Hotels kunnen meer reserveringen binnenhalen

Auteur: Redactie
24 februari 2013
 Hotels kunnen meer reserveringen binnenhalen

Het gezegde ‘Het oog wil ook wat’ blijkt op te gaan bij het boeken van een hotelkamer. Want wat blijkt uit onderzoek? Goede en vooral veel foto’s leveren meer reserveringen op. ‘Praatjes vullen geen gaatjes?’ Echt wel! Zorg voor goede en compacte teksten over uw hotel(kamers). Afgestemd op doelgroep en nationaliteit, uiteraard.

Het wereldwijde web is binnen een paar decennia het belangrijkste oriëntatie- en boekingskanaal geworden voor hotelovernachtingen. Ieder hotel is - als het goed is - anno 2013 vindbaar op het internet. Het ene hotel is echter beter vindbaar, makkelijker zichtbaar en dus eenvoudiger te 'begrijpen' (lees: boeken), dan het andere.
Boekingswebsite Expedia analyseerde het afgelopen jaar het  click- en boekgedrag van consumenten op de boekingsites van het internetbedrijf, en presenteerde in het najaar de conclusies over het gebruik van foto’s op de boekingswebsite. Kort daarop volgden de conclusies over de teksten van de hotels.

Gebleken is dat foto’s een grote rol spelen bij het boeken. Foto’s hebben een belangrijke invloed op de eerste indruk van het hotel en verhogen aantoonbaar de conversie bij optimaal gebruik. De beschrijving van een hotel op de websites is vooral een online brochure, een digitale presentatie waarbij de consument kan kiezen uit tientallen, zo niet honderden, alternatieven. Een overzicht van de acht belangrijkste bevindingen en tips voor beter gebruik van beeld en tekst.

1. Meer foto’s voor een hogere conversie
Het blijkt dat bij hotels die meer dan 15 foto’s op de Expedia websites plaatsen de conversie gemiddeld vijf keer hoger is dan bij vijf of minder foto’s.

2. Laat foto’s zien van het hele hotel; geef een overzicht
Iemand die een hotel boekt, wil in korte tijd (vaak een paar seconden) een zo compleet mogelijk beeld hebben van het hotel. Laat alle pluspunten van het hotel zien: fitnessruimte, zwembad, dakterras, hotelbar, et cetera. Gasten willen een hotel ‘ervaren’. Dat begint al bij het maken van de reservering.

3. Presenteer alle kamertypes maar ook de bed-opties
Een hotel met meerdere soorten kamers moet dit ook terug laten komen in de fotopresentatie. Dit kan er tevens voor zorgen dat gasten een betere (duurdere) kamer reserveren. Duidelijke foto’s van de verschillende soorten bedden (twin, double, ...) kunnen de doorslag voor een reservering betekenen.

4. Niet ‘alle hoeken van de kamer’ laten zien
Het blijkt van weinig toegevoegde waarde te zijn wanneer je twintig keer dezelfde kamer vanuit een andere hoek fotografeert. Het gaat meer om de kwaliteit van de foto’s. Gasten kunnen misschien denken dat de rest van uw hotel niet boeiend genoeg is voor fotomateriaal en haken dan af.

5. De thumbnail maakt de eerste indruk
De eerste plaatjes die bezoekers op uw website te zien krijgen, zijn meestal thumbnails. Die moeten mooi/aantrekkelijk genoeg zijn om op te klikken. Doorgaans wordt dan de grote foto getoond, maar een thumbnail kan de bezoeker ook naar een hotelpagina voeren. Wanneer een foto van de buitenkant van het hotel gebruikt wordt, zoek er dan één uit met een mooie blauwe lucht. Grijze herfstfoto’s zien er nu eenmaal minder aantrekkelijk uit, hoe sfeervol ze ook kunnen zijn.

6. Gebruik foto’s met een hoge resolutie
Een foto met te weinig pixels wordt onscherp en korrelig op de website.

7. Meer klantbeleving door een virtuele tour
Beschikt het hotel over een mooie vergaderruimte, een sfeervolle brasserie of fraaie bar? Een korte film, waarbij de camera rond draait, geeft een heel andere beleving dan een stilstaande foto.

8. Blijf 'actueel'
Foto’s die de situatie niet meer goed weergeven - na bijvoorbeeld een verbouwing of herinrichting - worden afgeraden. Deze kunnen ervoor zorgen dat bij gasten een verkeerd - dus voor hen storend - verwachtingspatroon ontstaat.


Hotelteksten

Het is verstandig om te onderzoeken of de hotelomschrijvingen aansluiten op de wensen van buitenlandse reizigers.

1. Per taal een ander onderwerp
Korte, pakkende beschrijvingen van de algemene voorzieningen en de kamervoorzieningen. Let op dat de hotelinformatie per taal andere onderwerpen mag belichten. De meeste Amerikanen of Japanners zullen minder geïnteresseerd zijn in de parkeergelegenheid dan Nederlandse, Duitse of Belgische gasten.

2. Een goede typografie bevordert de leesbaarheid
Lange zinnen kunnen beter vermeden worden, evenals superlatieven en een overvloed aan leestekens. Gebruik hoofdletters alleen daar waar het nodig is. Hele woorden in kapitalen wekken meer ergernis dan aandacht.

3. Voorzichtig met merknamen
Culturele instellingen, grote evenementen, bekende modenamen en dergelijke bevatten dikwijls een 'trademark', of zij hebben beperkingen als het gaat om het gebruik van de naam. Wees voorzichtig. De auteurs- en mediawetgeving verschilt per land.

4. Objectieve (loop)afstanden
Een gecontroleerde vermelding van afstanden is zeker in het tijdperk van de sociale media belangrijk. Vermeld bij voorkeur de afstand die mensen in (kilo)meters moeten lopen of rijden, dus niet de lengte die hemelsbreed wordt gemeten. ‘Op vijf minuten loopafstand’ wordt vaak beoordeeld als subjectief en te wervend.

5. USP’s per doelgroep
Communiceer de sterke punten van het hotel aan relevante doelgroepen. Met de optie om zelf twee talen in te vullen, kunnen uw onderscheidende elementen per doelgroep naar voren komen. Aziaten kijken nu eenmaal naar andere eigenschappen dan Nederlanders of Duitsers.

6. Beschrijving faciliteiten
Belangrijk is, dat alle voorzieningen en faciliteiten van het hotel consistent beschreven zijn en op de juiste plaats staan. Op de homepage wordt natuurlijk algemene informatie over het hotel geplaatst. Verder moet men denken aan beschrijvingen van de locatie, de accommodatie, de kamers, het restaurant en eventuele recreatie- en wellnessmogelijkheden.

7. Zelf aanpassen
Hotelmanagers moeten zelf in staat zijn om bestaande teksten te veranderen via het systeem van de boekingssite.

8. Teksten voorleggen aan derden
Een effectieve en gemakkelijke verbetermogelijkheid is, om teksten nog eens te laten nakijken door iemand van buiten het hotel. Tot slot moet men op de actuele status van het hotel letten, de omstandigheden en externe factoren kunnen veranderd of verbeterd zijn.
 

Menukaart voor mobiele internetter is een must

Hotels met een restaurant doen er goed aan om hun website te optimaliseren voor mobiel internet. Uit onderzoek blijkt dat de menukaart steeds vaker met een smartphone of tablet wordt opgevraagd. Uit een Amerikaanse studie waarin 10.000 pageviews van restaurantwebsites onder de loep zijn genomen, blijkt dat 42 procent van het internetverkeer inmiddels uit de mobiele hoek komt. Een andere studie heeft aangetoond dat mensen die een mobiele website van een restaurant hebben bezocht, in 64 procent van de gevallen ook daadwerkelijk bij het restaurant zijn gaan eten. Binnen een uur na hun zoekopdracht. Van de mobiele internetters in het onderzoek gebruikte 52 procent een iPhone van Apple. Het tweede apparaat was de iPad.
 

Raadpleeg het PMS-overzicht

Hospitality Management publiceert ook dit jaar weer het PMS-overzicht. Welke toeleveranciers bieden welke PMS-software met wat voor mogelijkheden en opties aan? Raadpleeg het schema van 2013 op www.hospitalitymanagement.nl onder ‘Downloads’.
HM302013

Overig nieuws