Hotelopleidingen: De Rooi Pannen, Breda

Auteur: Redactie
Onderwijs 23 juni 2007
Hotelopleidingen:  De Rooi Pannen, Breda

Veertig jaar geleden was het nog een 'handelsschool' in Tilburg; anno 2007 is De Rooi Pannen een alom bekende school voor de horeca, met complexen in Eindhoven, Tilburg en Breda. Groot gegroeid, maar het credo luidt onveranderd: Kleinschaligheid maakt kwaliteit.

1. Leerlingen uit onder andere België, Zeeland en Rotterdam weten hun weg naar de faciliteit aan de Tuinzigtlaan te vinden. Daar worden zij ontvangen door Bernadette van de Laak. Zij bekleedt sinds twee jaar de functie van directrice. Na 24 jaar te hebben gewerkt op een ROC in de sector Welzijn, heeft zij een gedegen visie op onderwijs. De kleinschaligheid van De Rooi Pannen past helemaal binnen die visie.

Van de Laak: 'In totaal lopen hier zo’n 800 leerlingen rond, waarvan de afdeling Horeca wordt vertegenwoordigd door ongeveer 500 studenten. Beide afdelingen (Horeca; Toerisme & Recreatie) worden geleid door hun eigen adjunct-directeur.'

De studenten van De Rooi Pannen komen overal vandaan: Rotterdam, Dordrecht en zelfs België. Wat is de kracht van deze opleiding? Van de Laak: 'Ten eerste hebben we de reeds genoemde kleinschaligheid hoog in het vaandel staan; de leerlingen worden allemaal herkend en erkend. Mocht er iets aan de hand zijn met een leerling, dan wordt daar onmiddellijk op ingespeeld. Ik durf zelfs te zeggen dat kwaliteit van onderwijs alleen kan bestaan binnen een kleinschalig instituut. Ten tweede doen onze leerlingen veel praktijkervaring op. Naast de "gewone" school hebben we een hotel dat door de studenten zelf gerund wordt. Dankzij het feit dat onze leerlingen intern al zo goed getraind zijn, zegt het werkveld: "Die leerlingen hebben het al in de vingers.” Ten derde is De Rooi Pannen "waardevast": als school hebben we een opvoedkundige taak en die vullen we serieus in.

Als je bij ons een opleiding gaat volgen, kies je voor een bepaald beroep. Bij ons dus geen petjes, naveltruitjes of piercings.'

 

2. Eindelijk mag ze gaan zitten. Vandaag heeft Nadja ‘dienst’. Dat wil zeggen: zij ontvangt de gasten van het hotel van De Rooi Pannen. 'Normaal gesproken staan we met ons vieren in de lobby,' vertelt Nadja, 'maar vandaag ben ik alleen.' - Deze derdejaars HOM (Hotel Onderneming Management) komt uit Dordrecht. 'Ik zat eerst op het Zadkine in Rotterdam; daar moest je per se in het vierde jaar in het buitenland stage lopen, maar dat zag ik niet echt zitten.' En De Rooi Pannen had goede kritieken gekregen; dat was voor Nadja nog een reden om naar Breda te verkassen. Nadja: 'Mij werd echter wel verteld dat de selectieprocedure vrij streng was. Gelukkig kwam ik daar doorheen.'

Nadja zit alweer in haar laatste jaar ‘echte school’. In het vierde jaar moeten de studenten van De Rooi Pannen namelijk twee keer twintig weken stage lopen. Nadja maakt zich op voor een stage in het West-Inn te Rotterdam. Een toekomstdroom heeft zij eigenlijk niet. 'De opleiding is heel leuk, maar of ik in een restaurant of hotel ga werken? Ik zie het niet echt gebeuren.'

3. Anouk (tweedejaars HOM) woont op slechts twee minuten fietsen van De Baronie, maar toch koos zij voor De Rooi Pannen; ‘maar liefst’ vijf minuten fietsen. 'De Rooi Pannen staat heel goed aangeschreven en is kleiner opgezet dan De Baronie,' verklaart zij. 'Maar aangezien De Rooi Pannen gaat uitbreiden, zal die kleinschaligheid wel minder worden.'

De 17-jarige Bredase denkt dat volgend jaar al goed te gaan merken. 'In het derde jaar moeten we de tweedejaars les gaan geven, ik zal wel meer avonden op school moeten zijn...' - Aan ambitie schort het Anouk in ieder geval niet. Grijnzend: 'Ik zou graag iets voor mijzelf willen beginnen. Een eigen lunchroom... Dat is iets wat ik al een paar jaar in mijn hoofd heb.'

4. Je zou verwachten dat horecamensen in opleiding minstens een bijbaan in een café of restaurant hebben, maar Renske (tweedejaars HOM) is van het op deze pagina's geportretteerde trio de enige die iets in de horeca doet. 'Vorig jaar heb ik in een restaurant stage gelopen, en daar ben ik blijven hangen. Ik heb overigens wel mijn plekje in de keuken ingewisseld voor een plek in de bediening.'

Waarom heeft zij voor De Rooi Pannen gekozen? 'Naast de vriendelijke mensen die hier rondlopen, vind ik - net als Nadja en Anouk - de kleinschaligheid een belangrijke pré. Omdat het wat kleiner is, leer je heel snel mensen kennen; ook de docenten. We gaan hier echt lekker ontspannen met elkaar om; volgens mij kan dat niet op een grotere school.'

Als Renske haar toekomstplannen wil waarmaken, zal zij moeten emigreren. 'Al toen ik op de basisschool zat, had ik het idee om een eigen restaurant te beginnen in Oostenrijk.'

HM302007

Overig nieuws