Ga de strijd aan met OTA's: 11 tips

Auteur: Thijs Jacobs
OTA's Technologie 7 december 2018
Ga de strijd aan met OTA's: 11 tips

Tijdens de afgelopen editie van HotelTech, georganiseerd door Hospitality Management, heeft Mike Roefs van Hoteliers.com een presentatie gegeven over de strijd met OTA's. Vanwege de overweldigende belangstelling voor deze presentatie, waarin Mike 11 bruikbare tips heeft gegeven, vatten wij de belangrijkste take-outs hier voor u samen.

1. Machine Learning

Zorg ervoor dat uw aanbod aansluit op de persoonlijke wensen van de bezoekers. Dit kan bereikt worden door gebruik te maken van ‘Machine learning’, waarbij de boekingssoftware bepaalde eigenschappen van de bezoeker herkent en het aanbod hier automatisch op aanpast. Doordat de software van iedere interactie leert, wordt het resultaat steeds beter. Hoteliers.com is op dit moment Machine Learning technologie aan het toevoegen aan de boekingsmodule.

2. Claim uw real estate

Indien een bezoeker op uw hotelnaam zoekt, zet dan alle mogelijkheden in die Google biedt om uw hotel in de zoekresultaten te presenteren. Dit zijn: het organische zoekresultaat, het gesponsorde zoekresultaat, de bedrijfsvermelding en Hotel Ads advertenties.

3. Maak gebruik van de mogelijkheden van Google

Zorg ervoor dat de verschillende programma’s die Google biedt (zoals genoemd bij punt 2), ook goed worden benut. Dus plaats professionele foto’s en vul de programma’s met zoveel mogelijk informatie over uw hotel. Des te meer beschikbare informatie, des te beter wordt uw hotel gevonden.

4. Creëer interactie met uw bezoeker

Gebruik programma’s zoals de Conversion Booster van Hoteliers.com om interactie te creëren met de bezoeker van uw website en zodoende de conversie van uw website te verhogen. Met interactie wordt bijvoorbeeld bedoeld: urgentie berichten (een melding met ‘Nog maar 2 kamers beschikbaar!’), maar ook gepersonaliseerde berichten, dit kan zelfs zo ver gaan als een long stay korting, alleen voor gasten uit de USA. Tevens is er in dit programma een chatmogelijkheid ingebouwd, waarmee de gast in direct contact kan treden met het hotel over eventuele vragen. Deze interactie is erop gericht om gasten te overtuigen een boeking te maken en te voorkomen dat ze voortijdig de website verlaten. Tijdens een pilot met het Papagayo Beach Resort op Curaçao werd met dit programma een conversieverbetering op de website van maar liefst 55% gerealiseerd!

5. Bevestig de beste prijs

Gebruik een prijsvergelijkingstool op uw website om aan te geven dat de gasten de laagste prijs gevonden hebben. Door gasten ervan te overtuigen dat ze dezelfde of betere voorwaarden krijgen op de eigen website van het hotel, voorkomt u dat ze teruggaan naar een OTA en is de kans op een directe boeking veel groter.

6. Cut out the middle man

Om de strijd aan te gaan met OTA’s is het belangrijk om te weten waarom gasten liever direct boeken. Uit een onderzoek onder meer dan 500.000 gasten die via de systemen van Hoteliers.com hebben geboekt, blijkt dat de volgende redenen het meeste worden genoemd:


- 45% Officiële website (benadruk dit dus uitvoerig op uw eigen website!)
- 30% Beste prijs
- 10% Makkelijk te boeken

 

7. Voldoe aan de verwachtingen

Overdrijf nooit in uw teksten: indien een hotelkamer voldoet aan de verwachtingen van de gast, geeft dit de beste gastbeleving en reviewscores. Heeft u bijvoorbeeld een kleine tweepersoonskamer, noem deze dan ook ‘Small double room’, op deze manier weten de gasten wat ze boeken en voorkomt u teleurstelling achteraf. Het blijkt dat juist teleurstelling een extra negatief effect op reviewscores heeft. Terwijl u misschien een 10 scoort als de kleine tweepersoonskamer overeenkomt met de verwachting van de gast.

8. Zorg voor een uniek aanbod

Maak uw hotel website onderscheidend, dit kan bijvoorbeeld door een pagina te maken waarop u aan de gast verteld wat er tijdens de kerstdagen in uw hotel te doen is, met daarbij afbeeldingen van uw hotel helemaal in kerstsfeer. Met persoonlijke verhalen, ofwel storytelling, overtroeft u zeker de saaie standaard hotelvermeldingen op de websites van OTA’s.

9. Stop met loyaltyprogramma’s bij OTA’s

Door deel te nemen aan loyaltyprogramma’s beloont u gasten om te boeken bij OTA’s. Deze beloning komt ook nog eens uit uw eigen zak. U betaalt de OTA pak hem beet 15% commissie en daar bovenop geeft u nog eens 10% korting aan de gast. Dit is de wereld op zijn kop, stop hiermee! Geef deze korting liever aan gasten die direct bij u boeken.

10. Claim uw merknaam

Bescherm uw hotel- of merknaam en zorg dat deze goed is vastgelegd. Dit kunt u doen door de verschillende extensies en/of varianten van uw domeinnaam vast te leggen, bijvoorbeeld www.hotelnaam.nl, www.hotelnaam.com, etc. Bij een website zoals www.eurodns.com kunt eenvoudig zien welke domeinnamen er nog vrij zijn.

11. Maak gebruik van ‘outspokens’

Geef gasten een unieke beleving door uw hotel ‘outspoken’ te maken, ofwel een thema te geven. Associeer uw hotel met een bekend interieurmerk en richt uw kamers met deze producten in. Of plaats een gameconsole op iedere kamer en spreek een jongere doelgroep aan die van gamen houdt. Op deze manier onderscheidt u zich van uw concullega’s en geeft u uw gasten een onvergetelijke ervaring!

Meer informatie

Heeft u vragen over de genoemde producten en diensten of wilt u meer weten over hoe Hoteliers.com uw hotel kan helpen om meer directe boekingen te genereren? Neem dan vooral een kijkje op de website: http://company.hoteliers.com.

Overig nieuws