Dagboek 2 Mary K: Vol verwachting

17 december 2010 |
Dagboek 2 Mary K: Vol verwachting<

Vol verwachting klopt mijn hart. Een beetje laat zou je denken maar nee. Ik zit in spanning te wachten op het groepje HKU studenten dat vandaag haar project komt presenteren in de receptieruimte van het Mary K Hotel. Een hotel opzetten is namelijk een ding, een zo groen mogelijk hotel opzetten is een ander ding en een zo groen mogelijk kunst- en cultuurhotel opzetten is best een heel groot ding in je eentje. Daarom heb ik voor het kunstgedeelte aangeklopt bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Daar hebben ze namelijk een projectbureau dat bedrijven aan studenten koppelt.

Diverse afstudeerrichtingen
Als bedrijf leg je een opdracht of vraagstelling neer waar studenten van het vierde jaar zich op in kunnen schrijven. Per project wordt een team gevormd van acht à negen studenten, in vier maanden werkt het team naar een eindproduct toe. De studenten zijn van diverse afstudeerrichtingen wat voor veel verschillende invalshoeken en oplossingen kan zorgen. Deze groep kwam onder andere van de afdelingen mode, fine arts, interieur en management.


Sfeerimpressie Mary K.

Platform voor Utrechtse kunstenaars
Mijn vraag luidde: 'Hoe kun je het Mary K Hotel inzetten als platform voor Utrechtse kunstenaars?' Het blijft een gok voor mij als ondernemer, want je weet van te voren niet waar ze mee komen en of de uitkomst ook daadwerkelijk bruikbaar is. Maar omdat Mary K een Utrechts kunsthotel wordt, leek het me een heel logische stap om met de kunstacademie samen te gaan werken. Het waren vier leuke maanden. De studenten waren erg enthousiast en snapten waar ik met het Mary K concept heen wil. Uiteraard waren er hier en daar wat strubbelingen die voor beide partijen erg leerzaam zijn geweest. Uiteindelijk staan we nu dus hier, in de receptie. Negen trotse en zenuwachtige studenten en een verwachtingsvolle 'ik'. Het helpt ze ook niet dat naast de betrokken architect en zijn vrouw, ook een cameraman aanwezig is.


Sfeerimpressie Mary K.

Pop-ups en teleurstelling
Na een nette presentatie krijg ik een lijvig boekwerk waarin ze hun onderzoek uit hebben geschreven. Ze hebben ook twee 'pop-ups' in de ramen van het pand gemaakt. Het zouden een soort kijkdozen worden die een voorproefje geven van het Mary K gevoel. Opgezet als een 'pop-up' zoals uit een uitklapbaar sprookjesboek. Maar het is niet wat ik ervan verwacht had. Ik ben teleurgesteld. Dat is best lastig want ik vind het moeilijk om kritiek te geven en zeker op iets waar negen man vier maanden lang hard aan hebben gewerkt. Ik zet mezelf aan de kant en handel als hotelmanager. Ik schuif de pop-ups aan de kant. Ze communiceren in mijn ogen niet dat er een luxe hotel komt en ik wil niet dat mensen op deze manier voor het eerst kennis maken met Mary K. Voor de studenten een minder leuke afsluiting voor hun project en voor mij ook een domper.


Het boekwerk en één van de pop-ups

Checken
Zo zie je maar hoe moeilijk het is om iets wat er in je hoofd zit te communiceren. Ook als je denkt dat de ander het snapt, moet je blijven checken of je nog op een lijn zit. Want het kan zomaar ergens mis gaan. Ik heb een heleboel geleerd dat is zeker. Maar of dat het waard was? Dat zal blijken in de verdere ontwikkeling van het Mary K Hotel.


Een kijkje in het boek

Niet volgens planning
Fysiek is er tot op heden niet veel gebeurd met het pand aan de Oudegracht 25. Ik had gehoopt nu al aan het slopen te zijn. In de eerste planning was ik zelfs al open met kerst 2010! Maar ik wacht nog steeds op mijn bouwvergunning en daarmee ook de sloopvergunning. Van te voren had ik wel van veel mensen gehoord dat een dergelijke verbouwing een stuk langer duurt dan je denkt. Maar ik heb altijd gedacht dat dit bij mij niet van toepassing zou zijn. Helaas, ook al zegt de gemeente dergelijke initiatieven toe te juichen, dan nog moet je door de bureaucratische molen met regels en wachttijden.

Inrichting, brouwers en bedden
Als positieve bijwerking van dit lange wachten, heb ik nu meer tijd voor het inrichtingsplan en om allerlei producten op onder andere duurzaamheid door te lichten. Tegenwoordig lijkt iedereen Maatschappelijk Verantwoord bezig te zijn namelijk en ik wil daar graag het fijne van weten. Ik spreek met verschillende leveranciers over hun bedrijfsvisies en keurmerken. Bijvoorbeeld met een tweetal brouwers die biologische biertjes aanbieden, en een aantal beddenmerken die duurzaam en van natuurlijke materialen vervaardigd zijn. Door al deze gesprekken ontwikkelt mijn eigen hotel filosofie zich ook steeds beter.


Plattegrond van Mary K.

Ik word aan het denken gezet over hoe ik bepaalde zaken aan wil pakken en hoever ik wil gaan in duurzaam ondernemen. Als je alles echt helemaal ecologisch wilt voeren, lijk je een oneindig budget nodig te hebben dus ik moet keuzes gaan maken. De basis moet goed zijn en daarna doet Mary K haar best. Ze zal proberen elke dag groener te worden. Rome is ook niet in een dag gebouwd, toch?

Marijke Koks


Eline Dragt

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Mensen
Radisson Blu Palace Hotel vraagt hotelgasten te gaan strandjutten

In de strandhoogseizoen maanden in Noordwijk aan Zee heeft het Radisson Blu Palace Hotel een actie bedacht om hotelgasten te vragen om te helpen bij het schoonhouden van het strand. Het hotel vraagt gasten, wanneer ze een strandwandeling gaan maken, om een papierentasje mee te nemen en onderweg a...

Opening
Hotel Beijer: het eerste boutique antique hotel

In het geweld van de openingen van nieuwe hotels van grote ketens die hun weg naar Utrecht hebben gevonden, is de opening van Hotel Beijers bijzonder te noemen. Door de combinatie van boutique met antique is Hotel Beijers uniek voor Utrecht en misschien zelfs wel voor heel Nederland. Bij Hotel Beije...

Personalia
Jolijn Zeeuwen nieuwe General Manager Hilton Rotterdam

Hilton Rotterdam heeft Jolijn Zeeuwen aangesteld als de nieuwe General Manager. Ze neemt de functie over van Karin van den Berg, die naar Duitsland verhuisde om de rol van Area General Manager West & Zuid Duitsland te vervullen. Jolijn studeerde aan de Hotelschool in Den Haag en begon haar Hilto...

Opening Hotelketens
Accor herpositioneert zich in Noord-Europa, 2000 kamers erbij

Accor’s groei in Noord-Europa wordt bevestigd met de aankondiging van 15 nieuwe contracten in de eerste helft van 2019; waarvan zeven in het Verenigd Koninkrijk, vijf in België, twee in Denemarken en één in Nederland. De nieuwe overeenkomsten voegen zo meer dan 2000 kamers a...

Wet- en regelgeving Longread
Outsourcing (deel 2): Juridische aandachtspunten bij uitbesteding

Uitbesteding (of outsourcing) heeft geen eenduidige definitie in de markt, maar je zou het in algemene termen kunnen omschrijven als een transactie waarbij een leverancier functies gaat vervullen die een bedrijf eerder intern vervulde. Met andere woorden, bij een uitbesteding belegt de uitbestedende...

Opening Hotelketens
Carlton Hotel Collection opent zijn twaalfde hotel in de Schotse hoofdstad

Carlton Hotel Collection heeft er een mooie aanwinst bij; Market Street hotel opende onlangs in het centrum van Edinburgh. Op deze Unesco World Heritage locatie, ‘the Old Town’ van Edinburgh, gaat het hotel op in de historische skyline van de stad en is de inspiratie van de omgeving voel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: