De sommelier gaat digitaal

Auteur: Redactie
Drinks 17 juni 2009
De sommelier gaat digitaal

In de Nederlandse wijnsector verdienen ongeveer 10.000 mensen hun dagelijks brood; dat is te lezen op de website van het Productschap Wijn. In ons land bevinden zich zo’n achthonderd bedrijven die wijn importeren. Daarnaast zijn er bottelarijen, groothandelaren, detailhandel- en horecaverkooppunten en wijnproducenten die zich bezig houden met het maken, de bewerking en de afzet van wijn.

Veel van de mensen die belangrijk zijn voor het ‘aan de man brengen’ van wijn, zijn werkzaam in een hotelrestaurant of hotelbar. Op dat proces heeft de wijnboer nog maar weinig invloed.

Eind vorige maand is de derde druk uitgekomen van het boek 'Ik verkoop wijn in de Horeca'. Het totaal aantal gedrukte exemplaren komt daarmee op 15.000. Het is duidelijk dat het boek in een grote behoefte voorziet binnen de horeca en binnen het onderwijs. Deze conclusie  werd ook door staatssecretaris Marja van Bijsterveldt getrokken tijdens het SVH Jaardiner in Grand Hotel Huis ter Duin. Zij deed de oproep: ‘Verbeter de kwaliteit van de beroepspraktijkvorming in de horeca.’

Laagdrempelig

Aanleiding voor de totstandkoming van het genoemde boek, is een Trendbox-onderzoek van vorig jaar, dat duidelijk aangeeft dat meer dan de helft van de consumenten graag advies wil met betrekking tot wijn die bij het eten past. ‘Voorzien van een goed advies, kiest de consument vaak voor een duurdere wijn van de kaart,’ aldus Rudolf Bijleveld, algemeen directeur van wijnimporteur Oud Reuchlin & Boelen. ‘Hiermee wordt duidelijk, dat wijneducatie voor het personeel kan helpen de omzet van een (hotel)restaurant te stimuleren.’

Teneinde jonge vakmensen enthousiast te maken voor wijn (en voor een dienstverlenend beroep in de horeca) is het praktijkhandboek laagdrempelig gehouden. Door de schrijfstijl en vormgeving maakt het boek de lezer op eigentijdse wijze vertrouwd met begrippen als gastgerichtheid, communicatie en het verkopen van wijn in de horeca. Ook wordt inzicht gegeven in de veelomvattende bedieningstaak, gecombineerd met de opbouw van kennis van wijn en van wijn-spijscombinaties.

Beginnend ondernemer Wouter Dijkstra werd onlangs uitgeroepen tot de winnaar van de ING competitie ‘Mijn Idee is Top’. Uit de honderden ideeën die dit voorjaar bij de bank werden ingediend, werd zijn ‘digitale sommelier’ gekozen. De ondernemer, die studeert aan de Hanzehogeschool Groningen, verdient daarmee 20.000 euro aan startkapitaal voor zijn eigen onderneming. Henk Renkema, directeur Marketing Zakelijk ING Retail, vond Dijkstra's product innovatief, met verschillende afzetmogelijkheden in restaurants, wijnproeverijen en slijterijen. Het speelt tevens in op de vraag in de markt. Bovendien is het laagdrempelig. Mensen willen wel goede wijn drinken, maar hebben vaak geen zin om zich langdurig in wijnen te verdiepen, of zij gaan liever niet een 'wijngesprek' aan met een sommelier. Overigens heeft lang niet ieder hotelrestaurant een wijnspecialist in dienst. Met een digitale sommelier kan de klant in een restaurant, of bijvoorbeeld tijdens een wijnproeverij, een passende wijn uitkiezen, zonder dat verstand van wijnen een vereiste is.

Met een aanraakscherm krijgt de klant nuttige informatie over de wijnen. Het is van toegevoegde waarde in combinatie met automatische selfservice wijnbars, waar de klant zelf zijn glas wijn kan tappen. Sinds een klein jaar wordt in het Groningse restaurant Louis XV een prototype getest. Naar het schijnt tot grote tevredenheid van de restauranthouder en zijn gasten.

HM302009

Overig nieuws