Interview: slapen in een industriële ruïne

1 december 2016 | Thijs Jacobs

Uniek: pretpark, hotel en beurslocatie in één

In Nederland zijn pretparken met daarbij behorende hotels schaars. Net over de Nederlandse grens vinden we in Duitsland Wunderland Kalkar, het bekende project van ondernemer Hennie van der Most. Met 1000 bedden, verdeeld over 435 kamers, is het hotel van Wunderland Kalkar een van de grootste in de regio.

Han Groot Obbink is de manager van Wunderland Kalkar en heeft een verleden bij Van der Valk. “Hennie van der Most vroeg mij of ik ‘een Valkje’ was. Toen ik die vraag met ‘nee’ beantwoordde, wilde hij me graag aan boord hebben. Dit is een fantastisch bedrijf om voor te werken; geen dag is hetzelfde. We verwelkomen 600.000 bezoekers per jaar, en dan met name Duitsers en Nederlanders. De doelgroepen zijn ook zeer divers, in de zomer zien we hier veel gezinnen met jonge kinderen. Buiten het seizoen worden hier veel congressen georganiseerd, dus zakelijke gasten krijgen we ook vaak over de vloer. Daarnaast komen hier veel senioren, omdat het hier fijn fietsen is en de Rijn direct voor ons park ligt.” 

All-inclusive

De geadverteerde prijzen zijn all-inclusive; dat wil zeggen dat eten, drinken, entree voor het pretpark en overnachting inbegrepen zijn. Een unieke propositie. Han: “Dat geldt niet alleen voor de leisure gasten, maar ook voor de exposanten op een beurs. De tarieven zijn inclusief standbouw, eten en drinken en overnachting. Met 9000 vierkante meter expositieruimte zijn we een belangrijke speler in die markt. Natuurlijk kun je ook alleen overnachten; we verwelkomen hier vaak zakenmensen die op doorreis zijn en daar hanteren we andere prijzen voor. Daarnaast kun je hier ook komen voor het eten en drinken. Wij zijn in Duitsland de enige locatie waar beursfaciliteiten, hotel en pretpark bij elkaar te vinden zijn. Overigens werken we alleen maar met A-merken, want all-inclusive moet kwalitatief gewoon goed zijn. Geen diepvriesproducten, gebak van een goede bakker… Gasten blijven kritisch. De caféstraat is leuk voor volwassenen die zonder kinderen op bezoek komen; je kunt hierbij denken aan vriendengroepen of voetbalteams. Je merkt nu gelijk ook dat we een probleem hebben: hoe vinden we de juiste doelgroep voor de juiste actie? We hebben immers zoveel doelgroepen met verschillende wensen… Voor ons is dat marketingtechnisch weleens lastig.”

Verschillen tussen nationaliteiten

Vijfenveertig procent van de gasten is Nederlands, vijfenvijftig procent is Duits. Zijn er verschillen qua wensen? “Duitsers eten graag warm in de middag, Nederlanders niet. Daar houden we rekening mee. Nederlanders vieren oud en nieuw thuis, terwijl Duitsers hier komen om het buiten de deur te vieren. Tijdens de kerstdagen zien we hier daarentegen wel veel Nederlandse gasten. Duitsers zijn ook kieskeurig wat betreft het merk bier dat ze drinken. Grolsch vinden ze prima, maar Heineken gaat er niet in, dat is te zoet. Wij schenken daarom Grolsch. Volgens mij hebben we de juiste balans gevonden tussen Hollandse ‘Gemütlichkeit’ en Duitse ‘Gründlichkeit’. Onze werknemers spreken dan ook zonder uitzondering zowel Nederlands als Duits.”

Lage bezettingsgraad

Het hotel moet het grotendeels hebben van het petpark en de events, zoals de beurzen en muziekfestivals op het terrein. Wat doet dat met de bezettingsgraad? Han: “De bezetting is relatief laag. Tijdens het weekend is het vol en tijdens een beurs is het lekker druk, maar een bezettingsgraad van 48, 49 procent is voor een hotel met zo’n 450 kamers echt te laag. Januari, februari en maart waren altijd zeer slechte maanden, maar dat trekt nu wat aan door de toename van het aantal beurzen. In de zomer en tijdens de schoolvakanties is het geen problem om het hotel gevuld te krijgen. We zitten nu op 130.000 tot 140.000 overnachtingen op jaarbasis, maar dat moeten er natuurlijk 300.000 zijn. We hebben dan ook verbouwplannen. We gaan een vleugel upgraden, zodat de accommodaties beter passen bij de wensen van de zakenmensen. Zij willen een luxere kamer en een ruimere badkamer. Ook staat de bouw van een wellnessgedeelte gepland, zodat we daar in de winter meer gasten mee trekken en er komt een indoor speelpark. Ook de F&B-faciliteiten zijn de laatste tijd aangepakt. Er is front cooking, het interieur is lichter en je krijgt, mede hierdoor, meer een gevoel van luxe.” 

Vier miljard euro

Wunderland Kalkar bruist, is in ontwikkeling en biedt veel werkgelegenheid voor de regio. Toch was het ooit de bedoeling dat dit een kweekreactor zou worden. “We bevinden ons hier feitelijk in de grootste industriële ruïne ter wereld”, zegt Han. “Na de ramp in Tsjernobyl werd het project gestopt. Kernenergie had een slechte naam gekregen. Dit project heeft Duitsland, Nederland en België vier miljard euro gekost. Het was immers een samenwerking tussen deze drie landen. Let wel: voor dat geld kun je een heel dorp bouwen. In 1996 kocht Hennie het complex voor vier miljoen Duitse mark en heeft er daarna 56 miljoen euro in geïnvesteerd. Het gat met vier miljard euro is enorm groot, maar er is gelukkig iets moois voor teruggekomen.” 

Geschiedenis van Wunderland Kalkar

1972: Start van de bouw van de kerncentrale
1973: Vanaf dit jaar betaalt iedere Nederlander 3 procent ‘Kalkartaks’ over de energierekening voor financiering van het project
1984: Kernramp in Tsjernobyl. Kerncentrale Kalkar werd stilgelegd
1985: De deelstaat weigert de laatste vergunningen af te geven
1991: Het project wordt officieel beëindigd door de Duitse regering
1995: Hennie van der Most heeft plannen voor de aankoop
1996: Van der Most koopt het complex voor vier miljoen Duitse Mark

Dit artikel verscheen in Hotel&Design 2016. Hier leest u (gratis) het complete magazine.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: