TripAdvisor niet alleen voor consument

14 april 2010 |
TripAdvisor niet alleen voor consument<

De wereld van informatie-voorziening wordt steeds uitgebreider. Waar u het vroeger moest doen met reisboekjes en advies van één kennis, vriend of vriendin, zoekt men tegenwoordig zijn heil op het internet. Hier bieden sites, zoals TripAdvisor, bezoekers informatie over restaurants, hotels, recreatiegebieden, pretparken en nog veel meer, gekoppeld aan reacties van andere reizigers. Waar u vroeger advies kon vragen aan slechts een handje vol bekenden biedt TripAdvisor met een gemiddelde van 21 reacties per accommodatie de reiziger een hele nieuwe wereld aan reisadvies.

TripAdvisor
Als ‘s werelds grootste reisgemeenschap helpt TripAdvisor mensen met het plannen van hun reis, geeft het inzicht in de mogelijkheden in een bepaalde stad of regio en kan men lezen over de ervaringen en tips van mensen die u voor zijn gegaan. Hotel Trade Relations Manager EMEA Guillaume Thevenot van TripAdvisor beschrijft de site als een plek dat aandoet als een lokaal café of kroeg, waar men in een vriendelijke en vertrouwde omgeving eerlijk wordt geadviseerd door andere reizigers zoals uzelf. Vrienden zouden u geen beter advies kunnen geven.

Interview
Aangezien TripAdvisor een site is die specifiek is bedoeld voor de consument vroegen wij de in London wonende Fransman Thevenot, wat kan TripAdvisor voor hoteliers en restauranteigenaren betekenen in vergelijking met andere reis recensiesites?
TripAdvisor biedt hoteliers en restaurants de mogelijkheid om hun bedrijf op te nemen in de travel directory van TripAdvisor, en men is ook te vinden op andere hoogstaande reissites zoals SmarterTravel. Met meer dan 5,2 miljoen bezoekers per maand, geeft TripAdvisor hoteliers en restauranteigenaren de kans om door een groot scala aan consumenten gevonden en beoordeeld te worden. TripAdvisor kan u helpen om de consument op het juiste moment te bereiken tijdens hun reisonderzoek. Het is een goede manier om de groei van uw onderneming te stimuleren, het is een effectief marketingmiddel. Met ons nieuwe product ‘Business Listings’, kan men nu gelijk hun telefoonnummer, email adres en de URL naar hun eigen website bieden waardoor de kijker in een klant verandert.

Wie verzorgen de recensies die op de site komen te staan, en worden deze naar waarde gecontroleerd door TripAvisor?
Omdat TripAdvisor miljoenen recensies bevat van meer dan één miljoen hotels, restaurants en attracties, is het niet praktisch voor ons om elk detail van de recensies te controleren. Elke minuut wordt er een gemiddelde van 21 recensies op de site gezet en wij geloven dat door de hoeveelheid aan recensies de reiziger uit de feiten en de trends onder recensenten kan opmaken of het beoogde hotel of restaurant voor hen geschikt is. TripAdvisor controleert overigens steekproefsgewijs of de geplaatste recensies aan onze plaatsingseisen voldoen. Daarnaast hebben wij een controleteam dat twijfelachtige recensies controleert. Ook zijn er middelen op de site die helpen om twijfelachtige stukken er uit te vissen en onze miljoenen reizigers houden ook een oogje op de site.

Is het mogelijk voor deelnemende hotels en restaurants om invloed uit te oefenen op de geplaatste reacties, bijvoorbeeld door er op te reageren?
Men kan er voor kiezen om elke keer als er een reactie wordt geplaatst hierover te worden geïnformeerd door TripAdvisor. Daarbij kunnen hoteliers en restauranteigenaren ook reageren op de recensies. Hun reactie komt dan onder de recensie te staan. Wij stimuleren bedrijven dan ook om de goede recensies te bedanken en de slechte uit te leggen.

Guillaume Thevenot heeft zich bewezen als een echte internet-innovator en wij willen daarom van hem weten wat zijn visie is op recensiewebsites en wat het belang is van consumentenrecensies voor toekomstige reserveringen?
We zijn al eeuwen bekend met mond-tot-mond reclame en vandaag de dag kunnen we met het internet meer mensen bereiken met vragen om advies bij het maken van aankoopbesluiten. Consumentenreacties worden al lang gebruikt in de reissector, zo viert TripAdvisor dit jaar z’n 10-jarig jubileum, maar ook in andere sectoren is er vraag naar recensies van consumenten op het net, denk maar aan elektronicaproducten en gadgets, overal wordt wel over geschreven. Dit bewijst dat e-commercesites behoefte hebben aan een soort van sociaal media element om succesvol te worden en vertrouwen op te bouwen in hun branche.

Wie is...

Naam: Guillaume Thevenot
Geboren in: Frankrijk
Woonachtig in: London

Educatie: De eerste 25 jaar van zijn leven was Guillaume woonachtig en Frankrijk en heeft daar ook zijn studie genoten, met een tussenjaar in Wales. Afgestudeerd aan de ESSC/IMHI met een MBA in International Hospitality Management in 2000.

Huidig werk: Hotel Trade Relations Manager EMEA bij TripAdvisor en grondlegger van Hotel-Blogs.com

Werkgeschiedenis: Business Development Manager - Hospitality bij Amadeus UK & Ireland
Head of Contracting - Hotels - Global Accounts bij Active Hotels Ltd, Priceline Europe
Sales Manager - Frankrijk, Benelux, Zwitserland bij Active Hotels Ltd.

Passie: Hotelindustrie en het Internet. Persoonlijk ben ik van mening dat er veel ontwikkelingsmogelijkheden op het internet nog niet worden benut. Teveel van deze branche gaat alleen over het maken van reserveringen voor vluchten, hotels en reisarrangementen…maar hoe zit het dan met reizigersgemeenschappen, het uitwisselen van hoteltips, het verpersoonlijken van reisgidsen, foto- en video-uitwisselingen, gastenrecensies, interactie tussen reiziger en leveranciers…?

Nienke van Haasteren

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
World Travel Awards: Pulitzer beste hotel van Nederland

Pulitzer Amsterdam is uitgekozen tot het beste hotel van Nederland. De prijs werd voor de 26ste keer uitgereikt door de World Travel Awards tijdens de jaarlijkse ceremonie, dit jaar gehouden op Madeira. De World Travel Awards wordt beschouwd als één van de meest prestigieuze erkenninge...

Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: