Het hotel als melkkoe voor gemeenten

Auteur: Redactie
KHN 15 februari 2000
Het hotel als melkkoe voor gemeenten

Als er één schaap over de dam is, volgen er meer. Dat oude spreekwoord heeft nog niets aan waarde ingeboet. Tijdens de laatste weken van het vorige millennium werden we daar wederom pijnlijk mee geconfronteerd. Veel gemeenten meenden dat zij de hotels 'mooi' konden laten opdraaien voor een gat in de begroting. Daarvoor bestaat toch de toeristenbelasting? In 1999 hebben de gemeenten weer meer dan 135 miljoen van de hotelomzetten afgeroomd.

Het frustrerende van deze heffing is, dat het volledig legaal is. Alle gemeenten kunnen autonoom heffen en ze doen dat dan ook. Er zijn geen richtlijnen qua hoogte of heffingsgrondslag voor de toeristenbelasting. Een mooi voorbeeld daarvan is een gemeente in het Brabantse land die het verwachte begrotingstekort voor 2000 deelt door het bezette aantal kamers van 1999 en dit vervolgens bij de hotels in rekening brengt. De landelijke politiek sluit zijn ogen voor deze willekeur en ziet niet in wat voor gevolgen een dergelijke heffing heeft op de rendementen van onze hotels.

Bezwaar maken

De afgelopen maanden hebben wij in samenwerking met de heer De Graaf, van Ernst & Young, een aantal verordeningen onder de loep genomen. We hebben gekeken naar aanknopingspunten om de gemeenten aan te spreken op onbehoorlijk bestuur. Een voorbeeld daarvan is de termijn van invoering. Sommige gemeenten presteren het om zonder informatie vooraf aan de hôteliers de heffing te verhogen, zoals bijvoorbeeld Haarlemmermeer. Hier zal zeker nog actie op volgen. Tevens hebben wij een aantal standaard bezwaarschriften gemaakt waarmee u protest kunt aantekenen tegen de heffing die u krijgt opgelegd. Bezwaar maken is altijd van groot belang om uw rechten veilig te stellen, indien er onrechtmatigheden in de verordeningen worden aangetroffen.

In die gemeenten waar een percentage van de overnachtingsprijs wordt gerekend, verdient het aanbeveling om de logiesprijs geheel 'uit te kleden'. Dit betekent dat onder meer het ontbijt, de BTW, de commissie aan reisagenten, de kosten creditcards en noem maar op uit de logiesprijs gehaald moeten worden. Op die manier kunt u de door u gemaakte kosten - om belastingdienst te spelen - verhalen op de gemeente.

Daar waar een vast bedrag geïnd wordt, ligt het wat moeilijker. We zijn nog aan het onderzoeken of een hotel een deel van de geïnde gelden mag behouden als vergoeding voor de administratieve kosten.

Gelijke monniken...

Het nadeel van het in rekening brengen van administratiekosten aan de gemeenten is, dat waarschijnlijk de toeristenbelasting eenvoudigweg weer verhoogd wordt, en de gasten dus weer de dupe worden. Nochtans blijven we van mening dat van gemeenten verwacht mag worden dat ze elke ondernemer gelijk behandelen. Om een ander oud spreekwoord uit de kast te halen: gelijke monniken, gelijke kappen. We weten allemaal dat veel meer ondernemers profijt hebben van toeristische en zakelijke hotelgasten. Het zou dan ook niet meer dan billijk zijn, als zij naast de lusten ook de lasten mede zouden dragen.

Koninklijk Horeca Nederland zal blijven aandringen bij de beleidsmakers in Den Haag om nu eens landelijke spelregels die alle ondernemers gelijk behandelen in te voeren. Het moet maar eens afgelopen zijn met het uitmelken van de hotels en de hotelgasten.

Hans van der Kooij

HM302000

Overig nieuws