Column Hans van Spronsen: de kracht van verbazing

4 november 2016 | Jorien Slager

Bij alles wat mensen doen, ondergaan of bedenken hebben zij een verwachting. Dit geldt bij elke menselijke activiteit, hoe groot of hoe klein ook. We ervaren dit vaak niet omdat we nou eenmaal veel doen zonder er echt bij stil te staan. Maar er is altijd een verwachting. Als je naar een verjaardag gaat bij je ex-vrouw of naar een voetbalwedstrijd van je favoriete club, je hebt van tevoren een duidelijke verwachting. Misschien in het eerste geval een wat minder positieve verwachting…

Zo werkt het ook voor gasten zodra zij een hotel hebben geboekt. Die verwachting hangt sterk af van de reden van het bezoek, de ervaring met hotels, eventuele reviews die zijn gelezen of commentaren van mensen uit hun omgeving. En zeker ook belangrijk, de informatie die het hotel zelf verspreidt. Hieronder valt natuurlijk de website, de informatie op boekingskanalen en eventuele verdere informatie.

Alles draait bij het verdere contact met uw gast om de communicatie en uitvoering. Het is belangrijk deze verwachting te managen. Dit moet de basis zijn van het handelen in de dagelijkse uitvoering. Het gaat erom de verwachting die uw gast heeft, waar te maken en - liever nog - te overtreffen. Bij dat overtreffen komt de kracht van de verbazing naar voren. Afhankelijk van het niveau van uw bedrijf en uw rating op de internetsites liggen hier de kansen om de verwachtingen te overtreffen.

Dit kan zijn door simpelweg uw gast bij aankomst een drankje te serveren tot aan het wassen van de auto bij de valet parking. Een kleinigheidje op de kamer, een weerberichtje met toeristische tips bij het ontbijt of het gewoon welkom heten van alle gasten in uw restaurant. Allemaal zaken die afhankelijk van het niveau van uw hotel boven de verwachting van uw gasten kunnen reiken. U kunt het zo gek niet bedenken als het maar gaat om de kernbegrippen; extra aandacht, erkenning en herkenning.

Feitelijk is iedere medewerker in uw hotel een verwachtingsmanager die er alles aan doet om de gasten te verbazen. Om deze gasten zo tot ambassadeur van uw bedrijf te maken. Nadeel is dat naarmate u meer gaat excelleren de verwachting ook elke keer hoger zal worden bij de gasten.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens
AccorHotels wil minder plastic afval

Morgen, op Planet21 Day, een evenement dat jaarlijks terugkeert op 21 april, stimuleert AccorHotels haar werknemers om initiatieven te bedenken die de wereld een stukje beter maken. Duurzame ontwikkeling en sociale verantwoordelijkheid staan daarbij centraal. Vorig jaar lag de focus op de reductie v...

Toerisme Duurzaamheid
Landal GreenParks mag zich meest duurzaam reismerk van Nederland noemen

Landal GreenParks is winnaar van de Sustainable Brand Index van 2018 in de categorie Travel en Leisure. Landal mag zich een jaar lang het meest duurzame reismerk van Nederland noemen op grond van onafhankelijk consumentenonderzoek. De onderscheiding werd gisteravond in Amsterdam uitgereikt door...

Opening Internationaal
Hotel con Corázon opent tweede hotel in Mexico

Hotel con Corázon is een bijzonder hotel in Nicaragua dat al haar winst steekt in het verbeteren van het lokale onderwijs. Sinds de opening van het hotel in 2008 hebben honderden kinderen hierdoor een kans gekregen op een betere toekomst. Het concept van Hotel Con Corázon is zo succesv...

Onderwijs Blog
Blog Pim van het Reve: wat doe jij met je afval?

5 April 2018. Op naar Apeldoorn, het is tijd voor mijn Thesis Proposal Defence, oftewel het verdedigen van mijn onderzoeksopzet. Het één-na-laatste tentamenmoment voordat ik afstudeer en mijn bachelor Hotel Management in ontvangst mag nemen. Met wat gezonde spanning leg ik mijn eerste ...

Hotelbouwplannen Innovatie
Yotel bouwt in Istanbul hotel met 451 kamers

?GA, al 25 jaar exploitant van Istanbul New Airport (INA), en Yotel, de in Londen gevestigde hotelgroep, hebben een exclusief hotelbeheercontract getekend. Het hotel, dat een van de grootste luchthavenhotels ter wereld zal zijn, met zowel airside als landside-toegang, zal 451 kamers hebben. Het is g...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Geen hotel in seniorencomplex Amsterdam Osdorp

De rechtbank heeft bepaald dat er geen hotel mag komen in een seniorencomplex in Amsterdam Osdorp. Dit na na bezwaren van bewoners van het complex, zo lezen we op de website van AT5. Backpackers zouden gratis in het pand mogen slapen wanneer ze iets terug zouden doen voor de buurt. De ouderen waren ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: