De beste bestemmingen om in vastgoed te investeren

12 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Door de groei binnen de toeristische sector blijft op het gebied van korte termijn-verhuur voor huiseigenaren en investeerders een rendabele bezigheid. Er zijn namelijk nog altijd veel interessante bestemmingen die snel rendement kunnen opleveren. Welke dat precies zijn, weet HomeToGo je te vertellen. HomeToGo analyseerde namelijk onlangs de meest en minst aantrekkelijke bestemmingen om in vastgoed te investeren.

Om de rangorde te bepalen, werd rekening gehouden met factoren zoals de aankoopprijs per vierkante meter, de huurprijs per vierkante meter en de gemiddelde grootte van de woningen die voor korte termijn verhuur worden aangeboden. Zo heeft HomeToGo een ranglijst van Nederlandse steden, provincies en Europese hoofdsteden opgesteld. Deze lijst gebaseerd op de tijd die nodig is om rendement op je investering te behalen (ROI = Return on Investment).

De 5 meest rendabele Nederlandse steden (zonder verhuurwetgeving)

Het snelste rendement op investering kan behaald worden in Amersfoort (2.9 jaar), Rotterdam (3.1 jaar) en Almere (3.1 jaar). In Rotterdam blijkt de gemiddelde aankoopprijs het laagst. Daar kost een vierkante meter namelijk €1.918. In vergelijking met Amsterdam is dit een verschil van maar liefst €4.799, daar kost een vierkante meter namelijk gemiddeld zo’n €6.717.

De 5 minst rendabele Nederlandse steden (zonder verhuurwetgeving)

De langste wachttijd voor een rendement op je investering is in steden als Amsterdam (6.5 jaar), Den Haag (5.4 jaar) en Leiden (5.2 jaar). Ondanks de relatief lage aankoopprijs (€2,449) per vierkante meter in Zwolle, is ook dit niet de meest rendabele stad van Nederland. Het verhuren van een woning brengt hier namelijk gemiddeld een stuk minder op.

Europese steden (met vs. zonder wetgeving)

In Europa zijn de hoofdsteden geanalyseerd waarin de wettelijk toegestane huurperiode van bekend is (bv. 90 dagen/jaar voor Athene, 120 dagen/jaar voor Parijs, enz). Vervolgens is de tijd berekend die nodig is om de aankoop rendabel te maken en deze vergeleken met de tijd die nodig is om de woning te verhuren wanneer er geen beperkingen gelden.

Op basis van de nieuwe wetgeving staat Athene op de eerste plaats als de meest aantrekkelijke Europese stad om in te investeren. Met de wetgeving duurt het 15 jaar om het rendement te behalen, 11 jaar langer dan wanneer er geen wet van kracht is. Dat is in ieder geval nog steeds 47 jaar minder dan in Londen en half zoveel als in Kopenhagen!

Onderaan de ranglijst worden Londen (62.6 jaar) en Kopenhagen (40.8 jaar) vergezeld door Amsterdam (39.3 jaar). Door de zeer hoge aankoopprijs in Londen en de strikte verhuurwetgeving, duurt het nu 47.2 jaar langer om het rendement te behalen.

Methodologie

Om het rendement op de investering te berekenen, vergeleek HomeToGo de gemiddelde kosten van het kopen van een woning en de gemiddelde prijs van korte termijn verhuur per vierkante meter. Hierbij is geen rekening gehouden met extra onderhouds-, renovatie- of uitrustingskosten. Bovendien is aangenomen dat de korte termijn verhuur 365 dagen per jaar zonder onderbreking door zou gaan.

Om het rendement van een huurwoning te berekenen werden vier factoren in aanmerking genomen:

De kosten van m2 bij het kopen van een woning

De gemiddelde prijs van de huur per m2 per dag

De gemiddelde huurprijs per dag van woningen op HomeToGo

De gemiddelde oppervlakten van vakantiewoningen op HomeToGo

Bij de Europese hoofdsteden is er rekeningen gehouden met het toegestane aantal dagen korte termijn verhuur.

Bronnen:

HomeToGo - Gemiddelde oppervlakte van vakantiehuizen en appartementen en gemiddelde huurkosten van vakantiehuizen en appartementen per vierkante meter. De gegevens werden verzameld op 27 augustus 2018.
Info.nu - Gemiddelde prijs per m2 bij aankoop van onroerend goed in Nederland. De gegevens hebben betrekking op de aankoop en verkoop van onroerend goed in december 2017.
Huizenzoeker.nl: Gemiddelde prijs per m2 voor de aankoop en verkoop van onroerend goed in Europese hoofdsteden. De gegevens werden verzameld op 6 augustus 2018.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: