Interview Erwin Storm, Nederlands Kampioenschap Biertappen: waar let de jury op?

4 januari 2017 | Jorien Slager

Op het Nederlands Kampioenschap Biertappen willen barmannen en barvrouwen uit het hele land laten zien dat zij het beste biertje tappen. De afgelopen maanden vond er een aantal tapwedstrijden plaats en de winnaars daarvan strijden 11 januari tegen elkaar op de Horecava. Een professionele vakjury beoordeelt het ambacht van voorbereiden, tappen, presenteren en serveren. Erwin Storm is juryvoorzitter en legt uit waar hij op gaat letten. “Het biertje moet in elk geval met een lach geserveerd worden.”

Voor het tappen

Maar dat is niet het enige. “Er zijn ongeveer 35 onderdelen waarop we letten”, vertelt Erwin. “Voordat deelnemers beginnen te tappen, moeten ze zich aan een aantal protocollen houden. Zoals het dienblad schoonmaken, het juiste aantal viltjes klaarleggen, glazen controleren op breuken en deze daarna op de juiste manier spoelen.”

Tappen

“De glazen die als eerste gespoeld zijn, moeten ook als eerste gebruikt worden. Deelnemers moeten het glas tijdens het tappen onder een schuine hoek vol laten lopen. Daarbij mag de kraan het bier en het glas niet raken. De kraan moet daarna precies op het juiste moment dicht en het bier moet worden afgeschuimd met een hoek van 25 graden.”

Serveren

Daarna moeten deelnemers het bier serveren met het logo naar de jury toe, uiteraard met een glimlach. Het draait allemaal om gastvrijheid. De jury beoordeelt of de schuimkraag in orde is en of de biertjes gelijk getapt zijn. En dat komt best precies. “Je moet er in principe een liniaal langs kunnen leggen. We hebben eigen wedstrijdglazen met een maatstreepje om te checken of ze de juiste hoogte hebben.”

Niveau

“We zien dat mensen die mee hebben gedaan aan een tapwedstrijd fanatiek worden. Ze willen het jaar erop weer meedoen en dan beter zijn dan vorig jaar. Veel van hen gaan oefenen bij het bedrijf waar ze werken om de puntjes op de i te zetten. Zo’n wedstrijd brengt toch spanning mee en dat zorgt voor fouten. De laatste jaren zien we het niveau omhoog gaan.”

Tip van de jury

“Heel veel mensen kunnen een mooi biertje tappen, maar het gaat ook om het juist uitvoeren van de protocollen. Het zijn de kleine dingen waardoor je het verschil kunt maken in zo’n wedstrijd. In de voorrondes konden deelnemers 90 punten halen. Van de 50 punten die ze aan de bar konden verkrijgen, waren er 30 voor het juist uitvoeren van de protocollen. Daarnaast is het belangrijk om te onthouden dat we op tijd werken. Als mensen even goed zijn, wint degene met de snelste tijd.”

Veel gemaakte fouten

Er is volgens Erwin nog veel winst te behalen als om het tappen van een goed biertje gaat. “Iets dat vaak fout gaat, is het afschuimen. Soms wordt er twee keer afgeschuimd, omdat barmedewerkers de bolling van het biertje af willen hebben. Daarnaast worden glazen niet altijd goed gespoeld.”

Horeca

“In een aantal horecazaken kan het tappen gewoon beter. Het Nederlands Kampioenschap Biertappen moet daaraan bijdragen. Bierbrouwers hebben een mooi product afgeleverd dat we goed moeten behandelen en op de juiste manier moeten serveren. Een biertje in de horeca is vaak niet goedkoop, daarom moet het gewoon goed zijn.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Coronacrisis
Leegstaande hotelkamers worden verhuurd aan thuiswerkers

Door de coronacrisis werken veel Nederlanders vanuit huis. Met spelende kinderen, huilende baby's en bellende partners is dat een soms een flinke uitdaging. Tegelijkertijd staan er veel hotelkamers leeg door het het wegvallen van toerisme. Olivier Kruger en Seffie Treistman willen beide probleme...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Een faillissement kan worden voorkomen

In 2019 brak de Nederlandse hotelmarkt nog alle records. Nu hebben hotels massaal de deuren gesloten vanwege het coronavirus. Als dit maanden gaat duren, komen hotels onverminderd in zwaar weer. De NOW-regeling is slechts een tijdelijke en beperkte oplossing. De Wet homologatie onderhands akkoord (W...

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

Toerisme Coronacrisis
NBTC: Boek- en zoekgedrag met 85 procent gedaald

NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers. ...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: