Actie borstvoeding geven in het openbaar: is dat nog nodig?

18 augustus 2017 | Thijs Jacobs

In de Wereld Borstvoeding Week is het Voedingscentrum de uitdaging aangegaan om Den Haag borstvoedings-vriendelijk(er) te maken. Is dat nodig? Wij denken van wel. Bijna een derde van de vrouwen (30,5%) voelt zich namelijk niet prettig bij het geven van borstvoeding in een openbare gelegenheid, zoals een restaurant of café. Patricia Schutte, woordvoerder van het Voedingscentrum, vertelt in deze blog over haar ervaringen in de Haagse horeca.

Het Voedingscentrum wil de drempel graag verlagen voor vrouwen die in het openbaar willen voeden. Dat doen we door ‘Voeden kan hier’-stickers aan te bieden aan de horeca, zodat zij deze op hun deur of raam kunnen plakken. En door een handige Google-kaart uit te brengen met een overzicht van borstvoedingsvriendelijke locaties.

Haagse horeca

Natuurlijk vragen we wel eerst toestemming. In de Wereld Borstvoeding Week ga ik mee langs de deuren van de Haagse horeca. Mijn collega vertelt me dat sommige medewerkers je aankijken alsof je een Jehova’s getuige bent. Dus het voelt nog wel als een uitdaging als ik binnenloop bij mijn eerste adres.

Gelukkig word ik enthousiast onthaald. De eigenaar van de koffiebar laat zien wat de zaak allemaal in huis heeft om moeders te ontvangen en hij leidt me naar het verschoonkleed. In zijn enthousiasme stelt hij voor om mij in contact te brengen met het hoofdkantoor van een grote koffieketen, zodat we in één keer 60 filialen kunnen toevoegen aan de lijst met borstvoedingsvriendelijke locaties. Zo’n start is bemoedigend. De eigenaar vindt het ook leuk om op de foto te gaan, die we via social media verspreiden om aandacht te vragen voor het onderwerp. 

Bij de volgende gelegenheid krijg ik te horen dat moeders welkom zijn om te voeden. Maar ze willen er verder geen ruchtbaarheid aan geven. Op weer een andere locatie zijn de moeders welkom zolang ze ‘niet in beeld’ en discreet voeden. 

Verbazing bij horecaondernemers
 

Gelukkig zijn de meeste horecagelegenheden verbaasd dat vrouwen die borstvoeding geven op sommige plekken niet welkom zijn. Zij vinden het vanzelfsprekend dat moeders overal terecht kunnen. De eigenaar van een Italiaans restaurant stelt de vraag ‘Waarom zijn sommige eigenaren tegen voeden in het openbaar?’. En dat is natuurlijk een hele logische vraag. Wat is er verkeerd aan een moeder die haar baby aan de borst legt? Dat is immers de functie van vrouwenborsten. We worden ook blootgesteld aan vrouwelijk naakt in reclame voor kaas, bepaalde muziek en zelfs mannenkleding! Dat vinden we normaal terwijl een kind aan de borst normaler is.

We mogen baby’s die door de borst worden gevoed geen drempels opwerpen. Zij hebben net als baby’s die flesvoeding krijgen het recht om op elke plek gevoed te worden als ze met hun moeder op pad gaan. En net als alle baby’s hebben ze regelmatig honger. Daarom zetten wij ons in om Den Haag borstvoedingsvriendelijk te maken; voor al die lieve Haagse baby’s en hun mama’s.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: