De BrancheBarometer Hotels is uit

11 november 2014 |
De BrancheBarometer Hotels is uit<

De Rabobank voorspelt geen slapeloze nachten voor hoteliers. De vraag stijgt immers elk jaar, maar lang niet elk hotel profiteert daarvan. Een
toenemend aanbod leidt tot forse concurrentie en prijserosie. Ligging, pricing en beleving zijn doorslaggevend geworden in het realiseren van voldoende onderscheidend vermogen. Het volledige pdf-bestand kunt u hier downloaden.
Perspectief

Stijging vraag
In 2015 zal de vraag net als in 2014 licht stijgen met 1 tot 2% volumegroei. Deze groei komt voornamelijk door de structurele toename van het aantal buitenlandse toeristen. Van dit laatste profiteren echter vooral regio Amsterdam en de kustgebieden. In de rest van Nederland blijft de hotelbranche een moeilijke markt. Consumenten letten sterk op kortingsacties en het bedrijfsleven blijft terughoudend in het buitenshuis organiseren van bijeenkomsten.

Tegelijkertijd is het aanbod van logiesaccommodaties
en vergaderzalen sterk toegenomen. Daarnaast ervaren hotels de groeiende concurrentie van branchevreemde aanbieders zoals vakantieparken met unieke accommodaties, of de vele Bed & Breakfast-concepten. In en nabij de grote steden zijn (low budget)ketens sterk in opkomst. Reviews op
beoordelings- en boekingssites spelen een steeds belangrijkere rol in het boekingsgedrag van consumenten, zeker nu de verplichte sterrenclassificatie komt te vervallen. Overall is er sprake van een neutraal sentiment in de markt; het gevolg van een stijgende vraag versus een toenemend aanbod.

Grote verschillen
Voor de lange termijn blijft de prognose neutraal. Gezien de vele nieuwbouw- en uitbreidingsplannen blijft het aanbod toenemen. In Amsterdam sluit dit aan bij de groeiende vraag naar logies; buiten onze hoofdstad zal er sprake zijn van toenemende verzadiging. Met name 3- en 4-sterrenhotels met een ‘standaard’ aanbod en de traditionele conferentiehotels, gelegen buiten de grote steden, komen structureel in de problemen. Aangezien steeds meer boekingen via online boekingssites verlopen, tegen scherpe prijzen en hoge provisies, komen marges verder onder druk te staan.

Onderscheidend vermogen* door ligging en concept, het realiseren van een goede online profilering en het strak *sturen op met name personeelskosten en inkoop, zijn de belangrijkste kritische succesfactoren om rendabel te blijven.

Trends
• Prijs en beleving worden steeds belangrijker:
• opkomst van lowbudgetketens zonder horeca of bijzondere voorzieningen;
• als tegenreactie: meer beleving, thematisering, luxe en bijzondere concepten;
• Meer aandacht voor duurzaamheid; zowel gericht op milieu als mens (personeel);
• Meerdere (kortere) vakanties per jaar en steeds vaker last minute;
• Schaalvergroting; steeds grotere hotels en ketenvorming;
• Afstoten vastgoed naar investeerders om kapitaalslasten te delen.
Kansen en bedreigingen
• Doelgroepbenadering; kansen liggen bij het groeiend aantal buitenlandse toeristen, dinky’s
(double income, no kids yet) en de babyboomgeneratie;
• Goede online profilering en vindbaarheid is essentieel om meer boekingen te realiseren;
• Structureel toenemend aanbod; door nieuwbouw, uitbreiding en her-allocatie van leegstand;
• Businessevents worden steeds kleinschaliger, door technologische ontwikkelingen is er minder
behoefte aan face-to-face bijeenkomsten;
• Toenemende macht boekings- en reviewsites.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Achtergronden
Viervoeters welkom bij deze Eden Hotels

In Nederland worden ruim 1,5 miljoen honden als huisdier gehouden. En hoe gezellig is het om er samen met je trouwe viervoeter even tussenuit te gaan. Daarom bieden deze zomer het City Hotel Hengelo, Designhotel Maastricht, The ED Amsterdam, Oranje Hotel Leeuwarden en The Lancaster Hotel Amsterdam s...

Toerisme
Vakantie blijft belangrijk voor Nederlanders 

Ondanks de coronacrisis blijft vakantie nog altijd belangrijk voor Nederlanders. Een meerderheid wil daarom de komende jaren gewoon op vakantie blijven gaan. Zekerheid en flexibiliteit zijn daarbij belangrijke keuzecriteria. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism half juni - na...

Personalia Hotelketens Internationaal
Marcel van Aelst benoemd tot chairman van Okura

Dat de eeuwenoude handelsrelatie die in Deshima ontstond tussen Japan en Nederland onverminderd sterk is en doorsijpelt in hedendaagse betrekkingen, blijkt uit veranderingen binnen de top van de Japanse Okura-groep. Met de benoeming van Marcel van Aelst als Chairman van Okura Nikko Hotel Management ...

Fletcher Hotelketens
Fletcher Hotels krijgt kansen te groeien in de huidige coronacrisis

De grootste hotelketen van Nederland, Fletcher Hotels, krijgt vele kansen om door te groeien in de huidige coronacrisis; vooral door het overnemen van hotels die failliet zijn gegaan vanwege de coronacrisis. Het bekende Arc Hotel in Renesse heeft per 15 maart de deuren moeten sluiten in verband met ...

Accor Hotelketens
Accor tekent voor TRIBE hotel in Nederland en een nieuw Mercure hotel

Accor heeft samen met WIN Hotels een franchiseovereenkomst getekend voor de komst van het allereerste TRIBE hotel en een Mercure hotel in Amsterdam. De hotels zijn gevestigd in twee torens van het nieuw te ontwikkelen gebied ‘Gare du Nord’ in Amsterdam-Noord, naast metrostation Noord (No...

F&B
Dutch Cuisine: Juist nu is een kortere keten belangrijk

Dutch Cuisine zal steeds breder gekend en gewaardeerd worden, denken Monique Mulder en Marjan Pijnenburg, bestuursleden van de stichting die de Nederlandse eetcultuur weer op de kaart zet. “Zeker nu is het belangrijker dan ooit om gezonde gerechten met een bekende herkomst aan te bieden. Korte...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: