Interview Erwin Storm, Nederlands Kampioenschap Biertappen: waar let de jury op?

4 januari 2017 | Jorien Slager

Op het Nederlands Kampioenschap Biertappen willen barmannen en barvrouwen uit het hele land laten zien dat zij het beste biertje tappen. De afgelopen maanden vond er een aantal tapwedstrijden plaats en de winnaars daarvan strijden 11 januari tegen elkaar op de Horecava. Een professionele vakjury beoordeelt het ambacht van voorbereiden, tappen, presenteren en serveren. Erwin Storm is juryvoorzitter en legt uit waar hij op gaat letten. “Het biertje moet in elk geval met een lach geserveerd worden.”

Voor het tappen

Maar dat is niet het enige. “Er zijn ongeveer 35 onderdelen waarop we letten”, vertelt Erwin. “Voordat deelnemers beginnen te tappen, moeten ze zich aan een aantal protocollen houden. Zoals het dienblad schoonmaken, het juiste aantal viltjes klaarleggen, glazen controleren op breuken en deze daarna op de juiste manier spoelen.”

Tappen

“De glazen die als eerste gespoeld zijn, moeten ook als eerste gebruikt worden. Deelnemers moeten het glas tijdens het tappen onder een schuine hoek vol laten lopen. Daarbij mag de kraan het bier en het glas niet raken. De kraan moet daarna precies op het juiste moment dicht en het bier moet worden afgeschuimd met een hoek van 25 graden.”

Serveren

Daarna moeten deelnemers het bier serveren met het logo naar de jury toe, uiteraard met een glimlach. Het draait allemaal om gastvrijheid. De jury beoordeelt of de schuimkraag in orde is en of de biertjes gelijk getapt zijn. En dat komt best precies. “Je moet er in principe een liniaal langs kunnen leggen. We hebben eigen wedstrijdglazen met een maatstreepje om te checken of ze de juiste hoogte hebben.”

Niveau

“We zien dat mensen die mee hebben gedaan aan een tapwedstrijd fanatiek worden. Ze willen het jaar erop weer meedoen en dan beter zijn dan vorig jaar. Veel van hen gaan oefenen bij het bedrijf waar ze werken om de puntjes op de i te zetten. Zo’n wedstrijd brengt toch spanning mee en dat zorgt voor fouten. De laatste jaren zien we het niveau omhoog gaan.”

Tip van de jury

“Heel veel mensen kunnen een mooi biertje tappen, maar het gaat ook om het juist uitvoeren van de protocollen. Het zijn de kleine dingen waardoor je het verschil kunt maken in zo’n wedstrijd. In de voorrondes konden deelnemers 90 punten halen. Van de 50 punten die ze aan de bar konden verkrijgen, waren er 30 voor het juist uitvoeren van de protocollen. Daarnaast is het belangrijk om te onthouden dat we op tijd werken. Als mensen even goed zijn, wint degene met de snelste tijd.”

Veel gemaakte fouten

Er is volgens Erwin nog veel winst te behalen als om het tappen van een goed biertje gaat. “Iets dat vaak fout gaat, is het afschuimen. Soms wordt er twee keer afgeschuimd, omdat barmedewerkers de bolling van het biertje af willen hebben. Daarnaast worden glazen niet altijd goed gespoeld.”

Horeca

“In een aantal horecazaken kan het tappen gewoon beter. Het Nederlands Kampioenschap Biertappen moet daaraan bijdragen. Bierbrouwers hebben een mooi product afgeleverd dat we goed moeten behandelen en op de juiste manier moeten serveren. Een biertje in de horeca is vaak niet goedkoop, daarom moet het gewoon goed zijn.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Transfers binnen Hotel Okura

Met het aantreden van Michiel Roelfsema als general manager van Hotel Okura Amsterdam vinden er verschuivingen binnen het managementteam plaats. Michiel Roelfsema maakt bekend dat Femke Groeneveld-Weller en Jos Pallandt, beiden reeds werkzaam in het hotel, nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen....

Opening
Bühne vrij voor Ruby Leni Hotel Düsseldorf

Niet ver van de beroemde Königsallee opende de Ruby Group afgelopen maandag 13 mei met Ruby Leni haar tweede hotel in Düsseldorf. Het hotel heeft 170 kamers, een bar, een café en een buitenterras. De ruimtes die vroeger als kantoorruimte van het Mischimmobilie dienden, herbergen teg...

Events
Van Hessen viert honderd jarig bestaan met speciaal event

Ronald Huiskamp is conceptontwikkelaar, eigenaar van H-Hospitality en eigenaar van het restaurant Arles. Drie goede redenen om Ronald uit te nodigen om te spreken tijdens het 100-jarig event van Van Hessen. Een restaurant starten is één. Je doelstellingen realiseren is twee. Ronald ...

Video Achtergronden
Politie deelt beelden van aanslag in hotel Zaandijk

De politie heeft beelden van de gigantische explosie in een hotel in Zaandijk openbaar gemaakt. De poltie meldt dat het een wonder is dat niemand gewond is geraakt. De bewuste video, waarin je ziet hoe de dader op een scooter zonder kentekenplaat te werk gaat, geeft duidelijk weer hoe groot de schad...

Achtergronden
Dit is wat je wil weten over de sterrenclassificatie, deel 1

In het verleden hoefde het niet zo te zijn dat je in een viersterrenhotel in Duitsland hetzelfde kon verwachten als in een viersterrenhotel in Nederland. Dit kwam doordat ieder Europees land er een eigen classificatiesysteem op nahield. Om meer eenheid te krijgen binnen de Europese landen is er besl...

Personalia
Alfred Bree vertrekt na 35 jaar bij Carlton Hotel Collection

Na bijna 35 jaar neemt Alfred Bree deze zomer afscheid als Managing Director van de Carlton Hotel Collection. Wat op 1 april 1985 begon met het Carlton Beach Hotel in Scheveningen, is nu een groeiende collectie van twaalf bijzondere hotels in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Elk ho...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: