Site voor gehandicapte reiziger gelanceerd

23 februari 2015 |
Site voor gehandicapte reiziger gelanceerd<

Tijdens een bijeenkomst in het Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre is vandaag de website Hotelaccessibility.com gelanceerd. Op
deze website worden hotels vermeld die optimaal toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers en/of mensen met een visuele handicap.

Gehandicapte reiziger vaak teleurgesteld
Oprichter en eigenaar Marlies van Sint Annaland, over de website: "De vele boekingssites die er zijn, en soms ook websites van hotels zelf, geven aan dat je door een checkbox bij een rolstoelsymbool aan te vinken, een rolstoeltoegankelijke overnachting boekt. In de praktijk is dat negen van de tien keer niet het geval. Teleurstelling en ongemak bij de reiziger zijn het resultaat. Onze website maakt maximaal gebruik van de technologische ontwikkelingen en de mogelijkheden om te kiezen en reviews op te laten nemen. Iets dat 10 jaar geleden niet echt vanzelfsprekend was. Maar het informatiesegment voor rolstoelgebruikers bleef duidelijk achter bij de ontwikkelingen", aldus Marlies van Sint Annaland.

Aangepaste faciliteiten noodzakelijk
"Als je in een rolstoel zit, zijn vanzelfsprekend aangepaste faciliteiten noodzakelijk. Uiteraard een aangepast toilet of douche. Maar er zijn veel meer zaken die vaak niet of niet goed geregeld zijn. Hotelaccessibility.com werkt met lokale reisaanbieders die weten of een hotel optimaal rolstoeltoegankelijk is. De ervaring en kennis van deze reisorganisaties is zeer betrouwbaar. Daarnaast test Hotelaccessibility.com sinds een jaar zelf hotels in Nederland. Er zijn zo'n 15 teams – hetzij in een rolstoel, hetzij met geleidehond – voor onze site actief om hotels te testen. In tegenstelling tot andere testers gaan wij niet anoniem overnachten, maar werken we juist intensief samen met de hotels. We geven na de test gratis feedback en advies, zodat het hotel aanpassingen kan doorvoeren. Hotels die volgens onze testteams voldoende scoren worden vermeld op de website. Zo heeft het Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre aanpassingen doorgevoerd naar aanleiding van het advies. Hiermee is de score en de toegankelijkheid verbeterd."
Accessible tourism als omzetmaker
"Er wordt vaak gedacht dat 'accessible tourism' een wettelijke verplichting is, of moreel hoogwaardig. Beide berust op een misvatting. Het moet voor hoteleigenaren vooral gezien worden als een winstgevende marktsegment.
Een reiziger met een handicap is een normale gast, die geld uitgeeft. En terugkomt als hij het naar zijn zin heeft gehad en het doorverteld aan zijn vrienden. Het aantal mensen in een rolstoel of met een andere handicap dat graag reist en dus geld uitgeeft in de vrijetijdsector is circa 15-20%. Meestal reizen zij met een partner, een gezin, een vriend en dat betekent nog meer omzet. Als in het hotel het restaurant, de winkel, het zwembad etc. ook toegankelijker zijn, zal de rolstoelgebruiker veelal in het hotel blijven en zijn geld daar uitgeven."

De cijfers
Hotelaccessibility.com werkt nu samen met 9 reisaanbieders, met links naar hotels in meer dan 10 landen. Het afgelopen jaar zijn hotels getest in Nederland, o.a. Van der Valk Exclusief, Bilderberg Hotels en de Mövenpick Hotels. De opstart is mogelijk gemaakt door de Corendon Foundation.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Branded Content Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
"De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: