Trend: Hotelrestaurants worden sterrenzaken

7 maart 2016 |
Trend: Hotelrestaurants worden sterrenzaken<

Michelinsterren en hotels. Lang leek deze combinatie onmogelijk, maar niets is minder waar. Hotels zijn de meest opvallende stijger
binnen het Michelinsterrensegment. Wat levert een Michelinster een hotel in de breedte op?

Foto: Joelia in Rotterdam

Hilton Rotterdam
In Rotterdam is niet direct duidelijk of de Michelinster tot meer overnachtingen heeft geleid. Karin van den Berg, general manager van Hilton Rotterdam (waarin Joelia gevestigd is): “De uitreiking van de Michelinsterren was op 7 december, en vlak daarna heb je Kerst en oud en nieuw. Dat is voor ons een uitzonderlijke periode, dus de impact van de Michelinster is nog niet duidelijk. Bovendien is Joelia wel gelegen in ons hotel, maar niet van Hilton. F&B is overigens wel belangrijk voor ons, en dat zie je terug in het ontbijt. Zakelijke gasten waarderen dat enorm. De kennis om te koken op sterrenniveau moet je daarentegen van buiten aantrekken en een hotelrestaurant in eigen beheer is mogelijk, maar lastig. Het liefst wil je meerdere outlets hebben in je hotel; zeker als je een goede ontbijtservice wilt aanbieden. Binnen Hilton hebben we wel La Pergola in Rome, dat drie Michelinsterren heeft.”


Karin van den Berg

Internationaal
Komend jaar gaan steeds meer hotels in het buitenland een (pop-up)restaurant huisvesten. In navolging van Rene Redzepi’s succesvolle tijd met Noma in het Mandarin Oriental Tokyo, gaan meer chefs het avontuur aan. Zo gaat driesterrenchef Grant Achatz koken in het Faena Hotel Miami Beach. In Dubai, waar het nieuwe Palazzo Versaco het nieuwe restaurant Enigma deze maand opent, zullen de chefs vier keer per jaar rouleren.

Kennisniveau van gasten hoger
Gasten weten veel meer wat er in de wereld te koop is en weten beter dan vroeger wat ze willen. Dat is de hotelchefs zeker niet ontgaan. Het is evenwel lastig om een goede chef te vinden; er zijn hotels die al een jaar op zoek zijn naar een goede chef-kok, en op de website van Hospitality Management barst het van de vacatures voor chefs. Karin van den Berg merkt ook dat de gast steeds meer weet van voeding: “Er is steeds meer vraag naar gezond voedsel, maar men wil ook weten hoe het bereid is en waar het vandaan komt. Traceerbaarheid speelt dus een rol, maar ook het feit dat buitenlandse gasten het land waarin ze verblijven willen ontdekken. Nederlandse producten en gerechten passen daarom goed bij een hotelrestaurant.”

Blending
Blending is binnen de gehele horeca een trend: een café schenkt niet maar alleen maar bier, want een kroeg is ook een prima plek voor het diner of de lunch. Lunchrooms schenken steeds meer alcohol en restaurants bieden logies aan. Dat laatste is eigenlijk gewoon logisch… Men komt van heinde en verre om te genieten in een sterrenrestaurant en daar hoort ook een wijntje bij. Terug naar huis rijden is dan niet verstandig, dus het aanbieden van een alles-in-een-concept is een uitstekende vondst. Misschien is het wel zo dat de restaurateurs logies hebben ontdekt in plaats van andersom. Hotels die bewust een sterrenrestaurant ‘in-house’ opzetten zonder enige historie vooraf? Het is al moeilijk genoeg om een goede chef-kok te vinden tegenwoordig. Met geld is alles te koop, sterren ook, maar dat geld moet eerst verdiend worden en later terugverdiend worden. We zien dan ook dat van de drie hotelrestaurants met een Michelinster die er in 2015 bij zijn gekomen, er twee al zeer lang bekend waren van het restaurant. Het restaurant Joelia in Hilton Rotterdam zit fysiek wel in het hotel, maar de bedrijfsvoering is gescheiden. Feitelijk is de term hotelrestaurant wat dat betreft niet juist. Wat tegenwoordig wél speelt, is dat een van een goed hotel een goed menu wordt verwacht door de veeleisende gast.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: