Papieren enquêteformulier verdwijnt

1 juli 2014 |
Papieren enquĂȘteformulier verdwijnt<

Veel hotelgasten nemen vandaag de dag een laptop, tablet of smartphone mee tijdens hun verblijf in een hotel. De beschikbaarheid van een Wifi-spot in het hotel wordt inmiddels
als net zo vanzelfsprekend gezien als een televisie op de hotelkamer. Toch wordt de tevredenheid van gasten door veel hoteliers nog met behulp van een papieren enquĂȘteformulier in kaart gebracht.

Hotelmonitor
Marktonderzoeksbureau Enigma Research heeft begin dit jaar, in samenwerking met hoteliers uit verschillende ketens en de Rijksuniversiteit Groningen, de Hotelmonitor ontwikkeld; een nieuwe evaluatiebenadering voor de hotelbranche, waarbij onder andere de papieren enquĂȘteformulieren zijn vervangen door een nieuwe digitale variant.

Vragenlijst
De vragenlijst wordt in meerdere talen aangeboden en brengt de tevredenheid van gasten over alle facetten van de dienstverlening in kaart. Zo worden gasten gevraagd hun oordeel te geven over de aankomst, de hotelkamer en de medewerkers. Ook wordt, indien van toepassing, de tevredenheid gemeten over het ontbijt, het restaurant en de vergaderfaciliteiten. Gasten kunnen deelnemen aan het onderzoek via hun eigen smartphone, tablet of laptop. Benadering vindt zowel tijdens- als vlak na het verblijf plaats. Deze kracht van herhaling zorgt voor een hoge respons.

Terugkoppeling resultaten
Terugkoppeling van de resultaten richting het hotel gebeurt op twee manieren. Zodra iemand de enquĂȘte invult, wordt er automatisch een e-mail gestuurd naar de receptie met daarin de losse antwoorden. Dit zorgt voor een constante vinger aan de pols. “EĂ©n van de voordelen van een digitale benadering is dat wij sneller inzicht hebben en dus eerder kunnen reageren en schakelen om onze service en kwaliteit op het gewenste niveau te houden en waar mogelijk te verbeteren” (Dick Postma, Fletcher Familiehotel Paterswolde). Daarnaast worden alle individuele antwoorden opgeslagen in de onderzoeksdatabase. Deze antwoorden geven bij rapportage aan het eind van ieder kwartaal de tevredenheid op totaalniveau weer. Voor extra inzicht wordt een vergelijking gemaakt met voorgaande kwartalen. Ook wordt de tevredenheid vergeleken met de gemiddelde scores van andere hotels die deelnemen aan de Hotelmonitor.

“Dankzij deze benchmark krijgen onze medewerkers tevens een goed- en realistisch beeld van onze prestaties ten opzichte van collega hotels." (Herman van der Poel, Hampshire Hotel - Zuid Drenthe).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: