Interview Erwin Storm, Nederlands Kampioenschap Biertappen: waar let de jury op?

4 januari 2017 | Jorien Slager

Op het Nederlands Kampioenschap Biertappen willen barmannen en barvrouwen uit het hele land laten zien dat zij het beste biertje tappen. De afgelopen maanden vond er een aantal tapwedstrijden plaats en de winnaars daarvan strijden 11 januari tegen elkaar op de Horecava. Een professionele vakjury beoordeelt het ambacht van voorbereiden, tappen, presenteren en serveren. Erwin Storm is juryvoorzitter en legt uit waar hij op gaat letten. “Het biertje moet in elk geval met een lach geserveerd worden.”

Voor het tappen

Maar dat is niet het enige. “Er zijn ongeveer 35 onderdelen waarop we letten”, vertelt Erwin. “Voordat deelnemers beginnen te tappen, moeten ze zich aan een aantal protocollen houden. Zoals het dienblad schoonmaken, het juiste aantal viltjes klaarleggen, glazen controleren op breuken en deze daarna op de juiste manier spoelen.”

Tappen

“De glazen die als eerste gespoeld zijn, moeten ook als eerste gebruikt worden. Deelnemers moeten het glas tijdens het tappen onder een schuine hoek vol laten lopen. Daarbij mag de kraan het bier en het glas niet raken. De kraan moet daarna precies op het juiste moment dicht en het bier moet worden afgeschuimd met een hoek van 25 graden.”

Serveren

Daarna moeten deelnemers het bier serveren met het logo naar de jury toe, uiteraard met een glimlach. Het draait allemaal om gastvrijheid. De jury beoordeelt of de schuimkraag in orde is en of de biertjes gelijk getapt zijn. En dat komt best precies. “Je moet er in principe een liniaal langs kunnen leggen. We hebben eigen wedstrijdglazen met een maatstreepje om te checken of ze de juiste hoogte hebben.”

Niveau

“We zien dat mensen die mee hebben gedaan aan een tapwedstrijd fanatiek worden. Ze willen het jaar erop weer meedoen en dan beter zijn dan vorig jaar. Veel van hen gaan oefenen bij het bedrijf waar ze werken om de puntjes op de i te zetten. Zo’n wedstrijd brengt toch spanning mee en dat zorgt voor fouten. De laatste jaren zien we het niveau omhoog gaan.”

Tip van de jury

“Heel veel mensen kunnen een mooi biertje tappen, maar het gaat ook om het juist uitvoeren van de protocollen. Het zijn de kleine dingen waardoor je het verschil kunt maken in zo’n wedstrijd. In de voorrondes konden deelnemers 90 punten halen. Van de 50 punten die ze aan de bar konden verkrijgen, waren er 30 voor het juist uitvoeren van de protocollen. Daarnaast is het belangrijk om te onthouden dat we op tijd werken. Als mensen even goed zijn, wint degene met de snelste tijd.”

Veel gemaakte fouten

Er is volgens Erwin nog veel winst te behalen als om het tappen van een goed biertje gaat. “Iets dat vaak fout gaat, is het afschuimen. Soms wordt er twee keer afgeschuimd, omdat barmedewerkers de bolling van het biertje af willen hebben. Daarnaast worden glazen niet altijd goed gespoeld.”

Horeca

“In een aantal horecazaken kan het tappen gewoon beter. Het Nederlands Kampioenschap Biertappen moet daaraan bijdragen. Bierbrouwers hebben een mooi product afgeleverd dat we goed moeten behandelen en op de juiste manier moeten serveren. Een biertje in de horeca is vaak niet goedkoop, daarom moet het gewoon goed zijn.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: