In bad met design en functionaliteit

22 december 2012 | Redactie

De ‘natte hoek’, zo wordt de hotelbadkamer in de wandelgangen wel genoemd. Deze benaming dekt de lading, maar is wel iets denigrerend. De badkamer is namelijk een knap staaltje werk waarin creatief ontwerp hand in hand gaat met functioneel gebruik en onderhoud.

Hotelbadkamers zijn het brandpunt waar creativiteit en functionaliteit in het hotelontwerp samenkomen. Veel inrichters, aannemers, en stylisten watertanden als ze de sanitaire voorzieningen van een hotel onder handen mogen nemen. Het doel is om een overtreffende trap te bewerkstelligen ten opzichte van de badkamer zoals de gast die thuis kent. Zonder dat dit ten koste gaat van functionaliteit, gebruiksgemak en onderhoud voor het hotelpersoneel. Als het op het vlak van efficiënt (ver)bouwen en investeringen dan ook nog eens binnen de perken kan blijven...

Metrotegels

Met bouwmaterialen hoeft niet altijd de traditionele weg te worden bewandeld. Neem de badkamertegel. Een andersoortige tegel dan standaard, gelegd en geplaatst in een bijzonder patroon, doet wonderen. Een mooi voorbeeld zijn de badkamers in het  Viceroy hotel in Santa Monica in de VS. De inrichter heeft hier voor een klassieke doch opvallend groene tegel gekozen die ook in metrostations wordt gebruikt. De tegels zijn horizontaal en verticaal geplaatst, wat verschillende patronen oplevert. In kleine badkamers zijn grote tegels (van bijvoorbeeld 60 bij 30 cm) beter te vermijden. Ze maken de ruimte optisch kleiner. Kleine tegels van 10 bij 10 cm en mozaïektegels kunnen een kleine badkamer groter doen lijken.

Omdat lichte tegels meer licht weerspiegelen dan donkere, kunnen ze de badkamer groter doen lijken en voor een luchtig en ruim gevoel zorgen. Wanneer dezelfde kleuren voor muur- en vloertegels worden gebruikt, dan werkt dit het ruimtelijk aspect verder in de hand. De hele badkamer in één kleur en dan ook nog eens zwart? Vloer, muren, douche, wasbak en toilet? Het hoeft geen horrortrip terug naar de jaren tachtig te worden. Dat bewijzen de badkamers van het New Yorkse Hotel on Rivington. Het werkt helemaal wanneer er verschillende formaten tegels worden gebruikt en er bijvoorbeeld kleurrijke accessoires zijn.

Nadenken

Het gebruik van minder traditionele materialen vraagt om een heldere afweging. Hoewel hout, beton, en kalksteen prachtig zullen staan, vragen ze om een andere - dikwijls intensievere - manier van onderhoud en kennen ze een andere manier van slijtage. Het is domweg niet te voorkomen dat er vlekken en plekken ontstaan. Aan de andere kant; geen grotere ergernis voor gasten en hoteliers dan schimmelplekken in het voegwerk, en op de kitranden in badkamers met traditionele betegeling. Bij mozaïektegeltjes zijn er veel meer voegen dan bij grote tegels. Bij gebruik van de juiste lijm, mortel en voegmaterialen vormen tegels een waterdichte deklaag en zou dat geen grote problemen moeten opleveren. Het moet bij de aanleg natuurlijk wel in één keer goed worden gedaan.

Zichtbaarheid

Waar mensen thuis liever hun badkamerbenodigdheden netjes in kastjes en achter deurtjes opgeborgen hebben, moet een hotelbadkamer erop gericht zijn dat alles makkelijk te vinden en te gebruiken is. In het zicht dus. Planken in plaats van kastjes, open stellages in plaats van gesloten deuren. In de stijl van retro en vintage is het helemaal niet gek om ook de leidingen in het zicht te laten. Dit is natuurlijk niet direct het eerste wat opkomt, wanneer men denkt aan esthetisch...

Een mooi voorbeeld is de badkamer met toilet in het Sigtuna Stads hotel ten noordwesten van Stockholm in Zweden. Door voor de pijpleiding van het toilet koper te kiezen wordt hier de aandacht op gelegd in een merendeels witte badkamer. Een geniale zet. Nu wel oppassen voor koperdieven, maar daarvoor hebben we het focusartikel Security & Comfort elders in deze editie.
 

Even 446 badkamers naar binnen hijsen

Het Ramada Apollo Amsterdam Centre heeft vorig jaar tijdens de bouwwerkzaamheden 446 prefab badkamers het gebouw in gehesen. Dat was een spectaculair gezicht, waarbij de badkamers via een hijskraan het hotel in werden getakeld. Dit hotel in Amsterdam-West opende afgelopen zomer haar deuren en werd op 22 november officieel geopend.

“Het plaatsen van prefab badkamers was een bewuste keuze”, zegt Alexander Kluit, general manager van het hotel. “Hiermee zijn een hoop manuren bespaard. De kant-en-klare badkamers werden in slechts een uur naar binnen gehesen en op hun plek gezet.”

Voor het plaatsen van de badkamers is op iedere verdieping een uitsparing gemaakt in de gevel. Met een oppervlakte van ruim 33.000 vierkante meter, opende Apollo Hotels & Resorts het grootste Ramada Hotel van Europa, en bovendien het eerste in Nederland.

Nederlanders badderen minder

Een Nederlands gezin ging in 2011 minder vaak in bad dan twee jaar geleden. Per week kwam het neer op gemiddeld één keer minder badderen dan het jaar ervoor. Dat geeft te denken, ook voor de hotellerie (al werd thuis niet extra gedoucht). Deze ontwikkeling speelt zich af binnen de muren van het eigen huis. Thuis minder in bad gaan wordt gekoppeld aan de beperkte badkamerruimte van vier vierkante meter en de wens om water te besparen.

In een hotel wil men zichzelf lekker verwennen en wil men ontspannen. Het is dus nog even koffiedik kijken of de trend om minder in bad te gaan ook doorzet in de hotellerie. Eén ding staat wel boven water: badderen en douchen doet men in het hotel graag in grotere en meer luxe ruimtes dan thuis.
[einde kader]

Een ‘to do’ lijstje

Dit is wat het Hawthorn Hotel in Massachussets moest ondernemen om honderd badkamers  te renoveren:

100x wastafel en wastafelmeubel vervangen.
100x het medicijnkastje verwijderen en vervangen door een platte spiegel in frame, voor meer ruimte boven de wastafel.
100x nieuwe badkamerverlichting ophangen.
100x een make-up/scheerspiegel aan de muur bevestigen.
100x de douchekop vervangen voor een nieuwe die water bespaart, kan kantelen en meerdere standen heeft.
100x de douchekraan vervangen.
100x amenities en accessoires vervangen voor nieuwe.
100x het douchegordijn vervangen door een nieuw gordijn met betere luchtcirculatie.
100x alle zichtbare leidingen vervangen door koperen leidingen.
100x ventilatie/ontluchting aanleggen.
100x houten lambriseringen aanleggen.
100x een badkamer verven.
HM302012

Foto: Photodette

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: