Rabobank ziet uitstekend tweede kwartaal, maar er zijn ook zorgen

Auteur: Redactie
Economie 21 oktober 2022
Rabobank ziet uitstekend tweede kwartaal, maar er zijn ook zorgen

De horecasector kende een uitstekend tweede kwartaal dit jaar, blijkt uit de kwartaalupdate van de Rabobank. In totaal kwam de omzet zelfs boven de gerealiseerde omzet van het pre-corona jaar 2019 uit. Ook de zomerperiode lijkt goed te zijn geweest. Al hebben de relatief warme en zonnige zomermaanden wel voor tegenvallers gezorgd bij leisure bedrijven die meer afhankelijk zijn van hun 'binnen' omzet.

Als we naar het consumentenvertrouwen kijken zien we echter dat er donkere wolken samenpakken boven consumentgedreven sectoren. Het consumentenvertrouwen is sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer zo laag geweest. Het kan niet anders dan dat dit zich aan het einde van 2022 en het begin van 2023 gaat vertalen in lagere consumentenuitgaven. Rabobank verwacht dan ook dat de consumentenuitgaven kwartaal op kwartaal met 1 procentpunt zullen dalen.

Het aantal hotels bleef in 2021 nagenoeg gelijk ten opzichte van een jaar eerder. Hiermee lijkt de groei van het aanbod aan hotels de afgelopen jaren te zijn afgeremd. Gezien de hotels die gepland staan om de komende jaren te openen is de verwachting dat deze groei slechts tijdelijk is geremd.

Ondanks de mindere economische vooruitzichten en een krimp van de consumentenuitgaven verwacht de bank voor 2023 toch een groei van de leisure sector ten opzichte van 2022. Doordat er tot en met februari 2022 nog beperkende maatregelen golden en het internationaal toerisme pas later herstelde, kende de sector niet over het hele jaar een groei. In 2023 zal wel over het hele jaar groei zichtbaar zijn. Toch zal het herstel voor de sector nog niet volledig zijn. Als gevolg van de uitdagingen in de sector zal het herstel stokken op ongeveer 95% van het niveau van 2019.

Verschillen n de sector

Historisch gezien wordt de horecasector relatief hard geraakt op momenten van economische tegenslag. In 2009 kromp de Nederlandse economie met 3,9%. De horeca verging het met een krimp van 5,3% slechter. Ook binnen de horecasector zijn de verschillen groot. Het is goed om daar duiding aan te geven. Om een goede indruk van de verschillen te krijgen kijken we naar de twee recessies in de periode 2008-2010 en 2011-2013.

Interessant is dat er tussen deze twee periodes verschillen binnen de sector waarneembaar zijn. In de periode 2008-2011 zag je dat met name hotels flink last hadden van minder internationale reizigers en besparingen van bedrijven. Dit resulteerde in een omzetdaling van ruim 8% in 2009. Hiermee kreeg de hotellerie binnen de horeca de grootste daling voor de kiezen. Door het herstel van het internationaal toerisme herstelde de hotelsector alweer in 2010 en 2011, waardoor de schade over de gehele periode beperkt werd. In de volgende economische dip van 2011-2013 is er sprake van een jaar op jaar groei van de hotelsector, die mede toegeschreven kan worden aan een sterke groei van hetzelfde internationaal toerisme. Door de crisis heen bleef dit groeien.

Overig nieuws