. Ketenbinding was snel opgekomen in Nederland in de jaren zestig, maar daarna lang op een bepaald - relatief laag - niveau gebleven. Ook wereldwijd was die groei in merken niet schokkend. De laatste tien jaar is daar dramatisch verandering in gekomen. Accor weet van gekkigheid niet welke beginnende lifestylemerken ze moet opkopen in de hoop dat er eentje aanslaat in de wereld, die dan een money maker wordt. Mijn stelling is, dat in de laatste jaren met name de ontwikkeling van Airbnb de hotellerie heeft gedwongen weer heel actief naar de wensen van de gasten te kijken en daarop in te spelen. Die willen tegenwoordig veel meer luxe, maar geen knipmessen die een gestreken krant aanreiken in de lounge. Nee, ze willen hoogwaardige wifi in een trendy lifestyle community room, waar ze kunnen chillen met andere gasten (dat betekent dat iedereen met oortjes in naar een Apple-scherm kijkt). 

Maar ook dat raakt er snel weer uit; zo is in het in Soho House juist verboden te internetten of te bellen in de community room. Al die stijlen werden door ondernemende hoteliers weer vertaald naar nieuwe merknamen die dan, als het meer dan twee hotels beslaat, weer worden opgekocht door de zich snel vernieuwende ‘oude’ ketens. Dat brengt een sterke groei in ketenbinding teweeg. Met alle vestigingen van Horwath HTL Europa hebben we de ketenbinding onderzocht, met name op kwantitatief niveau, en de verschillen tussen de  Europese landen weergegeven in een rapport, dat we op onze website gratis aanbieden. Daaruit blijkt dat er grote verschillen zijn tussen de landen, bijvoorbeeld in de aanwezigheid van lokale ketens versus internationale ketens. Zo is de penetratiegraad van ketens in Spanje 33 procent in hotels en 56 procent in kamers, en in Italië 5 procent in hotels en 15 procent in kamers. En dat terwijl er in Spanje 86 internationale merken zijn en – redelijk vergelijkbaar – 90 in Italië. In Zwitserland zijn er maar 8 nationale merken, in Spanje 204. De verandering in de wereld van hotelmerken is turbulent en dat zal nog wel even aanhouden! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Internationaal
EQUIPHOTEL uitgesteld naar 2022

Gezien de huidige situatie rondom de COVID-19 epidemie, die momenteel op lokaal en mondiaal niveau voortdurend verslechtert, kondigt Reed Expositions France aan dat de 2020-editie van de EQUIPHOTEL, die oorspronkelijk gepland stond van 15 t/m 19 november 2020, is uitgesteld naar 2022. De afgelope...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Okura Amsterdam geeft 7 suites een complete metamorfose

Hotel Okura Amsterdam heeft 7 suites een complete metamorfose gegeven. Bij de renovatie, die in december 2019 van start ging, is het hele design vernieuwd. Architect Bert Verwey heeft de renovatie van de suites en The Lounge onder zijn hoede genomen. Ruimtelijkheid, comfort en sereniteit vormen de b...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Nieuwe coronamaatregelen: waarom moet de horeca eigenlijk eerder dicht?

Vanaf zondag 18.00 uur zijn de nieuwe coronamaatregelen van kracht gegaan, waarvan de meeste gericht zijn op de horeca. Premier Rutte toonde zich bezorgd over de verspreiding van het virus en vond de maatregelen nodig en logisch: "Hoe later op de avond, hoe moeilijker de anderhalve meter."...

Toerisme Coronacrisis
Nederlandse vakantiegangers verwachten weer te kunnen reizen in 2021  

De coronazomer is voorbij. Na een zomer van thuisblijven, daguitstapjes in eigen land en geklus, verwacht het grootste deel van de Nederlandse vakantiegangers volgende zomer weer normaal te kunnen reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagden...

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: