Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 1

14 april 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Hij heeft immers zelf als propositie dat iedere geïnvesteerde euro er vijf oplevert. Dat is lang niet slecht. Dit het eerste artikel uit de reeks.

In dit artikel bespreken we in het kort de ‘basics’. Welke advertentievormen zijn er, welke kanalen zet je in en wat zijn de valkuilen, tips & tricks?
 

Kanalen

Voor online advertising zijn er twee grote spelers: Adwords en Facebook. Voor de meeste adverteerders is de inzet van (een van) deze twee kanalen ruim voldoende en daarom richten wij ons op deze twee opties.

Wat zijn de verschillen tussen Facebook en Adwords?

Adwords wordt ingezet voor zoeken en voor display, terwijl je Facebook enkel voor display-advertenties inzet.

Wat betekenen de termen ‘display’ en ‘zoeken’?

‘Zoeken’ houdt in dat dat advertentie door Google wordt getoond wanneer men zoekt binnen de eigen omgeving van Google. Je kent vast wel de gesponsorde resultaten boven de organische resultaten in Google; dat zijn advertenties die in het ‘zoeken’-domein vallen. Display reikt verder dan dat: de display-advertenties zijn zichtbaar op externe websites. Hierdoor kan de display-advertentie van een bepaald hotel bijvoorbeeld zichtbaar zijn op de website van een culinaire travelwebsite. Ook de websites van dagbladen worden vaak gevuld met display-advertenties, waardoor jouw uiting hier ook zichtbaar kan zijn.

Hoe bepaal je waar je advertentie zichtbaar is?


Met behulp van keywords en instellingen van de Adwords- of Facebook-campagne kan zeer nauwkeurig bepaald worden waar of aan wie de advertentie wordt getoond. Wie zijn doelgroep goed kent, kan zeer goed ‘targeten’ tegenwoordig, alhoewel het aan te raden is om goed onderzoek te doen naar de doelgroep die jouw dienst afneemt. Niet zelden blijkt de doelgroep in de praktijk te verschillen van de doelgroep die de adverteerder in zijn achterhoofd heeft! Een veelvoorkomende 'fout' is het niet gebruiken van alle mogelijke functionaliteiten. Daarover later meer. 

Hoe is de verdeling aan investeringen in Adwords en Facebook?

Adwords is de onbetwiste marktleider. Doorgaans wordt zeker 75 procent van het online marketingbudget via Adwords ingezet.

Hoe maak je een goede campagne?

Ja, dat wil iedereen wel weten. Daar gaan we dus in de komende artikelen binnen deze reeks verder op in. Belangrijk is wel om steeds te blijven testen: probeer nieuwe doelgroepen uit en pas zoektermen of advertentie-uitingen op regelmatige basis aan. Registreer/meet altijd goed het aantal clicks versus het aantal vertoningen en houd de conversie goed bij. Vaak zijn de kosten van de campagne te hoog en is de conversie te laag. Waarom? Omdat er online veel concurrentie is en Google de best presterende advertenties prioriteit geeft. Heb je dus ‘last van’ te hoge kosten en een te lage conversie? Houd dan de artikelenreeks van Maarten Dries in de gaten. Volgende week deel twee, waarin we je meer vertellen over het inrichten van een succesvolle Adwords-campagne.
 

Hieronder kun je een video bekijken die het 'Google Display network' behandelt:

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Events Coronacrisis
Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: