Trend: Hotelrestaurants worden sterrenzaken

7 maart 2016 |
Trend: Hotelrestaurants worden sterrenzaken<

Michelinsterren en hotels. Lang leek deze combinatie onmogelijk, maar niets is minder waar. Hotels zijn de meest opvallende stijger
binnen het Michelinsterrensegment. Wat levert een Michelinster een hotel in de breedte op?

Foto: Joelia in Rotterdam

Hilton Rotterdam
In Rotterdam is niet direct duidelijk of de Michelinster tot meer overnachtingen heeft geleid. Karin van den Berg, general manager van Hilton Rotterdam (waarin Joelia gevestigd is): “De uitreiking van de Michelinsterren was op 7 december, en vlak daarna heb je Kerst en oud en nieuw. Dat is voor ons een uitzonderlijke periode, dus de impact van de Michelinster is nog niet duidelijk. Bovendien is Joelia wel gelegen in ons hotel, maar niet van Hilton. F&B is overigens wel belangrijk voor ons, en dat zie je terug in het ontbijt. Zakelijke gasten waarderen dat enorm. De kennis om te koken op sterrenniveau moet je daarentegen van buiten aantrekken en een hotelrestaurant in eigen beheer is mogelijk, maar lastig. Het liefst wil je meerdere outlets hebben in je hotel; zeker als je een goede ontbijtservice wilt aanbieden. Binnen Hilton hebben we wel La Pergola in Rome, dat drie Michelinsterren heeft.”


Karin van den Berg

Internationaal
Komend jaar gaan steeds meer hotels in het buitenland een (pop-up)restaurant huisvesten. In navolging van Rene Redzepi’s succesvolle tijd met Noma in het Mandarin Oriental Tokyo, gaan meer chefs het avontuur aan. Zo gaat driesterrenchef Grant Achatz koken in het Faena Hotel Miami Beach. In Dubai, waar het nieuwe Palazzo Versaco het nieuwe restaurant Enigma deze maand opent, zullen de chefs vier keer per jaar rouleren.

Kennisniveau van gasten hoger
Gasten weten veel meer wat er in de wereld te koop is en weten beter dan vroeger wat ze willen. Dat is de hotelchefs zeker niet ontgaan. Het is evenwel lastig om een goede chef te vinden; er zijn hotels die al een jaar op zoek zijn naar een goede chef-kok, en op de website van Hospitality Management barst het van de vacatures voor chefs. Karin van den Berg merkt ook dat de gast steeds meer weet van voeding: “Er is steeds meer vraag naar gezond voedsel, maar men wil ook weten hoe het bereid is en waar het vandaan komt. Traceerbaarheid speelt dus een rol, maar ook het feit dat buitenlandse gasten het land waarin ze verblijven willen ontdekken. Nederlandse producten en gerechten passen daarom goed bij een hotelrestaurant.”

Blending
Blending is binnen de gehele horeca een trend: een café schenkt niet maar alleen maar bier, want een kroeg is ook een prima plek voor het diner of de lunch. Lunchrooms schenken steeds meer alcohol en restaurants bieden logies aan. Dat laatste is eigenlijk gewoon logisch… Men komt van heinde en verre om te genieten in een sterrenrestaurant en daar hoort ook een wijntje bij. Terug naar huis rijden is dan niet verstandig, dus het aanbieden van een alles-in-een-concept is een uitstekende vondst. Misschien is het wel zo dat de restaurateurs logies hebben ontdekt in plaats van andersom. Hotels die bewust een sterrenrestaurant ‘in-house’ opzetten zonder enige historie vooraf? Het is al moeilijk genoeg om een goede chef-kok te vinden tegenwoordig. Met geld is alles te koop, sterren ook, maar dat geld moet eerst verdiend worden en later terugverdiend worden. We zien dan ook dat van de drie hotelrestaurants met een Michelinster die er in 2015 bij zijn gekomen, er twee al zeer lang bekend waren van het restaurant. Het restaurant Joelia in Hilton Rotterdam zit fysiek wel in het hotel, maar de bedrijfsvoering is gescheiden. Feitelijk is de term hotelrestaurant wat dat betreft niet juist. Wat tegenwoordig wél speelt, is dat een van een goed hotel een goed menu wordt verwacht door de veeleisende gast.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Coronacrisis
Zo gaat de hotellerie om met de nieuwe hygiënestandaarden

De hotellerie neemt hygiënemaatregelen om de veiligheid van personeel en gasten te waarborgen, maar ook om te laten zien dat het absoluut veilig is om in het hotel te verblijven. De grotere hotelketens hebben maatregelen genomen en protocollen ingesteld. Sommige zaken zijn van tijdelijke aard, ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Economie Coronacrisis
''Afwaardering en leegstand op komst in hotelsector''

De hotelmarkt verkeert in zwaar weer door de coronacrisis. De bezettingsgraden lagen in april en mei onder de 10% en verschillende hotels zijn al failliet gegaan. Nu het toerisme weer op gang komt, lijkt het weer de goede kant op te gaan. Dat idee is echter onterecht, omdat het zakelijk bezoek voorl...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: