Site voor gehandicapte reiziger gelanceerd

23 februari 2015 |
Site voor gehandicapte reiziger gelanceerd

Tijdens een bijeenkomst in het Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre is vandaag de website Hotelaccessibility.com gelanceerd. Op
deze website worden hotels vermeld die optimaal toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers en/of mensen met een visuele handicap.

Gehandicapte reiziger vaak teleurgesteld
Oprichter en eigenaar Marlies van Sint Annaland, over de website: "De vele boekingssites die er zijn, en soms ook websites van hotels zelf, geven aan dat je door een checkbox bij een rolstoelsymbool aan te vinken, een rolstoeltoegankelijke overnachting boekt. In de praktijk is dat negen van de tien keer niet het geval. Teleurstelling en ongemak bij de reiziger zijn het resultaat. Onze website maakt maximaal gebruik van de technologische ontwikkelingen en de mogelijkheden om te kiezen en reviews op te laten nemen. Iets dat 10 jaar geleden niet echt vanzelfsprekend was. Maar het informatiesegment voor rolstoelgebruikers bleef duidelijk achter bij de ontwikkelingen", aldus Marlies van Sint Annaland.

Aangepaste faciliteiten noodzakelijk
"Als je in een rolstoel zit, zijn vanzelfsprekend aangepaste faciliteiten noodzakelijk. Uiteraard een aangepast toilet of douche. Maar er zijn veel meer zaken die vaak niet of niet goed geregeld zijn. Hotelaccessibility.com werkt met lokale reisaanbieders die weten of een hotel optimaal rolstoeltoegankelijk is. De ervaring en kennis van deze reisorganisaties is zeer betrouwbaar. Daarnaast test Hotelaccessibility.com sinds een jaar zelf hotels in Nederland. Er zijn zo'n 15 teams – hetzij in een rolstoel, hetzij met geleidehond – voor onze site actief om hotels te testen. In tegenstelling tot andere testers gaan wij niet anoniem overnachten, maar werken we juist intensief samen met de hotels. We geven na de test gratis feedback en advies, zodat het hotel aanpassingen kan doorvoeren. Hotels die volgens onze testteams voldoende scoren worden vermeld op de website. Zo heeft het Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre aanpassingen doorgevoerd naar aanleiding van het advies. Hiermee is de score en de toegankelijkheid verbeterd."
Accessible tourism als omzetmaker
"Er wordt vaak gedacht dat 'accessible tourism' een wettelijke verplichting is, of moreel hoogwaardig. Beide berust op een misvatting. Het moet voor hoteleigenaren vooral gezien worden als een winstgevende marktsegment.
Een reiziger met een handicap is een normale gast, die geld uitgeeft. En terugkomt als hij het naar zijn zin heeft gehad en het doorverteld aan zijn vrienden. Het aantal mensen in een rolstoel of met een andere handicap dat graag reist en dus geld uitgeeft in de vrijetijdsector is circa 15-20%. Meestal reizen zij met een partner, een gezin, een vriend en dat betekent nog meer omzet. Als in het hotel het restaurant, de winkel, het zwembad etc. ook toegankelijker zijn, zal de rolstoelgebruiker veelal in het hotel blijven en zijn geld daar uitgeven."

De cijfers
Hotelaccessibility.com werkt nu samen met 9 reisaanbieders, met links naar hotels in meer dan 10 landen. Het afgelopen jaar zijn hotels getest in Nederland, o.a. Van der Valk Exclusief, Bilderberg Hotels en de Mövenpick Hotels. De opstart is mogelijk gemaakt door de Corendon Foundation.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketen uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal van ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Akkoord!  

Naast Van der Valk met een dikke 700 miljoen euro omzet en Fletcher met 285 miljoen omzet in 2019, zijn er nog een stuk of vijf echt Nederlandse ketens over (Westcord, Eden, Bastion, Inntel, Amrâth en Postillion) met een gezamenlijke omzet van zo’n 430 miljoen in 2018 en vast wel meer in ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 1)

Robots kunnen steeds meer horecataken uitvoeren, zo schreef Marthijn van Oostveen in september 2019 op deze website. Anderhalf jaar daarvoor drukte Stef Driessen hoteliers al op het hart dat ze snel moesten anticiperen op de opkomst van voice assistants zoals Siri en Cortana. Toch zijn er in Ned ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: