De BrancheBarometer Hotels is uit

11 november 2014 |
De BrancheBarometer Hotels is uit<

De Rabobank voorspelt geen slapeloze nachten voor hoteliers. De vraag stijgt immers elk jaar, maar lang niet elk hotel profiteert daarvan. Een
toenemend aanbod leidt tot forse concurrentie en prijserosie. Ligging, pricing en beleving zijn doorslaggevend geworden in het realiseren van voldoende onderscheidend vermogen. Het volledige pdf-bestand kunt u hier downloaden.
Perspectief

Stijging vraag
In 2015 zal de vraag net als in 2014 licht stijgen met 1 tot 2% volumegroei. Deze groei komt voornamelijk door de structurele toename van het aantal buitenlandse toeristen. Van dit laatste profiteren echter vooral regio Amsterdam en de kustgebieden. In de rest van Nederland blijft de hotelbranche een moeilijke markt. Consumenten letten sterk op kortingsacties en het bedrijfsleven blijft terughoudend in het buitenshuis organiseren van bijeenkomsten.

Tegelijkertijd is het aanbod van logiesaccommodaties
en vergaderzalen sterk toegenomen. Daarnaast ervaren hotels de groeiende concurrentie van branchevreemde aanbieders zoals vakantieparken met unieke accommodaties, of de vele Bed & Breakfast-concepten. In en nabij de grote steden zijn (low budget)ketens sterk in opkomst. Reviews op
beoordelings- en boekingssites spelen een steeds belangrijkere rol in het boekingsgedrag van consumenten, zeker nu de verplichte sterrenclassificatie komt te vervallen. Overall is er sprake van een neutraal sentiment in de markt; het gevolg van een stijgende vraag versus een toenemend aanbod.

Grote verschillen
Voor de lange termijn blijft de prognose neutraal. Gezien de vele nieuwbouw- en uitbreidingsplannen blijft het aanbod toenemen. In Amsterdam sluit dit aan bij de groeiende vraag naar logies; buiten onze hoofdstad zal er sprake zijn van toenemende verzadiging. Met name 3- en 4-sterrenhotels met een ‘standaard’ aanbod en de traditionele conferentiehotels, gelegen buiten de grote steden, komen structureel in de problemen. Aangezien steeds meer boekingen via online boekingssites verlopen, tegen scherpe prijzen en hoge provisies, komen marges verder onder druk te staan.

Onderscheidend vermogen* door ligging en concept, het realiseren van een goede online profilering en het strak *sturen op met name personeelskosten en inkoop, zijn de belangrijkste kritische succesfactoren om rendabel te blijven.

Trends
• Prijs en beleving worden steeds belangrijker:
• opkomst van lowbudgetketens zonder horeca of bijzondere voorzieningen;
• als tegenreactie: meer beleving, thematisering, luxe en bijzondere concepten;
• Meer aandacht voor duurzaamheid; zowel gericht op milieu als mens (personeel);
• Meerdere (kortere) vakanties per jaar en steeds vaker last minute;
• Schaalvergroting; steeds grotere hotels en ketenvorming;
• Afstoten vastgoed naar investeerders om kapitaalslasten te delen.
Kansen en bedreigingen
• Doelgroepbenadering; kansen liggen bij het groeiend aantal buitenlandse toeristen, dinky’s
(double income, no kids yet) en de babyboomgeneratie;
• Goede online profilering en vindbaarheid is essentieel om meer boekingen te realiseren;
• Structureel toenemend aanbod; door nieuwbouw, uitbreiding en her-allocatie van leegstand;
• Businessevents worden steeds kleinschaliger, door technologische ontwikkelingen is er minder
behoefte aan face-to-face bijeenkomsten;
• Toenemende macht boekings- en reviewsites.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: