De strijd om mobiele boekingen nadert climax

22 februari 2015 | Thijs Jacobs

De strijd om directe boekingen duurt voort. De OTA’s staan sterker dan hotelketens en individuele hotels, aangezien zij meer budget vrij (kunnen) maken voor PPC (pay per click). Hotels die sterk staan in het binnenhalen van directe boekingen hanteren drie pijlers: visibility, conversion en retention.

Het is algemeen bekend dat het directe kanaal - zoals de eigen website - het goedkoopst en meest winstgevend is, vergeleken met externe partijen. Bovendien is de relatie met de gast sterker. Toch zijn boekingspatronen van consumenten tegenwoordig lastig te doorgronden en is een herhalingsbezoek niet meer vanzelfsprekend. Loyaltyprogramma’s worden steeds intensiever ingezet om de boekingssites te omzeilen; denk daarbij aan het aanbieden van gratis wifi of gebruik van fitnessfaciliteiten bij een directe boeking. Klinkt heel aardig, maar er is één klein probleempje: uw directe kanaal (de eigen website) wordt niet goed gevonden. Wat te doen?

Tegenwoordig hebben hotels en hotelketens al moeite genoeg om het hoofd boven water te houden, terwijl OTA’s zowel relatief als in absolute zin significant meer te besteden hebben aan SEO en PPC. Sterker nog: Booking.com spendeert de helft van de commissie van iedere boeking aan PPC. Probeer daar maar eens wat tegenover te stellen… Zonder een goede SEO-strategie bent u overgeleverd aan de OTA’s, want u wilt liever niet vastzitten aan het dure systeem met PPC. Steek daarom geld en energie in SEO en het verdient zich terug; met visibility, directe boekingen en uiteindelijk ook met loyaliteit.

SEO anno 2015

Voor wie onder een steen gelegen heeft gedurende de afgelopen 20 jaar: SEO is – simpel gezegd – de optimalisatie van uw website, zodat deze goed gevonden wordt door zoekmachines. In de praktijk richt men zich op Google, aangezien dat de meest gebruikte zoekmachine is. De zoekmachine bepaalt hoe relevant uw website is, wanneer er een zoekwoord wordt ingetypt. SEO optimaliseren betekent dat de website voorzien wordt van techniek en content om beter gevonden te worden.

Feitelijk bestaat SEO uit vier stappen:

Keyword research

Optimalisatie van techniek

Tekst optimaliseren of toevoegen op uw website

Linkbuilding

Tot voor kort werd linkbuilding overmatig veel ingezet, waardoor er een levendige handel ontstond in linkruil en het plaatsen van links in advertenties, artikelen en zelfs blog posts. In zulke extreme mate, dat de obsessie voor linkbuilding ertoe heeft geleid dat er websites zijn die een zeer magere inhoud hebben en toch beter presteren dan inhoudelijk meer relevante en sterkere websites. Google gaat hier echter paal en perk aan stellen. Links worden enkel gewaardeerd wanneer de inhoud van de website met de links overeenstemt en de keywords er ook goed bij passen. Zoekmachines worden steeds slimmer, dus eerlijkheid wint het van linkruil. Wie zich met SEO bezighoudt, kan zich anno 2015 beter focussen op CTR (Click-Through-Rate), bounce rate, de tijd op de pagina en ‘social engagement’.

Responsive websites

Dan de optimalisatie van techniek. U heeft er vast al veel over gehoord: responsive websites. Iedereen die goed gevonden wil (blijven) worden, moet over naar een dergelijke website. Google toont nu al een ‘mobile friendly’ label en gaat ook daadwerkelijk de ranking aanpassen. Om te bepalen of een website geschikt is voor mobiel, wordt op een aantal aspecten gelet. Ten eerste wordt er gekeken naar softwaregebruik. De webpagina’s moeten algemeen toegankelijk zijn; dat betekent bijvoorbeeld dat er geen gebruik wordt gemaakt van flash (een enigszins verouderde technologie, zelfs Youtube heeft al gekozen voor HTML5). Daarnaast is de vormgeving belangrijk. De tekst moet leesbaar zijn zonder in te zoomen. Ook moet de inhoud worden geschaald op basis van schermgrootte. Gebruikers moeten de pagina kunnen bekijken zonder horizontaal te schuiven of te zoomen. Als laatste zijn de links op de webpagina belangrijk. De gebruiker moet de afzonderlijke links kunnen gebruiken zonder per ongeluk op een verkeerde link te klikken. De links moeten dus ver genoeg uit elkaar staan om mobiel gebruikersgemak te garanderen.

Mobile first

Het ontwerpen van websites heeft met de focus op responsive websites een verandering ondergaan. Het ‘mobile first’ principe wordt bij het ontwerpen steeds vaker toegepast. Hierbij wordt de nieuwe website specifiek ontworpen voor de smartphone (dat is immers de optie met het kleinste scherm). Dit ontwerp en de mogelijkheden worden vervolgens opgeschaald wanneer de viewport (het scherm) groter wordt. Voordeel: essentiële informatie is altijd zichtbaar, aangezien daar de focus op ligt in het beginstadium van het ontwerp. Niet zo’n gekke ontwikkeling, aangezien al bijna veertig procent van het websiteverkeer door mobiele devices wordt gegenereerd.

Conclusie

OTA’s hebben een voorsprong. Niet alleen de content is relevanter dan op de meeste hotelwebsites, maar ook de SEO hebben zij beter op orde. Er is echter geen man overboord: Google verandert eens in de zoveel tijd de parameters, waardoor de organische zoekresultaten ook veranderen. PPC zal belangrijk blijven (Google wil zijn melkkoe niet verliezen), maar SEO zal nieuwe kansen bieden. Met een grotere focus op mobile devices moet er nog eens goed naar het ontwerp en de inhoud van de hotelwebsite gekeken worden.  

HM302015

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: