Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 1

14 april 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Hij heeft immers zelf als propositie dat iedere geïnvesteerde euro er vijf oplevert. Dat is lang niet slecht. Dit het eerste artikel uit de reeks.

In dit artikel bespreken we in het kort de ‘basics’. Welke advertentievormen zijn er, welke kanalen zet je in en wat zijn de valkuilen, tips & tricks?
 

Kanalen

Voor online advertising zijn er twee grote spelers: Adwords en Facebook. Voor de meeste adverteerders is de inzet van (een van) deze twee kanalen ruim voldoende en daarom richten wij ons op deze twee opties.

Wat zijn de verschillen tussen Facebook en Adwords?

Adwords wordt ingezet voor zoeken en voor display, terwijl je Facebook enkel voor display-advertenties inzet.

Wat betekenen de termen ‘display’ en ‘zoeken’?

‘Zoeken’ houdt in dat dat advertentie door Google wordt getoond wanneer men zoekt binnen de eigen omgeving van Google. Je kent vast wel de gesponsorde resultaten boven de organische resultaten in Google; dat zijn advertenties die in het ‘zoeken’-domein vallen. Display reikt verder dan dat: de display-advertenties zijn zichtbaar op externe websites. Hierdoor kan de display-advertentie van een bepaald hotel bijvoorbeeld zichtbaar zijn op de website van een culinaire travelwebsite. Ook de websites van dagbladen worden vaak gevuld met display-advertenties, waardoor jouw uiting hier ook zichtbaar kan zijn.

Hoe bepaal je waar je advertentie zichtbaar is?


Met behulp van keywords en instellingen van de Adwords- of Facebook-campagne kan zeer nauwkeurig bepaald worden waar of aan wie de advertentie wordt getoond. Wie zijn doelgroep goed kent, kan zeer goed ‘targeten’ tegenwoordig, alhoewel het aan te raden is om goed onderzoek te doen naar de doelgroep die jouw dienst afneemt. Niet zelden blijkt de doelgroep in de praktijk te verschillen van de doelgroep die de adverteerder in zijn achterhoofd heeft! Een veelvoorkomende 'fout' is het niet gebruiken van alle mogelijke functionaliteiten. Daarover later meer. 

Hoe is de verdeling aan investeringen in Adwords en Facebook?

Adwords is de onbetwiste marktleider. Doorgaans wordt zeker 75 procent van het online marketingbudget via Adwords ingezet.

Hoe maak je een goede campagne?

Ja, dat wil iedereen wel weten. Daar gaan we dus in de komende artikelen binnen deze reeks verder op in. Belangrijk is wel om steeds te blijven testen: probeer nieuwe doelgroepen uit en pas zoektermen of advertentie-uitingen op regelmatige basis aan. Registreer/meet altijd goed het aantal clicks versus het aantal vertoningen en houd de conversie goed bij. Vaak zijn de kosten van de campagne te hoog en is de conversie te laag. Waarom? Omdat er online veel concurrentie is en Google de best presterende advertenties prioriteit geeft. Heb je dus ‘last van’ te hoge kosten en een te lage conversie? Houd dan de artikelenreeks van Maarten Dries in de gaten. Volgende week deel twee, waarin we je meer vertellen over het inrichten van een succesvolle Adwords-campagne.
 

Hieronder kun je een video bekijken die het 'Google Display network' behandelt:

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: