Column Hans van Spronsen: Een goed product voor een goede prijs?

11 april 1999 | Redactie

Zoals u ongetwijfeld hebt vernomen, is het belangrijkste beleidsuitgangspunt van Koninklijk Horeca Nederland voor de komende jaren het verbeteren van het rendement in de bedrijfstak. Dat is, in een sterk veranderende en concurrerende markt, een noodzakelijk uitgangspunt voor een gezonde toekomst van de bedrijfstak. Het rendement moet omhoog wil men op termijn voldoende concurrerend en eigentijds blijven.

Wat moet nu dat rendement zijn? Een behoorlijk ondernemersinkomen en nog een beetje meer? Wat te denken van rendement op geïnvesteerd eigen vermogen, en de opbouw van een economische reserve? Het is pas functioneel hierover verder te praten als wij beseffen wat een fatsoenlijk rendement betekent.

Een acceptabel rendement bestaat uit drie onderdelen: een behoorlijk ondernemersinkomen in relatie tot het aantal arbeidsuren; minimaal een rentevergoeding op het geïnvesteerd eigen vermogen van op dit moment 9%; 3 tot 5% van de omzet als opbouw van een economische reserve. Veel ondernemers realiseren zich vaak niet dat een behoorlijk ondernemersinkomen niet volstaat. Wat gebeurt er met uw bedrijf als het eens flink tegenzit?

U dient zich ook te realiseren dat er op dit moment tal van factoren van invloed zijn op uw bedrijfsvoering, factoren die het rendement verder onder druk zetten. Overheidsmaatregelen, bijvoorbeeld, die de bedrijfstak dwingen tot het doen van investeringen zonder dat dit leidt tot een extra omzetverhoging (Euro-, Arbo- en Milieuwetgeving). En de technische ontwikkeling van de samenleving die ook leidt tot extra 'back-office' investeringen (Millenniumprobleem). Dan zijn er ook nog ontwikkelingen aan de vraagzijde, zoals een badkamer met bad en douche, internet op de hotelkamer, ... Daar zijn investeringen voor nodig die wellicht weinig of geen extra omzet genereren. Denk aan de arbeidsmarktontwikkelingen, zoals de ontgroening van de samenleving bij een groeiende economie, die weer leiden tot een verhoging van de personeelskosten. Kortom: bedreigingen genoeg voor de beoogde rendementsverbetering.

Prijsverhoging

Rendementsverbetering wordt bereikt door een tweetal maatregelen: kostenbesparing of omzetverhoging. Beter nog: beide tegelijkertijd. Ik ga er vanuit dat u met beide aspecten dagelijks bezig bent. Maar ik bemerk telkens dat met name omzetverhoging hoog op uw prioriteitenlijstje staat. Die omzetverhoging wordt meestal gezocht in het aantrekken van nieuwe klanten. Tussen de 80-90% van alle verkoopinspanningen zijn hier op gericht.

Veel te weinig wordt er stilgestaan bij omzetverhoging door middel van prijsverhoging. Hoe heeft u de prijs van uw hotelkamers bepaald? Eén promille van de stichtingskosten, de prijs van de concurrentie, of gewoon op basis van uw kostenpakket? Moet u niet eens nadenken over een verhoging met vijf of tien gulden? Bij vijfduizend overnachtingen betekent dat een rendementsverbetering van 25.000,- tot 50.000,- op jaarbasis. Zelfs bij een prijsverhoging van één gulden verdient u al een leuk vakantieweekje extra. Zou de gast werkelijk wegblijven? Of bent u er al zo aan gewend om het gevecht om de gunsten van de gast alleen met de kamerprijs te voeren? In mijn ogen is dat een kwalijke strategie die uiteindelijk slechts verliezers telt.

Als u toch bezig bent, kijk dan gelijk naar de andere prijzen in uw bedrijf. Misschien is hier ook nog iets aan rendementsverbetering te doen.

Auteur: Hans van Spronsen

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start ‘restaurant take over’

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Personalia
QL Hotels presenteert nieuwe Managing Director

Het team van QL Hotels & Restaurants wordt per 1 december versterkt met Mathilde van der Weerd die in de rol van Managing Director de uitrol van een ambitieuze nieuwe strategie gaat aansturen. Mathilde van der Weerd maakte eerder carrière bij onder meer Postillion Hotels en is actief als ...

Personalia Personeel
Nieuwe gezichten bij Carlton Hotel Collection

Bij Carlton Hotel Collection staan de ontwikkelingen niet stil, ook niet in deze roerige tijden. Ondernemerschap en innovatie zijn al jaren centrale pijlers binnen de groep en juist nu zetten de hotels hier vol op in. Met vier prachtkansen in de vorm van vier nieuw vervulde posities geeft Carlton Ho ...

Columns
Column Jantiene Berg: #OpenToWork

Het is inmiddels bijna zes maanden geleden dat ik samen met mijn compagnon de deur van ons urban boutique hotel moest sluiten. Het uitspreken van het faillissement ging in een recordtijd van twee minuten via de telefoon. Een ultrasnelle flitsscheiding. De start van een nieuw begin? In eerste instant ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: