Column Hans van Spronsen: de kracht van verbazing

4 november 2016 | Jorien Slager

Bij alles wat mensen doen, ondergaan of bedenken hebben zij een verwachting. Dit geldt bij elke menselijke activiteit, hoe groot of hoe klein ook. We ervaren dit vaak niet omdat we nou eenmaal veel doen zonder er echt bij stil te staan. Maar er is altijd een verwachting. Als je naar een verjaardag gaat bij je ex-vrouw of naar een voetbalwedstrijd van je favoriete club, je hebt van tevoren een duidelijke verwachting. Misschien in het eerste geval een wat minder positieve verwachting…

Zo werkt het ook voor gasten zodra zij een hotel hebben geboekt. Die verwachting hangt sterk af van de reden van het bezoek, de ervaring met hotels, eventuele reviews die zijn gelezen of commentaren van mensen uit hun omgeving. En zeker ook belangrijk, de informatie die het hotel zelf verspreidt. Hieronder valt natuurlijk de website, de informatie op boekingskanalen en eventuele verdere informatie.

Alles draait bij het verdere contact met uw gast om de communicatie en uitvoering. Het is belangrijk deze verwachting te managen. Dit moet de basis zijn van het handelen in de dagelijkse uitvoering. Het gaat erom de verwachting die uw gast heeft, waar te maken en - liever nog - te overtreffen. Bij dat overtreffen komt de kracht van de verbazing naar voren. Afhankelijk van het niveau van uw bedrijf en uw rating op de internetsites liggen hier de kansen om de verwachtingen te overtreffen.

Dit kan zijn door simpelweg uw gast bij aankomst een drankje te serveren tot aan het wassen van de auto bij de valet parking. Een kleinigheidje op de kamer, een weerberichtje met toeristische tips bij het ontbijt of het gewoon welkom heten van alle gasten in uw restaurant. Allemaal zaken die afhankelijk van het niveau van uw hotel boven de verwachting van uw gasten kunnen reiken. U kunt het zo gek niet bedenken als het maar gaat om de kernbegrippen; extra aandacht, erkenning en herkenning.

Feitelijk is iedere medewerker in uw hotel een verwachtingsmanager die er alles aan doet om de gasten te verbazen. Om deze gasten zo tot ambassadeur van uw bedrijf te maken. Nadeel is dat naarmate u meer gaat excelleren de verwachting ook elke keer hoger zal worden bij de gasten.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Nieuwe general manager en chef-kok Hotel Arena

Özgür Eylen zal per 1 februari 2018 als general manager aan de slag gaan in het recent verbouwde en gerenoveerde Hotel Arena. In december 2017 is Sander Louwerens gestart als nieuwe chef-kok in het desbetreffende hotel café-restaurant PARK. Tot op heden is Özgür Eylen w...

Hotel Innovatie
Blooming Bergen bant plastic

Elk jaar belandt 8 miljard kilo plastic in de oceanen, waaronder veel plastic waterflesjes. En dat is pet vinden blooming en Dopper. Daarom draait het hotel de kraan dicht voor de plastic single-use fles. Vanaf half januari sluit blooming zich aan bij de internationale P.E.T. FREE beweging van Doppe...

Toerisme
Onderzoek: Overtoerisme is ons probleem

Foto: “Waarom heet het toeristenseizoen als we niet op ze mogen schieten?” © Jeroen Oskam (Florence) Kan er te veel toerisme zijn? De afgelopen drie jaar zijn ‘toerismemoeheid’ en protesten tegen het toerisme wereldwijd in het nieuws gekomen. Het is vooral een stedeli...

Awards Hotel
Pulitzer Hotel wint Best Outdoor verlichting

Afgelopen weekend werden voor het eerst de Festive Lighting Awards uitgereikt aan de Amsterdamse hotels met de meest bijzondere, feestelijke verlichting. Vier hotels vielen in de prijzen. Een professionele jury beoordeelde de hotelverlichting en deelde prijzen uit in drie verschillende categorie&...

Hotel Jubileum
Museum Rotterdam brengt ode aan Hotel New York

Op 5 mei 2018 viert Hotel New York zijn 25-jarig jubileum. Aanleiding voor Museum Rotterdam om op een bijzondere wijze een ode te brengen aan dit markante hotel. De tentoonstelling: Hotel New York, story of pioneers, opent op 4 mei en vertelt het indrukwekkende verhaal van een stadsicoon. 25 jaar...

Internationaal Marriott
Marriott onder vergrootglas in China vanwege website

De hotelketen Marriott ligt onder vuur bij Chinese media. De hotelketen bestempelde bijvoorbeeld Taiwan en Tibet in een enquete als landen, maar dat gaat er bij China niet in. Opschudding De Amerikaanse hotelketen Marriott zorgde voor opschudding door Taiwan, Hongkong, Macao en Tibet als l...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: