BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

Auteur: David Bakker
Economie Ewout Hoogendoorn 19 april 2021
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. 

De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal dertig A-locaties in en rondom Europa. De opzet is helder. De zittende hotelondernemer houdt 50 procent van de onderneming in handen. De overige 50 procent komt in handen van BORON. Dat maakte John Fentener van Vlissingen bekend tijdens een uitgebreid interview met Hospitality Management, geleid door Ewout Hoogendoorn. BORON heeft voor 50 procent de aandelen genomen in de Spaanse hostelketen Rodamon Hostels met hostels in onder andere Barcelona, Lissabon, Marrakech en Boedapest.

Ewout Hoogendoorn - al jaren vaste columnist van Hospitality Management - interviewde eind maart John Fentener van Vlissingen over zijn visie op het herstel van de internationale zakenmarkt. Fentener van Vlissingen is oprichter van BCD Travel, een van de grootste zakenreisorganisaties ter wereld. Het interview lees je hier.

 

Binnen nu en twee tot drie jaar wil de groep uitbreiden tot 10.000 bedden op minimaal 30 locaties in en rondom Europa om vervolgens de groep te verkopen. BORON ziet juist nu mogelijkheden in het lage segment van de markt en richt zich met deze nieuwe hotelgroep op de reislustige millennials en generatie Gen Z die staan te popelen om weer te reizen en nieuwe mensen te ontmoeten. Een tech-gedreven hostelgroep op A-locaties met een stijlvolle, interactieve sfeer en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Een naam voor de groep is nog niet bekend.

Vanwaar de keuze om juist nu een hotelgroep te starten?

“We hebben onderzoek gedaan naar hoeveel hotelkamers wereldwijd zich op de grote groep millennials richt. Daaruit bleek – op basis van een aantal specifieke criteria –  dat minder dan 500.000 van de 19 miljoen kamers aansluit aan de behoefte van de millennial. Daarin zien wij een groeimarkt. Tegelijkertijd zien we dat kleinere hotelondernemers het in deze tijd enorm lastig hebben. De opzet van onze nieuwe hotelgroep is dat wij voor 50 procent eigenaar worden en dat de zittende ondernemer de overige 50 procent in handen houdt. Wij investeren nieuw geld in het hotel om enerzijds financieel sterk door de crisis heen te komen en anderzijds om te kunnen uitbreiden."

Hoe ziet het concept eruit?

“Het is een tech-gedreven hotelgroep met unieke maar betaalbare concepten waar de verbinding tussen stad en gasten centraal staat. We zetten in op design en technologie voor de reislustige millennials die graag mensen ontmoeten op de beste locaties in Europese steden. In de hotels zijn ook kamers waar meer dan twee mensen op de kamer kunnen overnachten, in die zin heeft het ook een hosteluitstraling. Een groep vrienden kan op dezelfde kamer overnachten. De gemiddelde prijs per overnachting zal ruim onder de 100 euro per nacht liggen.”

Wat is de langetermijnvisie van de nieuwe groep?

“We focussen ons in de regel op de lange termijn. Dat is in dit geval niet zo. We bouwen het op en verkopen het. Dat is het plan. Vanuit BCD Travel kennen we alle grote hotelgroepen ter wereld. We zien dat het opzetten van het concept wat wij nu doen, voor hen niet interessant is omdat het voor hen te klein werk is. Pas als het op volume is, wordt het voor hen relevant. Dat is precies wat wij gaan doen: volume creëren. Minimaal 30 locaties en 10.000 bedden, met een cover in heel Europa. Op die manier creëren we de interesse van de grote hotelgroepen en gaan we over tot verkoop.”

“We willen snel groeien, mede omdat de prijzen nu gunstig zijn. Tegelijkertijd zeggen we tegen de ondernemer: ‘uw drive hebben wij nodig’. Mede omdat de ondernemer dat belang van vijftig procent behoudt. We bieden de ondernemer de ruimte om voor een groot deel zijn eigen waarde te creëren. Gezamenlijk zijn we sterker en de ondernemer profiteert straks mee als de totale combinatie veel meer waard wordt. De financiële ruimte die wij creëren is in veel gevallen enorm nodig vanwege de coronacrisis. Een onderdeel van de deal is dat de ondernemer geen geld uit de onderneming mag halen. Wij doen er geld bij en daardoor kunnen ze uitbreiden en hun rekeningen betalen. Een partnerschap aangaan past binnen mijn filosofie. Daarom willen we dat de ondernemer er voor vijftig procent in blijft. Een ondernemer zal altijd zijn eigen waarde willen vergroten en dat willen wij ook. Het is een win-winsituatie.”

Hoe ziet de organisatie en de financiering eruit?

“Samen met Patrick Grasso hebben we een consortium gevormd met een kleine groep aandeelhouders van grote familiebedrijven. We hebben de aandeelhouders bereid gevonden om een bedrag toe te zeggen. We hebben dat hele bedrag niet in een keer nodig. De organisatie en administratie zal hier op het hoofdkantoor in Zeist plaatsvinden en het management zal worden geleid door Patrick Grasso, die Short Stay Group zeer succesvol in Europa heeft neergezet. Hij leidt de onderhandelingen met de hotels.”

Wordt in die onderhandeling ook het onroerend goed meegenomen?

“Daar doen we studies naar en dat weten we nog niet. Het gaat nog maanden duren voordat we daar een keuze in kunnen maken. We hebben ervoor gekozen om eerst het concept full-speed uit te rollen. In de komende drie tot zes maanden gaan we uitgebreid en zorgvuldig bekijken en bestuderen of we het onroerend goed aankopen. Maar als we dat gaan doen, doen we dit via een separate maatschappij. We hebben een verantwoording naar de belegger toe en dat moeten we met zorg doen. Het onroerend goed wordt per definitie sterker als het concept goed is uitgerold. Je moet het niet andersom doen: eerst het vastgoed kopen en vervolgens de exploitatie aan je binden. Zakendoen is focussen. We leggen nu eerst de focus op verdere acquisities en het vinden van nieuwe partners. Als de studie aan het eind van het jaar klaar is, dan weten we of we het onroerend goed wel of niet gaan kopen.”

In het bedrijfsleven zie je vaak dat merken die beginnen in een laag segment langzaamaan naar boven groeien. Hotels groeien van twee naar drie of vier sterren en de Ford Mustang zoals we die nu kennen, is al lang niet meer de Ford Mustang die we uit de jaren ’60 kennen. Springt u met deze hotelgroep in het vacuüm dat de hotelmarkt zelf heeft gecreëerd?

“Absoluut. Het klinkt natuurlijk aantrekkelijker om het vijfsterrensegment in te gaan, maar wij zien hier meer kansen. Als je kijkt naar Airbnb, dan lijkt wat wij doen misschien wel vergelijkbaar, maar bij onze doelgroep ligt de nadruk op ontmoetingen, het maken van connecties na toch voor velen een tijd van eenzaamheid en daar spelen wij met ons concept op in. In het lage segment is de hotellerie in beweging en dat komt mede door Airbnb. Wij stappen nu ook dat segment in, maar dan gereguleerd.”

Waarom heeft de groep nog geen naam?

“Dat hebben we bewust nog niet gedaan. De hotels opereren nog onder verschillende merknamen. Vanuit marketingperspectief is het verstandig om over een aantal jaar dezelfde naam te hanteren voor alle hotels. Wat die naam gaat worden, weten we nu nog niet. Het is een proces. Voor de verkoop is het verstandig om één merknaam vast te stellen en vervolgens ga je de bruid gereed maken voor een mooi huwelijk.”

In het kader van dertigjarig jubileum van Hospitality Management interviewen onze columnisten Ewout Hoogendoorn, Sander Allegro en Hans van Spronsen ieder een gast naar keuze. Eind maart interviewde Ewout Hoogendoorn reisondernemer John Fentener van Vlissingen op het hoofdkantoor van BORON in Zeist. In de volgende editie is het de beurt aan Sander Allegro.

Foto's: Paul van der Wal

Overig nieuws