Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

23 mei 2018 | Marijke Stevens

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn behaald en voldoende tussentijdse evaluaties.

Een verbetertraject mag niet puur voor de schijn worden gedaan, de medewerker moet een reële kans tot verbetering worden geboden.

Een medewerker bediening, die in eerste instantie bij de kantonrechter aan het kortste eind trok, kreeg in hoger beroep alsnog zijn gelijk. De betreffende werkgever – een hotel – was eerst bereid tot het opstellen van een verbeterplan, nadat de werknemer niet wilde instemmen met een beëindiging van het dienstverband en liet weten zijn baan te willen behouden.

Deze medewerker werd vervolgens deels afgerekend op werkzaamheden die niet de zijne waren. Hij was namelijk jarenlang werkzaam geweest in de vroege uren om het ontbijt te verzorgen, assistentie te verlenen bij de lunch en zalen te managen. Maar zijn werkgever rekende hem af op het werken in het a la carte restaurant in de avonduren, welk werk hij al jaren niet meer had gedaan. Daar kwam bij dat een externe coach een positieve review had gegeven over de uitvoering van zijn eigen taken en er was sprake van een 18-jarig dienstverband.

De rechter maakt uiteindelijk korte metten met deze handelwijze door de werkgever, de werknemer moest terug in dienst worden genomen.

Het loopt ook wel eens anders af...

In een andere kwestie ging het om een Hoofd Huishoudelijke Dienst, bijna 20 jaar in dienst van een hotelketen, die al meerdere onvoldoende beoordelingen had ontvangen. Er werd een verbetertraject ingezet waarvan externe coaching deel uitmaakte. Deze medewerker liet in gesprekken niets gelegen om kenbaar te maken dat zij het gezag van haar leidinggevenden niet langer wenste te aanvaarden. De manier waarop zij haar opvattingen uitte, kon en zou door geen enkele leidinggevende worden geaccepteerd.

De rechter ontbond de arbeidsovereenkomst en oordeelde dat deze medewerker het ontslag over zich had afgeroepen. De houding werd als dusdanig ernstig beoordeeld, dat zij haar recht op een vergoeding verspeelde.

De aangehaalde voorbeelden zijn twee uitersten

Een gemiddeld verbetertraject zal –bij het uitblijven van onvoldoende resultaat- kunnen eindigen in een te behalen ontslag bij de rechter. Wel is nodig dat de medewerker oprecht een kans tot verbetering wordt geboden. In een traject zal de nodige tijd gaan zitten. Maar weet dat in veel gevallen de medewerker zijn functioneren verbetert en zelfs ook als een gemotiveerder werknemer uit zo’n traject komt. Mocht een verbetertraject niet succesvol zijn, dan kan de werkgever veelal overgaan tot ontslag. In verreweg alle gevallen behoudt de werknemer dan wel zijn recht op een wettelijke vergoeding.

Marijke Stevens

Work Legal is gespecialiseerd in collectief en individueel arbeidsrecht en adviseert o.a. hoteliers.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam
Kimpton De Witt verbindt hotelgasten met #StayHuman project

Hoewel de wereld vandaag door technologie meer verbonden is dan ooit tevoren, kunnen we ons als individu juist onverbonden voelen tot elkaar. Kimpton gelooft dat oprechte connecties het leven van mensen verbeteren en dat er gelijkenissen tussen iedereen bestaan - ongeacht een achtergrond of levensve...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Ammonite (Amstelveen) verkocht aan investeerder

De Zwitserse investeerder Echo heeft viersterrenhotel Ammonite in Amstelveen gekocht, zo lezen we op vastgoedmarkt.nl. Het hotel omvat 227 kamers en is de vierde aankoop van het Echo Fund, dat in 2019 werd gelanceerd. Er wordt verwacht dat de overeenkomst eind dit jaar wordt getekend. Echo Partn...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

Chefs Michelin
Bas van Kranen en Alain Passard slaan handen ineen

Internationaal gerenommeerd driesterrenchef Alain Passard (Arpège Restaurant) en chef Bas van Kranen (Restaurant Bord’Eau) slaan de handen ineen voor een exclusieve gastronomische samenwerking op zaterdag 16 november in Restaurant Bord’Eau waar zij een eerbetoon brengen aan gastro...

Internationaal
a&o Hostels introduceert self check-in service

Gasten van a&o Hostels, Europa’s grootste hostelketen, kunnen vanaf nu zelf kiezen hoe ze willen inchecken: op de klassieke manier bij de receptie, online via de smartphone óf ontspannen bij de self check-in terminal in de lobby. De eerste hostels bieden nu al alle drie de opties...

Personalia
WorldHotels presenteert nieuwe CEO

WorldHotels heeft vandaag aangekondigd dat Kristin Intress is benoemd tot de nieuwe Chief Executive Officer van het bedrijf. Met onmiddellijke ingang zal Intress Geoff Andrew, die terugtreedt om andere belangen na te streven, opvolgen. Intress was eerder CEO van het bedrijf en speelde een belangrijk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: