Dagboek 2 Mary K: Vol verwachting

17 december 2010 |
Dagboek 2 Mary K: Vol verwachting<

Vol verwachting klopt mijn hart. Een beetje laat zou je denken maar nee. Ik zit in spanning te wachten op het groepje HKU studenten dat vandaag haar project komt presenteren in de receptieruimte van het Mary K Hotel. Een hotel opzetten is namelijk een ding, een zo groen mogelijk hotel opzetten is een ander ding en een zo groen mogelijk kunst- en cultuurhotel opzetten is best een heel groot ding in je eentje. Daarom heb ik voor het kunstgedeelte aangeklopt bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Daar hebben ze namelijk een projectbureau dat bedrijven aan studenten koppelt.

Diverse afstudeerrichtingen
Als bedrijf leg je een opdracht of vraagstelling neer waar studenten van het vierde jaar zich op in kunnen schrijven. Per project wordt een team gevormd van acht à negen studenten, in vier maanden werkt het team naar een eindproduct toe. De studenten zijn van diverse afstudeerrichtingen wat voor veel verschillende invalshoeken en oplossingen kan zorgen. Deze groep kwam onder andere van de afdelingen mode, fine arts, interieur en management.


Sfeerimpressie Mary K.

Platform voor Utrechtse kunstenaars
Mijn vraag luidde: 'Hoe kun je het Mary K Hotel inzetten als platform voor Utrechtse kunstenaars?' Het blijft een gok voor mij als ondernemer, want je weet van te voren niet waar ze mee komen en of de uitkomst ook daadwerkelijk bruikbaar is. Maar omdat Mary K een Utrechts kunsthotel wordt, leek het me een heel logische stap om met de kunstacademie samen te gaan werken. Het waren vier leuke maanden. De studenten waren erg enthousiast en snapten waar ik met het Mary K concept heen wil. Uiteraard waren er hier en daar wat strubbelingen die voor beide partijen erg leerzaam zijn geweest. Uiteindelijk staan we nu dus hier, in de receptie. Negen trotse en zenuwachtige studenten en een verwachtingsvolle 'ik'. Het helpt ze ook niet dat naast de betrokken architect en zijn vrouw, ook een cameraman aanwezig is.


Sfeerimpressie Mary K.

Pop-ups en teleurstelling
Na een nette presentatie krijg ik een lijvig boekwerk waarin ze hun onderzoek uit hebben geschreven. Ze hebben ook twee 'pop-ups' in de ramen van het pand gemaakt. Het zouden een soort kijkdozen worden die een voorproefje geven van het Mary K gevoel. Opgezet als een 'pop-up' zoals uit een uitklapbaar sprookjesboek. Maar het is niet wat ik ervan verwacht had. Ik ben teleurgesteld. Dat is best lastig want ik vind het moeilijk om kritiek te geven en zeker op iets waar negen man vier maanden lang hard aan hebben gewerkt. Ik zet mezelf aan de kant en handel als hotelmanager. Ik schuif de pop-ups aan de kant. Ze communiceren in mijn ogen niet dat er een luxe hotel komt en ik wil niet dat mensen op deze manier voor het eerst kennis maken met Mary K. Voor de studenten een minder leuke afsluiting voor hun project en voor mij ook een domper.


Het boekwerk en één van de pop-ups

Checken
Zo zie je maar hoe moeilijk het is om iets wat er in je hoofd zit te communiceren. Ook als je denkt dat de ander het snapt, moet je blijven checken of je nog op een lijn zit. Want het kan zomaar ergens mis gaan. Ik heb een heleboel geleerd dat is zeker. Maar of dat het waard was? Dat zal blijken in de verdere ontwikkeling van het Mary K Hotel.


Een kijkje in het boek

Niet volgens planning
Fysiek is er tot op heden niet veel gebeurd met het pand aan de Oudegracht 25. Ik had gehoopt nu al aan het slopen te zijn. In de eerste planning was ik zelfs al open met kerst 2010! Maar ik wacht nog steeds op mijn bouwvergunning en daarmee ook de sloopvergunning. Van te voren had ik wel van veel mensen gehoord dat een dergelijke verbouwing een stuk langer duurt dan je denkt. Maar ik heb altijd gedacht dat dit bij mij niet van toepassing zou zijn. Helaas, ook al zegt de gemeente dergelijke initiatieven toe te juichen, dan nog moet je door de bureaucratische molen met regels en wachttijden.

Inrichting, brouwers en bedden
Als positieve bijwerking van dit lange wachten, heb ik nu meer tijd voor het inrichtingsplan en om allerlei producten op onder andere duurzaamheid door te lichten. Tegenwoordig lijkt iedereen Maatschappelijk Verantwoord bezig te zijn namelijk en ik wil daar graag het fijne van weten. Ik spreek met verschillende leveranciers over hun bedrijfsvisies en keurmerken. Bijvoorbeeld met een tweetal brouwers die biologische biertjes aanbieden, en een aantal beddenmerken die duurzaam en van natuurlijke materialen vervaardigd zijn. Door al deze gesprekken ontwikkelt mijn eigen hotel filosofie zich ook steeds beter.


Plattegrond van Mary K.

Ik word aan het denken gezet over hoe ik bepaalde zaken aan wil pakken en hoever ik wil gaan in duurzaam ondernemen. Als je alles echt helemaal ecologisch wilt voeren, lijk je een oneindig budget nodig te hebben dus ik moet keuzes gaan maken. De basis moet goed zijn en daarna doet Mary K haar best. Ze zal proberen elke dag groener te worden. Rome is ook niet in een dag gebouwd, toch?

Marijke Koks


Eline Dragt

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
Charme Hotels breidt uit met Hotel Karsten in Norg

Grand Café Hotel Karsten in Norg ligt in de kop van Drenthe, te midden van prachtige fiets- en wandelroutes. Vanuit het hotel heeft u een prachtig uitzicht op de Kerkbrink en de 13e-eeuwse Romaanse kerk. In het hotel vindt u een ruime, gezellige lounge met een imposante openhaard en een sf...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: