Trend: Hotelrestaurants worden sterrenzaken

7 maart 2016 |
Trend: Hotelrestaurants worden sterrenzaken

Michelinsterren en hotels. Lang leek deze combinatie onmogelijk, maar niets is minder waar. Hotels zijn de meest opvallende stijger
binnen het Michelinsterrensegment. Wat levert een Michelinster een hotel in de breedte op?

Foto: Joelia in Rotterdam

Hilton Rotterdam
In Rotterdam is niet direct duidelijk of de Michelinster tot meer overnachtingen heeft geleid. Karin van den Berg, general manager van Hilton Rotterdam (waarin Joelia gevestigd is): “De uitreiking van de Michelinsterren was op 7 december, en vlak daarna heb je Kerst en oud en nieuw. Dat is voor ons een uitzonderlijke periode, dus de impact van de Michelinster is nog niet duidelijk. Bovendien is Joelia wel gelegen in ons hotel, maar niet van Hilton. F&B is overigens wel belangrijk voor ons, en dat zie je terug in het ontbijt. Zakelijke gasten waarderen dat enorm. De kennis om te koken op sterrenniveau moet je daarentegen van buiten aantrekken en een hotelrestaurant in eigen beheer is mogelijk, maar lastig. Het liefst wil je meerdere outlets hebben in je hotel; zeker als je een goede ontbijtservice wilt aanbieden. Binnen Hilton hebben we wel La Pergola in Rome, dat drie Michelinsterren heeft.”


Karin van den Berg

Internationaal
Komend jaar gaan steeds meer hotels in het buitenland een (pop-up)restaurant huisvesten. In navolging van Rene Redzepi’s succesvolle tijd met Noma in het Mandarin Oriental Tokyo, gaan meer chefs het avontuur aan. Zo gaat driesterrenchef Grant Achatz koken in het Faena Hotel Miami Beach. In Dubai, waar het nieuwe Palazzo Versaco het nieuwe restaurant Enigma deze maand opent, zullen de chefs vier keer per jaar rouleren.

Kennisniveau van gasten hoger
Gasten weten veel meer wat er in de wereld te koop is en weten beter dan vroeger wat ze willen. Dat is de hotelchefs zeker niet ontgaan. Het is evenwel lastig om een goede chef te vinden; er zijn hotels die al een jaar op zoek zijn naar een goede chef-kok, en op de website van Hospitality Management barst het van de vacatures voor chefs. Karin van den Berg merkt ook dat de gast steeds meer weet van voeding: “Er is steeds meer vraag naar gezond voedsel, maar men wil ook weten hoe het bereid is en waar het vandaan komt. Traceerbaarheid speelt dus een rol, maar ook het feit dat buitenlandse gasten het land waarin ze verblijven willen ontdekken. Nederlandse producten en gerechten passen daarom goed bij een hotelrestaurant.”

Blending
Blending is binnen de gehele horeca een trend: een café schenkt niet maar alleen maar bier, want een kroeg is ook een prima plek voor het diner of de lunch. Lunchrooms schenken steeds meer alcohol en restaurants bieden logies aan. Dat laatste is eigenlijk gewoon logisch… Men komt van heinde en verre om te genieten in een sterrenrestaurant en daar hoort ook een wijntje bij. Terug naar huis rijden is dan niet verstandig, dus het aanbieden van een alles-in-een-concept is een uitstekende vondst. Misschien is het wel zo dat de restaurateurs logies hebben ontdekt in plaats van andersom. Hotels die bewust een sterrenrestaurant ‘in-house’ opzetten zonder enige historie vooraf? Het is al moeilijk genoeg om een goede chef-kok te vinden tegenwoordig. Met geld is alles te koop, sterren ook, maar dat geld moet eerst verdiend worden en later terugverdiend worden. We zien dan ook dat van de drie hotelrestaurants met een Michelinster die er in 2015 bij zijn gekomen, er twee al zeer lang bekend waren van het restaurant. Het restaurant Joelia in Hilton Rotterdam zit fysiek wel in het hotel, maar de bedrijfsvoering is gescheiden. Feitelijk is de term hotelrestaurant wat dat betreft niet juist. Wat tegenwoordig wél speelt, is dat een van een goed hotel een goed menu wordt verwacht door de veeleisende gast.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen Longread
Simuleer een bijna-doodervaring voor je hotel

De coronacrisis overvalt iedereen. De omvang en impact nemen dramatische proporties aan. Hadden we eerder en meer rekening moeten houden met de desastreuze effecten van corona? Misschien. Hiervoor is echter een paradigmashift nodig. Van optimisme naar paranoïde optimisme. We moeten de eindighei ...

Wet- en regelgeving Hotelketens Internationaal
Miljoenenboete Marriott voor datalek uit 2014

Marriott moet een boete van 18,4 miljoen pond (ruim 20 miljoen euro) betalen voor de datalek uit 2014. De boete wordt betaald aan de Britse privacyautoriteit. De Information Commissioner's Office (ICO) concludeert dat de hotelketen te weinig moeite heeft gedaan om de gegevens van de gasten te be ...

Columns
Column Tanja Seegers: Er zijn geen grenzen

Precies een jaar geleden zei mijn grote held Eliud Kipchoge letterlijk: “Ik wil mensen inspireren, er zijn geen grenzen!” De Keniaanse atleet liep op 12 oktober 2019 de marathon binnen 2 uur. Met maar liefst een snelheid van 21,1 km per uur behaalde hij een historisch record. Hij deed wa ...

Branded Content
Hotelmanagers welkom in de zorg: "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

Bart van der Ven, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH), is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het woonzorgcentrum WZH Schoorwijck voor ouderen. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij zelfstan ...

Coronacrisis
61% van de Nederlanders wil met Kerst (verantwoord) buiten de deur eten

Uit het persmoment van dinsdag jl. is duidelijk geworden dat de horeca nog een tijd gesloten blijft. Hoelang is nog niet precies duidelijk. Hoopvol is de blik nu gericht op kerst. Nederlanders willen deze feestdagen weer genieten van quality time buiten de deur. Uit onderzoek van TheFork* blijkt dat ...

Hotelketens Internationaal
Accor opent nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor, ’s werelds meest toonaangevende hotelgroep, opent vandaag het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in de idyllische gelijknamige plaats Han-sur-Lesse, middenin de Belgische Ardennen. Deze opening is in samenwerking met Accor’s Franchise Partner Unibricks. Het viersterrenhotel telt 1 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: