Ga de strijd aan met OTA's: 11 tips

7 december 2018 | Thijs Jacobs

Tijdens de afgelopen editie van HotelTech, georganiseerd door Hospitality Management, heeft Mike Roefs van Hoteliers.com een presentatie gegeven over de strijd met OTA's. Vanwege de overweldigende belangstelling voor deze presentatie, waarin Mike 11 bruikbare tips heeft gegeven, vatten wij de belangrijkste take-outs hier voor u samen.

1. Machine Learning

Zorg ervoor dat uw aanbod aansluit op de persoonlijke wensen van de bezoekers. Dit kan bereikt worden door gebruik te maken van ‘Machine learning’, waarbij de boekingssoftware bepaalde eigenschappen van de bezoeker herkent en het aanbod hier automatisch op aanpast. Doordat de software van iedere interactie leert, wordt het resultaat steeds beter. Hoteliers.com is op dit moment Machine Learning technologie aan het toevoegen aan de boekingsmodule.

2. Claim uw real estate

Indien een bezoeker op uw hotelnaam zoekt, zet dan alle mogelijkheden in die Google biedt om uw hotel in de zoekresultaten te presenteren. Dit zijn: het organische zoekresultaat, het gesponsorde zoekresultaat, de bedrijfsvermelding en Hotel Ads advertenties.

3. Maak gebruik van de mogelijkheden van Google

Zorg ervoor dat de verschillende programma’s die Google biedt (zoals genoemd bij punt 2), ook goed worden benut. Dus plaats professionele foto’s en vul de programma’s met zoveel mogelijk informatie over uw hotel. Des te meer beschikbare informatie, des te beter wordt uw hotel gevonden.

4. Creëer interactie met uw bezoeker

Gebruik programma’s zoals de Conversion Booster van Hoteliers.com om interactie te creëren met de bezoeker van uw website en zodoende de conversie van uw website te verhogen. Met interactie wordt bijvoorbeeld bedoeld: urgentie berichten (een melding met ‘Nog maar 2 kamers beschikbaar!’), maar ook gepersonaliseerde berichten, dit kan zelfs zo ver gaan als een long stay korting, alleen voor gasten uit de USA. Tevens is er in dit programma een chatmogelijkheid ingebouwd, waarmee de gast in direct contact kan treden met het hotel over eventuele vragen. Deze interactie is erop gericht om gasten te overtuigen een boeking te maken en te voorkomen dat ze voortijdig de website verlaten. Tijdens een pilot met het Papagayo Beach Resort op Curaçao werd met dit programma een conversieverbetering op de website van maar liefst 55% gerealiseerd!

5. Bevestig de beste prijs

Gebruik een prijsvergelijkingstool op uw website om aan te geven dat de gasten de laagste prijs gevonden hebben. Door gasten ervan te overtuigen dat ze dezelfde of betere voorwaarden krijgen op de eigen website van het hotel, voorkomt u dat ze teruggaan naar een OTA en is de kans op een directe boeking veel groter.

6. Cut out the middle man

Om de strijd aan te gaan met OTA’s is het belangrijk om te weten waarom gasten liever direct boeken. Uit een onderzoek onder meer dan 500.000 gasten die via de systemen van Hoteliers.com hebben geboekt, blijkt dat de volgende redenen het meeste worden genoemd:


- 45% Officiële website (benadruk dit dus uitvoerig op uw eigen website!)
- 30% Beste prijs
- 10% Makkelijk te boeken

 

7. Voldoe aan de verwachtingen

Overdrijf nooit in uw teksten: indien een hotelkamer voldoet aan de verwachtingen van de gast, geeft dit de beste gastbeleving en reviewscores. Heeft u bijvoorbeeld een kleine tweepersoonskamer, noem deze dan ook ‘Small double room’, op deze manier weten de gasten wat ze boeken en voorkomt u teleurstelling achteraf. Het blijkt dat juist teleurstelling een extra negatief effect op reviewscores heeft. Terwijl u misschien een 10 scoort als de kleine tweepersoonskamer overeenkomt met de verwachting van de gast.

8. Zorg voor een uniek aanbod

Maak uw hotel website onderscheidend, dit kan bijvoorbeeld door een pagina te maken waarop u aan de gast verteld wat er tijdens de kerstdagen in uw hotel te doen is, met daarbij afbeeldingen van uw hotel helemaal in kerstsfeer. Met persoonlijke verhalen, ofwel storytelling, overtroeft u zeker de saaie standaard hotelvermeldingen op de websites van OTA’s.

9. Stop met loyaltyprogramma’s bij OTA’s

Door deel te nemen aan loyaltyprogramma’s beloont u gasten om te boeken bij OTA’s. Deze beloning komt ook nog eens uit uw eigen zak. U betaalt de OTA pak hem beet 15% commissie en daar bovenop geeft u nog eens 10% korting aan de gast. Dit is de wereld op zijn kop, stop hiermee! Geef deze korting liever aan gasten die direct bij u boeken.

10. Claim uw merknaam

Bescherm uw hotel- of merknaam en zorg dat deze goed is vastgelegd. Dit kunt u doen door de verschillende extensies en/of varianten van uw domeinnaam vast te leggen, bijvoorbeeld www.hotelnaam.nl, www.hotelnaam.com, etc. Bij een website zoals www.eurodns.com kunt eenvoudig zien welke domeinnamen er nog vrij zijn.

11. Maak gebruik van ‘outspokens’

Geef gasten een unieke beleving door uw hotel ‘outspoken’ te maken, ofwel een thema te geven. Associeer uw hotel met een bekend interieurmerk en richt uw kamers met deze producten in. Of plaats een gameconsole op iedere kamer en spreek een jongere doelgroep aan die van gamen houdt. Op deze manier onderscheidt u zich van uw concullega’s en geeft u uw gasten een onvergetelijke ervaring!

Meer informatie

Heeft u vragen over de genoemde producten en diensten of wilt u meer weten over hoe Hoteliers.com uw hotel kan helpen om meer directe boekingen te genereren? Neem dan vooral een kijkje op de website: http://company.hoteliers.com.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
Interview met Joachim de Looij, algemeen directeur BUNK hotels

Na een snelle oversteek met de pont over het IJ en wandeling door de Van der Pekbuurt, zijn we in Amsterdam-Noord. Joachim de Looij algemeen directeur van BUNK hotels, neemt ons direct mee naar het magische hart van de kerk. ‘Verwonderen en verbinden' dat is waar het over gaat bij BUNK. En...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

Het coronavirus komt steeds dichterbij, maar wat is de impact op de logiesverstrekkers in ons land? Het RIVM en KHN hebben de meest gestelde vragen en antwoorden over het coronavirus op een rij gezet, waarbij ook wordt gekeken naar de impact van de verspreiding van het virus op jouw onderneming. We ...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus laat diepe wonden achter bij hotels in Hongkong

Hoteliers in Hongkong voelen zich in de steek gelaten door hun overheid. De recente uitbraak van het coronavirus heeft de hotellerie in de stad diep getroffen: terwijl er vorig jaar in februari 90.000 nachtelijke bezoekers werden geregistreerd, is dat aantal nu gedaald naar 3.000. De overheid heeft ...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Interview
"Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten"

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen. Het k...

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: