De 7 wijnregels en de psychologie achter de huiswijn

14 maart 2017 | Thijs Jacobs

In zijn boek 'How To Drink Like a Billionaire' onhult de Amerikaanse wijnkenner/sommelier en tv-personality Mark Oldman hoe gasten in de horeca voor relatief weinig geld kwalitatief goede wijnen kunnen bestellen.

Als horecaondernemer ga je er volgens Oldman vaak van uit dat gasten de goedkoopste wijn mijden en de op één na goedkoopste fles bestellen. Men denkt immers dat de goedkoopste wijn niet al te best is en dat de iets duurdere wijn een betere optie is.

Horecaondernemers weten dat ook, en zorgen ervoor dat de wijnen met de beste marge niet de allergoedkoopste op de kaart zijn, maar juist de op één na goedkoopste. Voor de gast is de goedkoopste optie dus vaak een betere keuze, aangezien daar minder marge op zit en deze de gast aangenaam kan verrassen.

We hebben nog 7 wijnwijsheden voor de wijndrinkende horecagast:

1. Het is goedkoper om een fles wijn te bestellen dan enkele glazen. 

2. De prijs van een wijn is vaak gerelateerd aan hoe moeilijk de naam uit te spreken is. Chardonnay is vaak razend duur, terwijl Moschofilero en Gewürztraminer vele malen goedkoper zijn. 

3. De beste keuze in een Italiaans restaurant is de Primitivo. Dat is een goekopen niet-pretentieuze en volle wijn uit het zuiden van Italië.

4. Vraag aan de chef wat hij of zij drinkt na werktijd.

5. Wees niet bang om een blokje ijs in je wijn te doen, zelfs niet bij een rode wijn. De wijn iets koeler nuttigen brengt immers de smaken naar voren.

6. Als je een wijnproeverij of wijngaard bezoekt, ga dan naar een proeverij waarbij een reservering nodig is. Je hebt daar meer kans op een unieke ervaring, aangezien je impliciet aangeeft iets te willen kopen.

7. Een restaurant dat een Beaujolais Nouveau aanbiedt in juli, zou een boete moeten krijgen. Die wijn is niet meer goed na maart of april. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: