Actie borstvoeding geven in het openbaar: is dat nog nodig?

18 augustus 2017 | Thijs Jacobs

In de Wereld Borstvoeding Week is het Voedingscentrum de uitdaging aangegaan om Den Haag borstvoedings-vriendelijk(er) te maken. Is dat nodig? Wij denken van wel. Bijna een derde van de vrouwen (30,5%) voelt zich namelijk niet prettig bij het geven van borstvoeding in een openbare gelegenheid, zoals een restaurant of café. Patricia Schutte, woordvoerder van het Voedingscentrum, vertelt in deze blog over haar ervaringen in de Haagse horeca.

Het Voedingscentrum wil de drempel graag verlagen voor vrouwen die in het openbaar willen voeden. Dat doen we door ‘Voeden kan hier’-stickers aan te bieden aan de horeca, zodat zij deze op hun deur of raam kunnen plakken. En door een handige Google-kaart uit te brengen met een overzicht van borstvoedingsvriendelijke locaties.

Haagse horeca

Natuurlijk vragen we wel eerst toestemming. In de Wereld Borstvoeding Week ga ik mee langs de deuren van de Haagse horeca. Mijn collega vertelt me dat sommige medewerkers je aankijken alsof je een Jehova’s getuige bent. Dus het voelt nog wel als een uitdaging als ik binnenloop bij mijn eerste adres.

Gelukkig word ik enthousiast onthaald. De eigenaar van de koffiebar laat zien wat de zaak allemaal in huis heeft om moeders te ontvangen en hij leidt me naar het verschoonkleed. In zijn enthousiasme stelt hij voor om mij in contact te brengen met het hoofdkantoor van een grote koffieketen, zodat we in één keer 60 filialen kunnen toevoegen aan de lijst met borstvoedingsvriendelijke locaties. Zo’n start is bemoedigend. De eigenaar vindt het ook leuk om op de foto te gaan, die we via social media verspreiden om aandacht te vragen voor het onderwerp. 

Bij de volgende gelegenheid krijg ik te horen dat moeders welkom zijn om te voeden. Maar ze willen er verder geen ruchtbaarheid aan geven. Op weer een andere locatie zijn de moeders welkom zolang ze ‘niet in beeld’ en discreet voeden. 

Verbazing bij horecaondernemers
 

Gelukkig zijn de meeste horecagelegenheden verbaasd dat vrouwen die borstvoeding geven op sommige plekken niet welkom zijn. Zij vinden het vanzelfsprekend dat moeders overal terecht kunnen. De eigenaar van een Italiaans restaurant stelt de vraag ‘Waarom zijn sommige eigenaren tegen voeden in het openbaar?’. En dat is natuurlijk een hele logische vraag. Wat is er verkeerd aan een moeder die haar baby aan de borst legt? Dat is immers de functie van vrouwenborsten. We worden ook blootgesteld aan vrouwelijk naakt in reclame voor kaas, bepaalde muziek en zelfs mannenkleding! Dat vinden we normaal terwijl een kind aan de borst normaler is.

We mogen baby’s die door de borst worden gevoed geen drempels opwerpen. Zij hebben net als baby’s die flesvoeding krijgen het recht om op elke plek gevoed te worden als ze met hun moeder op pad gaan. En net als alle baby’s hebben ze regelmatig honger. Daarom zetten wij ons in om Den Haag borstvoedingsvriendelijk te maken; voor al die lieve Haagse baby’s en hun mama’s.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: