Aansprakelijkheid voor bewaarneming

Auteur: Redactie
Economie Wet- en regelgeving 14 december 2010
Aansprakelijkheid voor bewaarneming

De hotelier kan geconfronteerd worden met een gast die beweert dat hij in het hotel iets kwijtgeraakt is. In welke mate moet de hotelier zich dat - in juridisch opzicht - aantrekken? De wet kent een aantal regels met betrekking tot bewaarneming. Van bewaarneming is sprake wanneer u iets toevertrouwd is om te bewaren. Als enkel een ruimte of plek ter beschikking gesteld is, dan geldt dat degene de het goed daar achtergelaten heeft, zal moeten bewijzen dat degene die de zaak onder zich had, het goed heeft laten verdwijnen, dan wel beschadigd heeft.

De hotelier als bewaarnemer

De overeenkomst die een hotelier met zijn gast sluit, is in de regel geen overeenkomst tot bewaarneming. De overeenkomst betreft het verschaffen van logies. De wetgever heeft echter ten aanzien van hoteliers een bijzondere bepaling opgenomen. Hij is als een bewaarnemer aansprakelijk voor beschadiging of verlies. De hotelier zal de nodige actie moeten ondernemen bij afwezigheid van zijn gast, indien er gevaar dreigt voor de meegebrachte zaken. Een voorbeeld: brandpreventie. De verantwoordelijkheid van de hotelhouder geldt in beginsel ook als een gast zijn hotelkamer niet behoorlijk afsluit, of waardevolle goederen achterlaat in de hal van het hotel.

Aansprakelijkheid van de hotelier geldt alleen voor zaken die zijn logeergasten hebben meegenomen. Het gaat dus niet om bezoekers van de bar van het hotel of bezoekers  van het restaurant van het hotel.

De auto van een hotelgast die in de hotelgarage staat, valt onder de regels van bewaarneming, maar de auto die buiten voor het hotel geparkeerd staat, niet.

Algemene voorwaarden

Sommige hoteliers sluiten in hun algemene voorwaarden de aansprakelijkheid voor schade uit. Veel gebruikte standaard algemene voorwaarden door hotelhouders zijn de 'uniforme voorwaarden horeca' (UVH). Het uitsluiten van aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden houdt echter niet altijd stand. Bepalingen in algemene voorwaarden van bedrijven kunnen tegenover consumenten onredelijk zijn, indien een schadevergoedingsplicht geheel of gedeeltelijk inperkt is. Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn als een essentiële verplichting van de te leveren prestatie iedere prikkel tot behoorlijke nakoming zal uitsluiten. De hotelier zal zich dus niet altijd achter de uitsluiting van aansprakelijkheid kunnen verschuilen. Wel kan in de algemene voorwaarden de (bewijs)positie van de hotelhouder aanzienlijk verbeterd worden.

Zorgplicht

De hotelier dient zich te realiseren dat hij mogelijk zal moeten bewijzen dat hij aan zijn zorgplicht als bewaarnemer voldaan heeft. Het is raadzaam om zo veel en zo lang mogelijk bewijzen te bewaren waaruit het treffen van de behoorlijke voorzorgsmaatregelen blijkt. Daarnaast verdient het aanbeveling in de algemene voorwaarden de aansprakelijkheid en bewijspositie zo goed mogelijk neer te leggen.

Auteur: Alex Dolphijn

HM302010

Overig nieuws