Booking.com op weg naar overwinning in rechtszaak om laagste prijsgarantie

10 februari 2017 | Thijs Jacobs

Booking.com is verwikkeld in een juridische strijd met de Duitse mededingingsautoriteit. De inzet? De ‘beste prijs-clausule', die Booking.com altijd hanteerde. Hoteliers en mededingingsautoriteiten hebben zich verzet tegen de clausule, maar de boekingsgigant lijkt op weg naar een overwinning: het Duitse hooggerechtshof lijkt Booking.com gelijk te geven in deze kwestie.

Booking.com had in de contracten een clausule opgenomen over de garantie op de laagste prijs. Enkel via Booking.com kan de klant de beste prijs krijgen. Via de eigen hotelwebsite mag een kamer (volgens de clausule) niet goedkoper aangeboden worden. De mededingingsautoriteit bepaalde dat deze clausule de concurrentie onterecht beperkte, waarna Booking.com naar de rechter stapte. Schijnbaar met succes.

Het gerechtshof onderzoekt nu of de clausule niet een noodzakelijke afspraak is. Hotels zouden immers het platform van Booking.com kunnen gebruiken om klanten naar hun eigen website te lokken, waarna een lagere prijs wordt aangeboden. Booking.com lijkt hiermee de overwinning in de rechtszaak binnen handbereik te hebben.

Wanneer de uitspraak wordt gedaan is nog niet bekend. Bij een positieve uitspraak voor Booking.com mag de claim 'laagste prijsgarantie' weer worden ingevoerd. 
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: