Interview: Hotel Abrona in Oudewater koppelt zorg aan hospitality

22 augustus 2018 | David Bakker

Middenin de verbouwing werd hij aangesteld. Na een sollicitatieproces van maar liefst zes weken stond hij te popelen om z’n stempel te drukken op een nieuwe uitdaging. Bedrijfsvoerder Jacques Westerhoff van hotel Abrona in Oudewater heropende na een intensieve verbouwing in het voorjaar weer de deuren van het hotel. “We hebben de eerste drie weken een bezettingsgraad van maar liefst 90 procent gehad.”

Op het zonnige terras spelen de herinneringen van de verbouwing in de afgelopen vier maanden door zijn hoofd. Met trots vertelt Westerhoff over de paar weken dat het hotel weer operationeel is. Want niet alleen het pand is verbouwd, het management ook. Abrona is namelijk niet zomaar een hotel. Het bedrijf wordt gedragen door verstandelijk gehandicapten. “Maar ik heb echt een hekel aan dat woord”, vertelt Westerhoff er direct bij. “Ik zie het liever als mensen met een uitdaging. We gebruiken het woord cliënt, of het liefst gewoon medewerker.”

Uiteindelijk wil Westerhoff dat 90 procent van het bedrijf wordt gedragen door de cliënten. “Dat heeft tijd nodig en een behoorlijk stuk aandacht en energie. Maar als je het goed uitlegt heb je er geen omkijken meer naar. Geef ze het gevoel dat ze belangrijk zijn en gewaardeerd worden. Dan werken ze beter dan de gemiddelde horecamedewerker.”

Dertig centimeter verzakt

Het enthousiasme van Westerhoff over zijn nieuwe uitdaging op het gebied van management verbloemt de andere. Snel schakelt hij als hem wordt gevraagd waarom een verbouwing noodzakelijk was. “Het pand was dertig centimeter verzakt”, verklaart hij. “Inpandig zijn er 63 palen de grond ingeslagen. Het was een behoorlijke operatie.” Van de in totaal 24 kamers werden er 15 gerenoveerd. Een hele vleugel van het hotel moest eraan geloven. Tapijt werd PVC (“Kwalitatief goed en makkelijk te onderhouden, ook op de gang hebben we PVC gelegd.”), de badkamers zijn aangepakt en de vergaderruimte heeft meerdere functionaliteiten gekregen.

“Voorheen was dat gewoon een vergaderzaal, nu kunnen we hier ook kleine feesten en diners faciliteren.  Ik wil meer de zakelijke kant op. We moeten het op dit moment nog altijd hebben van de wat oudere  toeristen. Als je kijkt waar de commerciële uitdagingen liggen, dan is dat op het gebied van zakelijke gasten. Hier in de buurt zitten honderden bedrijven die een internationaal karakter hebben. En dan te bedenken dat we het enige hotel in Oudewater zijn. Daar moeten we meer uit kunnen halen. Het eerstvolgende hotel is pas te vinden in Woerden, Gouda of Montfoort. De zakelijke gast, die moeten we naar binnen trekken.”

Gepokt en gemazeld

Dan moet het hele hotel verbouwd worden. Want de overige kamers zijn nog niet op het niveau van de gerenoveerde. De handen van Westerhoff jeuken. Gepokt en gemazeld in de horeca kreeg hij alles snel voor elkaar, nu heeft hij met andere dingen te maken. “Ik heb jarenlang in Varsseveld verschillende soorten horeca gehad. Restaurants, cafés, een bowlingbaan, een partycentrum, een hotel, noem het maar op. Ik heb te maken met een stichting die boven mij zit. Dat is wennen, maar ik kijk met een ondernemerspet naar deze zaak. Ik zie veel mogelijkheden die de stichting niet zou zien. Op die manier kan ik wat voor hen betekenen. We zijn op dit moment bijvoorbeeld nog te afhankelijk van subsidies. Het doel is om de hele operatie in de zwarte cijfers te laten dompelen.”

Op dit moment werken er in het hotel 25 cliënten en 3 koks. In de bediening heeft Westerhoff 2,5 fte en een dame in de housekeeping. “We zijn 102 uur open in de week. Vergeet niet dat we de gastvrijheid moeten waarborgen maar ook onze taak hebben op het gebied van de zorg. Er ligt een vrij hoge werkdruk. Ik heb nog één of twee koks nodig, wil naar vijf fte in de bediening. Het is als ondernemer soms wel lastig om de balans tussen zorg en gastvrijheid te vinden. Maar dat is het uitdagende aan dit werk.”

Aandacht en waardering

Een andere uitdaging vindt Westerhoff in de bewustwording bij zowel zijn medewerkers als zijn gasten. “Je ziet dat mensen sneller in gesprek met de medewerkers komen omdat we iets bijzonders doen. De waardering is op dat moment wederzijds. We vertellen een verhaal aan onze gasten over wat we hier precies doen. Als ze dat weten hebben ze aandacht en waardering en dan valt dat ook de andere kant op. Dat maakt het werk erg dankbaar.”

De manager is geliefd. Terwijl de eerste gasten hun appeltaart bestellen druppelen de medewerkers binnen. Voor iedereen maakt Westerhoff even tijd vrij; een praatje, een dolletje, de week wordt even besproken. Drie keer gaat de telefoon. “Mag ik even?”, excuseert hij zich, “Ik heb vanmiddag een gesprek met een nieuwe leverancier. Dan kan ik misschien voor de hele stichting collectief in gaan kopen. Scheelt weer een hoop geld”, Westerhoff blijft ondernemer.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
World Travel Awards: Pulitzer beste hotel van Nederland

Pulitzer Amsterdam is uitgekozen tot het beste hotel van Nederland. De prijs werd voor de 26ste keer uitgereikt door de World Travel Awards tijdens de jaarlijkse ceremonie, dit jaar gehouden op Madeira. De World Travel Awards wordt beschouwd als één van de meest prestigieuze erkenninge...

Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: