Site voor gehandicapte reiziger gelanceerd

23 februari 2015 |
Site voor gehandicapte reiziger gelanceerd<

Tijdens een bijeenkomst in het Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre is vandaag de website Hotelaccessibility.com gelanceerd. Op
deze website worden hotels vermeld die optimaal toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers en/of mensen met een visuele handicap.

Gehandicapte reiziger vaak teleurgesteld
Oprichter en eigenaar Marlies van Sint Annaland, over de website: "De vele boekingssites die er zijn, en soms ook websites van hotels zelf, geven aan dat je door een checkbox bij een rolstoelsymbool aan te vinken, een rolstoeltoegankelijke overnachting boekt. In de praktijk is dat negen van de tien keer niet het geval. Teleurstelling en ongemak bij de reiziger zijn het resultaat. Onze website maakt maximaal gebruik van de technologische ontwikkelingen en de mogelijkheden om te kiezen en reviews op te laten nemen. Iets dat 10 jaar geleden niet echt vanzelfsprekend was. Maar het informatiesegment voor rolstoelgebruikers bleef duidelijk achter bij de ontwikkelingen", aldus Marlies van Sint Annaland.

Aangepaste faciliteiten noodzakelijk
"Als je in een rolstoel zit, zijn vanzelfsprekend aangepaste faciliteiten noodzakelijk. Uiteraard een aangepast toilet of douche. Maar er zijn veel meer zaken die vaak niet of niet goed geregeld zijn. Hotelaccessibility.com werkt met lokale reisaanbieders die weten of een hotel optimaal rolstoeltoegankelijk is. De ervaring en kennis van deze reisorganisaties is zeer betrouwbaar. Daarnaast test Hotelaccessibility.com sinds een jaar zelf hotels in Nederland. Er zijn zo'n 15 teams – hetzij in een rolstoel, hetzij met geleidehond – voor onze site actief om hotels te testen. In tegenstelling tot andere testers gaan wij niet anoniem overnachten, maar werken we juist intensief samen met de hotels. We geven na de test gratis feedback en advies, zodat het hotel aanpassingen kan doorvoeren. Hotels die volgens onze testteams voldoende scoren worden vermeld op de website. Zo heeft het Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre aanpassingen doorgevoerd naar aanleiding van het advies. Hiermee is de score en de toegankelijkheid verbeterd."
Accessible tourism als omzetmaker
"Er wordt vaak gedacht dat 'accessible tourism' een wettelijke verplichting is, of moreel hoogwaardig. Beide berust op een misvatting. Het moet voor hoteleigenaren vooral gezien worden als een winstgevende marktsegment.
Een reiziger met een handicap is een normale gast, die geld uitgeeft. En terugkomt als hij het naar zijn zin heeft gehad en het doorverteld aan zijn vrienden. Het aantal mensen in een rolstoel of met een andere handicap dat graag reist en dus geld uitgeeft in de vrijetijdsector is circa 15-20%. Meestal reizen zij met een partner, een gezin, een vriend en dat betekent nog meer omzet. Als in het hotel het restaurant, de winkel, het zwembad etc. ook toegankelijker zijn, zal de rolstoelgebruiker veelal in het hotel blijven en zijn geld daar uitgeven."

De cijfers
Hotelaccessibility.com werkt nu samen met 9 reisaanbieders, met links naar hotels in meer dan 10 landen. Het afgelopen jaar zijn hotels getest in Nederland, o.a. Van der Valk Exclusief, Bilderberg Hotels en de Mövenpick Hotels. De opstart is mogelijk gemaakt door de Corendon Foundation.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: