De BrancheBarometer Hotels is uit

11 november 2014 |
De BrancheBarometer Hotels is uit<

De Rabobank voorspelt geen slapeloze nachten voor hoteliers. De vraag stijgt immers elk jaar, maar lang niet elk hotel profiteert daarvan. Een
toenemend aanbod leidt tot forse concurrentie en prijserosie. Ligging, pricing en beleving zijn doorslaggevend geworden in het realiseren van voldoende onderscheidend vermogen. Het volledige pdf-bestand kunt u hier downloaden.
Perspectief

Stijging vraag
In 2015 zal de vraag net als in 2014 licht stijgen met 1 tot 2% volumegroei. Deze groei komt voornamelijk door de structurele toename van het aantal buitenlandse toeristen. Van dit laatste profiteren echter vooral regio Amsterdam en de kustgebieden. In de rest van Nederland blijft de hotelbranche een moeilijke markt. Consumenten letten sterk op kortingsacties en het bedrijfsleven blijft terughoudend in het buitenshuis organiseren van bijeenkomsten.

Tegelijkertijd is het aanbod van logiesaccommodaties
en vergaderzalen sterk toegenomen. Daarnaast ervaren hotels de groeiende concurrentie van branchevreemde aanbieders zoals vakantieparken met unieke accommodaties, of de vele Bed & Breakfast-concepten. In en nabij de grote steden zijn (low budget)ketens sterk in opkomst. Reviews op
beoordelings- en boekingssites spelen een steeds belangrijkere rol in het boekingsgedrag van consumenten, zeker nu de verplichte sterrenclassificatie komt te vervallen. Overall is er sprake van een neutraal sentiment in de markt; het gevolg van een stijgende vraag versus een toenemend aanbod.

Grote verschillen
Voor de lange termijn blijft de prognose neutraal. Gezien de vele nieuwbouw- en uitbreidingsplannen blijft het aanbod toenemen. In Amsterdam sluit dit aan bij de groeiende vraag naar logies; buiten onze hoofdstad zal er sprake zijn van toenemende verzadiging. Met name 3- en 4-sterrenhotels met een ‘standaard’ aanbod en de traditionele conferentiehotels, gelegen buiten de grote steden, komen structureel in de problemen. Aangezien steeds meer boekingen via online boekingssites verlopen, tegen scherpe prijzen en hoge provisies, komen marges verder onder druk te staan.

Onderscheidend vermogen* door ligging en concept, het realiseren van een goede online profilering en het strak *sturen op met name personeelskosten en inkoop, zijn de belangrijkste kritische succesfactoren om rendabel te blijven.

Trends
• Prijs en beleving worden steeds belangrijker:
• opkomst van lowbudgetketens zonder horeca of bijzondere voorzieningen;
• als tegenreactie: meer beleving, thematisering, luxe en bijzondere concepten;
• Meer aandacht voor duurzaamheid; zowel gericht op milieu als mens (personeel);
• Meerdere (kortere) vakanties per jaar en steeds vaker last minute;
• Schaalvergroting; steeds grotere hotels en ketenvorming;
• Afstoten vastgoed naar investeerders om kapitaalslasten te delen.
Kansen en bedreigingen
• Doelgroepbenadering; kansen liggen bij het groeiend aantal buitenlandse toeristen, dinky’s
(double income, no kids yet) en de babyboomgeneratie;
• Goede online profilering en vindbaarheid is essentieel om meer boekingen te realiseren;
• Structureel toenemend aanbod; door nieuwbouw, uitbreiding en her-allocatie van leegstand;
• Businessevents worden steeds kleinschaliger, door technologische ontwikkelingen is er minder
behoefte aan face-to-face bijeenkomsten;
• Toenemende macht boekings- en reviewsites.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019

...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: